Gazdaság

MÁV-ÜZLETRÉSZEK ÉRTÉKESÍTÉSE – Vegyesbolt

Tavaly mintegy 2 milliárd forint árbevételhez jutott a MÁV Rt. a különböző társaságokban lévő üzletrészeinek értékesítéséből, s az idei évre is hasonló eredményt terveznek. A bevételszerzés mellett az eladások célja a portfolio tisztítása és a tőkebevonás.

Járműjavító és kertészet, vasútépítő cég és autószerviz, magasépítő és textilipari vállalat egyaránt szerepel a MÁV vagyontárgyai között. Ezek egy részéhez saját jószántából, másokhoz kényszerből jutott az állami vasúttársaság, amely jelenleg összesen 108 cégben tulajdonos (korábban e szám a másfél százat is meghaladta). A csomag összesített jegyzett tőkéje 12,7 milliárd forintot tesz ki.

A legnagyobb értéket a saját alapítású társaságok képviselik; ezek száma most 56 – tájékoztatta a Figyelőt Halmai Albert, a befektetéskezelő főosztály vezetője. A MÁV 1992 és 1994 között hozta létre kizárólagos tulajdonú társaságainak zömét – annak érdekében, hogy azok számára jobb gazdálkodási feltételeket teremtsen. Valamikor a cég teljesen önellátó volt: az alaptevékenységéhez kapcsolódó valamennyi munkát elvégezte. Maga javította például a vasúti kocsikat, s nevelte a palántákat az állomások díszítéséhez. A piacgazdasági átalakulás közben azonban jelentős kapacitás maradt kihasználatlanul: az áruszállítási tevékenység a 136 millió tonnás csúcsról 42-45 millió tonnára csökkent, s a valamikor 145 ezres alkalmazotti létszám is a felére olvadt. Indokolttá vált, hogy a különböző üzemek a külső piacról is szerezhessenek megbízásokat, ezért az erre alkalmasakat leválasztották az óriásszervezetről. Kiderült azonban, hogy az önállóság önmagában nem elég az üdvösséghez. A társaságok ugyanis ugyanolyan leromlott eszközállománnyal rendelkeztek, mint maga az anyacég, a piaci versenyképességhez tehát tőkebevonásra lett volna szükségük, a vasúttársaságnak azonban nem volt pénze a fejlesztésekre.

Kezdetben a leválasztott cégek árbevételének 90 százaléka az anyavállalattól származott, ám ez az arány folyamatosan csökkent. Nem csak azért, mert a MÁV-nak kevesebb szolgáltatásra volt szüksége, hanem azért is, mert az időközben meghozott közbeszerzési törvény értelmében versenytárgyalás útján kellett kivitelezőt választania, s a tendereken sokszor valamilyen külső cég bizonyult jobbnak. A MÁV-társaságok vergődését jól mutatja, hogy a 11 magasépítő vállalat közül 5 nem bírta az egyre élesedő versenyt, s felszámolást indítottak ellenük.

Az igazgatóság a helyzetet felismerve 1995-ben az értékesítések megkezdéséről döntött. Külső cégek és belső szakértők világították át a szervezetet. Ennek alapján jelölték ki, hogy mely társaságokat kínálják fel megvételre, s milyen arányban. Már 1995-ben meghirdették, s a következő év januárjában el is adták a Dunakeszi Járműjavító 49 százalékát, majd tavaly újabb üzletrésztől váltak meg (lásd táblázatunkat). Az első siker után azonban némi szünet állt be, miután a dolgozói érdekképviseletekkel elhúzódtak az egyeztetések.

Az eladások tavaly kaptak újabb lendületet: 1997-ben a nagyobb társaságokat hirdették meg, így igyekezvén a lehető legnagyobb árbevételt elérni. Az üzleti tervben az volt a cél, hogy az értékesítések a nyilvántartási érték fölötti eredményt hozzanak. Végül is tavaly mintegy 2 milliárd forintra tettek így szert. Az előzetes tervek szerint idén is hasonló vagyongazdálkodási árbevételre számítanak. Ebből várhatóan 1,1 milliárd forint származik az üzletrészek értékesítéséből, a fennmaradó rész pedig osztalék és egyéb bevétel lesz. A bevételnövelés mellett fontos szerepet kapott az is, hogy a MÁV megváljon profilidegen vállalkozásaitól, például az autószervizektől és a kertészetektől. Utóbbiak közül csak a budapestit tartják meg, a három vidékit meghirdetik.

A MÁV a rá vonatkozó jogszabályoknak megfelelően az üzletrészeket nyilvánosan meghirdeti, s csak a második eredménytelen tender után keríthet sort a versenytárgyalás nélküli eladásra. Az értékesítésekről a menedzsment javaslata alapján az igazgatóság dönt, majd azokat előzetesen a közlekedési miniszter, valamint a tulajdonos képviseletében az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. engedélyezi; ez utóbbiak egyetértésére a szerződés hatályba lépéséhez is szükség van. Eddig nem minden meghirdetett üzletrész talált új gazdára már az első forduló után.

A kisebb értékű tulajdonrészek eladása természetesen nem jár ilyen bonyolult procedúrával. Ezek egy részéhez felszámolások során jutott a vasúttársaság: adósai nem tudtak fizetni, s kénytelen volt a tartozások fejében tulajdonrészt elfogadni. Így került a MÁV-hoz például öt diósgyőri vállalat töredéke, egyenként mindössze 13 ezer és 50 ezer forint közötti értékben, de így jutott 2 ezreléknyi részesedéshez a Hódikötben is, 605 ezer forint értékben. A törperészesedések másik része azokból az időkből származik, amikor a MÁV területén működő szolgáltató egységek vállalkozássá alakultak át. Így például az Utasellátó Vállalaton keresztül a társaság sok kis büfébe, restibe beszállt tulajdonosként pár ezer forint erejéig, s ezektől a profilidegen tulajdonoktól – mint mondjuk a Husi Bt. 10 ezer forint értékű, 10 százalékos tulajdonrészétől – most sorra megszabadul.

Bár a MÁV igyekszik maximalizálni az üzletrészek eladásából származó bevételt, az természetszerűleg eltörpül a társaság teljes árbevételéhez képest (lásd grafikonunkat). A tényleges haszon azonban minden bizonnyal több lesz, mint ami közvetlenül kimutatható, hisz a profilidegen tulajdonrészek el-adása, az alaptevékenységhez szorosan nem kapcsolódó szolgáltatások külső cégektől való megrendelése világjelenség: mindenütt a költségek csökkentését várják tőle. Ez tehát a MÁV-ot is hozzásegítheti ahhoz, hogy arra koncentráljon, amire létrejött: a vasúti szállításra.

*Eladva; **Vezetői-munkavállalói kivásárlásra felajánlva

Forrás: MÁV Rt.

Társaság neve Tevékenység Jegyzett tőke (millió forint) Értékesítendő tulajdonrész (százalék) Értékesítendő tulajd. értéke (millió forint)
West End Kft. Ingatlan 58,7 900,0*
MÁV Dunakeszi JJ. Vasúti vontatott járművek javítása, karbantartása 772,0 25,9 700,0*
MÁV TBESZ Kft. Vasúti távközlő és biztosító berendezések építése, karbantartása 300,0 89,0 720,0
MÁV Vasútvill. Kft. Nagy vasúti és egyéb villamos felső vezetéki berend.-ek terv., kivit. 150,0 39,0 300,0
MÁV MTM Kft. Magas- és mélyépítési tervezés, kivitelezés, vasúti létesítmények fenntart. 190,7 65,0-1 szavazat 186,0*
MÁV VHM Kft. Vasúti al- és felépítmények felújítása, karbantartása 189,1 65,0-1 szavazat 325,0
MÁV Debreceni JJ. Vasúti vontatott járművek javítása, karbantartása 406,5 65,0-1 szavazat 600,0
MÁV Vagon Kft. Vasúti teherkocsik gyártása, javítása 244,0 89,0 285,0
MÁV Eiffel Kft. Acélszerkezetek gyártása, javítása 42,8 89,0 53,0
MÁV Szoliter Kft. Örökzöld növények előnevelése, parkosítás 6,8 89,0 6,0
MÁVAUT Kft. Gépjármű javítás, szállítmányozás 41,8 89,0 40,6
MÁV Renoterv Kft. Magasépítmények tervezése, tanulmánytervek készítése 5,0 99,0 5,3**
MÁV Autórail Kft. Gépjárművek szervizelése, javítása, karbantartás 22,0 89,0 20,0
Észak-Trans Kft. Közúti személy- és teherszállítási gépjármű javítása 18,6 89,0 23,0
MÁV Boglárka Kft. Kertészeti növénytermesztés, parképítés 6,3 89,0 6,3
MÁV Lián Kft. Kertészeti növénytermesztés, parkosítás 4,7 89,0 4,1
MÁV Szolnoki JJ. Vasúti személykocsik, dízelmozdonyok, motorkocsik javítása, korsz. 1200,0 40,0-1 szavazat 1000,0
MÁV Vasjármű Kft. Vasúti dízelmotoros járművek, fedett teherkocsik felújítása, karb. 577,9 40,0-1 szavazat 240,0
MÁV Tiszavas Kft. Vasúti teherkocsik, konténerek gyártása, javítása 662,1 40,0-1 szavazat 300,0
MÁV Épületkarb. Kft. Magas- és mélyépítő ipar, épületfelújítás 44,5 89,0 x
MÁVÉP Kft. Magas- és mélyépítő ipar, épületgépészet 14,6 89,0 x
MÁV Magiszter Kft. Épületfenntartás, korszerűsítés 11,7 89,0 x
Ornament Kft. Építőipari szolgáltatások, kertészet, szennyvízszállítás 53,72 89,0 x
MÁV ÉHK Kft. magas- és mélyépítési ingatlanok és műtárgyak karbantartása 44,52 89,0 x
MÁV Autó Kft. Autóbusz közlekedtetés, közúti járműjavítás 19,0 89,0 x
MÁV Egressy Garázs Kft. Közúti személy és teherszállítás, gépjármű bérbeadás, javítás 58,6 65,0-1 szavazat x
MÁV Hídépítő Kft. Vasúti és közúti hidak építése 500,0 40,0-1 szavazat x
MÁV FAVÉD Kft. Vasúti talpfák, szabvány rakodólapok gyártása 530,0 89,0 x

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik