Gazdaság

BALATONFÜRED-CSOPAKI – Nem akciós termék

Visszafizettem az idén az összes tartozásomat; az így felszabaduló pénzt azokra az ültetvényekre fogom költeni, ahonnan szőlőt vásárolok, így szüret tájékán látszik, hogy mennyire elhanyagoltak a környékbeli szőlők” – mondja Nagy Imre, a dörgicsei Pántlika pincészet vezetője. A hetvenes-nyolcvanas években megkezdődött már a balatonfüred-csopaki borvidék szőlőiben a minőség romlása, azután a kárpótlás még további negatív hatásként jelentkezett.

Az ültetvények pusztulása persze korábban kezdődött – 1985 táján, amikor elkezdett emelkedni a munka költsége, s egyre fogyott a munkaerő. Akkor vált jellemzővé a vidékre a haszonbérleti forma: a vállalkozó családok elvégezték a kézi munkát, a tsz, vagy állami gazdaság pedig biztosította az egységes gépi művelést. A haszonbérletben részt vevő Nagy Imrét akkor sok támadás érte – “aláássa a szövetkezeti mozgalmat” -, 1987-re beleunt ebbe, s úgy döntött, saját lábra áll. Akkor még úgy tűnt, 2 hektár elég lesz a boldoguláshoz, de hamar be kellett látnia, hogy ez hiú ábránd. Dörgicsén még egy páran hasonló cipőben jártak, s ők Nagy vezetésével 1993-ban megalakították a céget. Kivették részarányukat a tsz-ből, licitáltak és így összejött “harminc egynéhány” hektár, s ehhez még bérelnek pár hektárt azoktól, akik azt se tudják, hol van a szőlőjük. A vállalkozás persze nem menne a család támogatása nélkül, Nagy Imre két lánya is aktívan kiveszi részét a munkából. “A hőskorban kézzel ragasztottuk fel a címkéket, s napi 300-as teljesítménnyel már bajnok lehetett valaki” – emlékszik vissza ma már mosolyogva Nagy. A fajtaösszetétellel a gazda nem boldog, kell szőlőt vennie is, a maga chardonay borát pedig eladnia. Egyébként ez a vállalkozás legjellemzőbb bora, de érdekes a száraz(!) muscat ottonel és kapósak Nagy Imre rosé borai is.

A bort persze el is kell adni, s ezzel szintén sok a problémája a Pántlika pincészetnek; főként a gasztronómia veszi a dörgicsei borokat. A nagy szupermarketek ugyan kiemelt figyelmet tanúsítanak a bor iránt, ám csak nyomott áron veszik át és köteleznék az eladót az akciókban való részvételre. Az akciós ár pedig Nagy Imre szerint nem a jó bor cégére. –

* ROSÉ. Gyors feldolgozással, kék szőlőből készült, leszűrt, üde bor, amely a színe alapján lehet szürke, kávészínű vagy rózsaszín.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik