Gazdaság

AUDI-BERUHÁZÁSOK – Harmadik fokozatban

További invesztícióihoz mintegy 220 ezer négyzetméteres ipari területet vásárolt a győri Audi Hungaria Motor Kft., amely az idén már egymilliónyi motor gyártására készül. A próbaüzem eredményétől függően várhatóan áprilisban kezdődik a TT Coupék sorozatgyártása.

Tavaly mintegy 580 ezer motort készített Győrben az Audi Hungaria Motor Kft., míg az idén egymillió erőforrás a cél. Ezekből egyre többet építenek be a VW-csoport egyéb márkáiba, miközben az Audik értékesítése is nő (az elmúlt évben a korábbinál 11,1 százalékkal több, összesen 546,4 ezer négykarikás négykerekűt értékesítettek világszerte). Győri motor kerül a tavasz közepétől sorozatgyártásban készülő Audi TT Coupéba és a később várható TT Roadsterbe is. (A jövőben évente 20 ezer Coupe és 10 ezer Roadster készül majd az Audi Hungáriánál.) Ezzel a harmadik fejlesztési lépcsővel – az említett sportkocsik összeszerelésével – 700 millió márkás beruházást fejez be az ingolstadti cég.

Mint ismeretes, az Audi 1994-ben kezdte az itteni motorgyártást. Az 1,8 literes, hengerenként 5 szelepes erőforrásból az induló évben 18,9 ezret, 1995-ben pedig már 104 ezret készítettek. Tavaly, a második lépcsőben, beindították a 6 és a 8 hengeres benzines, illetve a 6 hengeres dízelmotorok összeszerelését. A jelenlegi motorgyártó csarnok idén – a 8 hengeres motorblokk-öntvények, illetve a 4 hengeres gépek főtengelyének és hajtókarjának megmunkálásával – megtelt. A fejlesztéshez tehát hely kell, amelyhez a társaság még tavaly területet is vásárolt a szomszédos ipari parkban. Ennek előzménye, hogy amikor az Audi Hungaria Motor Kft. 1993-ban a Rábától megvette győri telephelyének jelenlegi területét, akkor a szerződésben kikötötte további 220 ezer négyzetméteres telek megvásárlását.

Az opció érvényesítése nyilvánvalóan az Audi újabb befektetéseit vetíti előre, bővebbet azonban nem sikerült megtudni a cég illetékesétől. Lőre Péter ugyanakkor cáfolta, hogy a telekvásárlás összefüggene a 4 hengeres dízelmotorok gyártásának esetleges ide telepítésével. Erről azért sincs szó, mert a győri motorgyártás felfejlesztésével felesleges kapacitás szabadult fel az anyavállalatnál.

Egyelőre nem tudni, milyen hatással lesz az Audi termelésére, hogy a Daimler-Benz elhalasztotta az “E” osztály vadonatúj motorkonstrukciójának sorozatgyártását. Ezzel ugyanis a VAW AG szintén győri hengerfejöntődéjében elmarad, vagy legalábbis késik a bővítés. (A honi leányvállalat, a VAW Alumíniumtechnika Kft. tavaly már mintegy 140 ezer darab 3 és 4 hengeres motorokhoz való hengerfejet szállított az Opelnek. Az idén már 400 ezres gyártásra készülnek, ám a gyár kis fejlesztéssel évi 600 ezer darabos termelésre is képes lenne.)

Ha a Daimler-Benz megrendeléséhez szükséges építkezés el is maradna, az Audinak további lehetőséget ígér a VAW 200 ezer darabos többletkapacitása. Még akkor is, ha a négykarikás márka idei terveiben ennél ötször több motor szerepel. A VAW illetékese a Figyelőnek elmondta: a társaság tárgyal az Audi vezetésével a további bővítésről. Várhatóan a Mercedes nélkül sem marad tehát el, csak módosul a beruházás, amelyről még márciusban döntés várható. Az is elképzelhető ugyanakkor, hogy új építkezés helyett a VAW jelenlegi győri épületeiben találnak megoldást a fejlesztésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik