Járműjavító és kertészet, vasútépítő cég és autószerviz, magasépítő és textilipari vállalat egyaránt szerepel a MÁV vagyontárgyai között. Ezek egy részéhez saját jószántából, másokhoz kényszerből jutott az állami vasúttársaság, amely jelenleg összesen 108 cégben tulajdonos (korábban e szám a másfél százat is meghaladta). A csomag összesített jegyzett tőkéje 12,7 milliárd forintot tesz ki.
A legnagyobb értéket a saját alapítású társaságok képviselik; ezek száma most 56 – tájékoztatta a Figyelőt Halmai Albert, a befektetéskezelő főosztály vezetője. A MÁV 1992 és 1994 között hozta létre kizárólagos tulajdonú társaságainak zömét – annak érdekében, hogy azok számára jobb gazdálkodási feltételeket teremtsen. Valamikor a cég teljesen önellátó volt: az alaptevékenységéhez kapcsolódó valamennyi munkát elvégezte. Maga javította például a vasúti kocsikat, s nevelte a palántákat az állomások díszítéséhez. A piacgazdasági átalakulás közben azonban jelentős kapacitás maradt kihasználatlanul: az áruszállítási tevékenység a 136 millió tonnás csúcsról 42-45 millió tonnára csökkent, s a valamikor 145 ezres alkalmazotti létszám is a felére olvadt. Indokolttá vált, hogy a különböző üzemek a külső piacról is szerezhessenek megbízásokat, ezért az erre alkalmasakat leválasztották az óriásszervezetről. Kiderült azonban, hogy az önállóság önmagában nem elég az üdvösséghez. A társaságok ugyanis ugyanolyan leromlott eszközállománnyal rendelkeztek, mint maga az anyacég, a piaci versenyképességhez tehát tőkebevonásra lett volna szükségük, a vasúttársaságnak azonban nem volt pénze a fejlesztésekre.
Kezdetben a leválasztott cégek árbevételének 90 százaléka az anyavállalattól származott, ám ez az arány folyamatosan csökkent. Nem csak azért, mert a MÁV-nak kevesebb szolgáltatásra volt szüksége, hanem azért is, mert az időközben meghozott közbeszerzési törvény értelmében versenytárgyalás útján kellett kivitelezőt választania, s a tendereken sokszor valamilyen külső cég bizonyult jobbnak. A MÁV-társaságok vergődését jól mutatja, hogy a 11 magasépítő vállalat közül 5 nem bírta az egyre élesedő versenyt, s felszámolást indítottak ellenük.
Az igazgatóság a helyzetet felismerve 1995-ben az értékesítések megkezdéséről döntött. Külső cégek és belső szakértők világították át a szervezetet. Ennek alapján jelölték ki, hogy mely társaságokat kínálják fel megvételre, s milyen arányban. Már 1995-ben meghirdették, s a következő év januárjában el is adták a Dunakeszi Járműjavító 49 százalékát, majd tavaly újabb üzletrésztől váltak meg (lásd táblázatunkat). Az első siker után azonban némi szünet állt be, miután a dolgozói érdekképviseletekkel elhúzódtak az egyeztetések.
Az eladások tavaly kaptak újabb lendületet: 1997-ben a nagyobb társaságokat hirdették meg, így igyekezvén a lehető legnagyobb árbevételt elérni. Az üzleti tervben az volt a cél, hogy az értékesítések a nyilvántartási érték fölötti eredményt hozzanak. Végül is tavaly mintegy 2 milliárd forintra tettek így szert. Az előzetes tervek szerint idén is hasonló vagyongazdálkodási árbevételre számítanak. Ebből várhatóan 1,1 milliárd forint származik az üzletrészek értékesítéséből, a fennmaradó rész pedig osztalék és egyéb bevétel lesz. A bevételnövelés mellett fontos szerepet kapott az is, hogy a MÁV megváljon profilidegen vállalkozásaitól, például az autószervizektől és a kertészetektől. Utóbbiak közül csak a budapestit tartják meg, a három vidékit meghirdetik.
A MÁV a rá vonatkozó jogszabályoknak megfelelően az üzletrészeket nyilvánosan meghirdeti, s csak a második eredménytelen tender után keríthet sort a versenytárgyalás nélküli eladásra. Az értékesítésekről a menedzsment javaslata alapján az igazgatóság dönt, majd azokat előzetesen a közlekedési miniszter, valamint a tulajdonos képviseletében az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. engedélyezi; ez utóbbiak egyetértésére a szerződés hatályba lépéséhez is szükség van. Eddig nem minden meghirdetett üzletrész talált új gazdára már az első forduló után.
A kisebb értékű tulajdonrészek eladása természetesen nem jár ilyen bonyolult procedúrával. Ezek egy részéhez felszámolások során jutott a vasúttársaság: adósai nem tudtak fizetni, s kénytelen volt a tartozások fejében tulajdonrészt elfogadni. Így került a MÁV-hoz például öt diósgyőri vállalat töredéke, egyenként mindössze 13 ezer és 50 ezer forint közötti értékben, de így jutott 2 ezreléknyi részesedéshez a Hódikötben is, 605 ezer forint értékben. A törperészesedések másik része azokból az időkből származik, amikor a MÁV területén működő szolgáltató egységek vállalkozássá alakultak át. Így például az Utasellátó Vállalaton keresztül a társaság sok kis büfébe, restibe beszállt tulajdonosként pár ezer forint erejéig, s ezektől a profilidegen tulajdonoktól – mint mondjuk a Husi Bt. 10 ezer forint értékű, 10 százalékos tulajdonrészétől – most sorra megszabadul.
Bár a MÁV igyekszik maximalizálni az üzletrészek eladásából származó bevételt, az természetszerűleg eltörpül a társaság teljes árbevételéhez képest (lásd grafikonunkat). A tényleges haszon azonban minden bizonnyal több lesz, mint ami közvetlenül kimutatható, hisz a profilidegen tulajdonrészek el-adása, az alaptevékenységhez szorosan nem kapcsolódó szolgáltatások külső cégektől való megrendelése világjelenség: mindenütt a költségek csökkentését várják tőle. Ez tehát a MÁV-ot is hozzásegítheti ahhoz, hogy arra koncentráljon, amire létrejött: a vasúti szállításra.
*Eladva; **Vezetői-munkavállalói kivásárlásra felajánlva
Forrás: MÁV Rt.
| Társaság neve | Tevékenység | Jegyzett tőke (millió forint) | Értékesítendő tulajdonrész (százalék) | Értékesítendő tulajd. értéke (millió forint) |
| West End Kft. | Ingatlan | – | 58,7 | 900,0* |
| MÁV Dunakeszi JJ. | Vasúti vontatott járművek javítása, karbantartása | 772,0 | 25,9 | 700,0* |
| MÁV TBESZ Kft. | Vasúti távközlő és biztosító berendezések építése, karbantartása | 300,0 | 89,0 | 720,0 |
| MÁV Vasútvill. Kft. | Nagy vasúti és egyéb villamos felső vezetéki berend.-ek terv., kivit. | 150,0 | 39,0 | 300,0 |
| MÁV MTM Kft. | Magas- és mélyépítési tervezés, kivitelezés, vasúti létesítmények fenntart. | 190,7 | 65,0-1 szavazat | 186,0* |
| MÁV VHM Kft. | Vasúti al- és felépítmények felújítása, karbantartása | 189,1 | 65,0-1 szavazat | 325,0 |
| MÁV Debreceni JJ. | Vasúti vontatott járművek javítása, karbantartása | 406,5 | 65,0-1 szavazat | 600,0 |
| MÁV Vagon Kft. | Vasúti teherkocsik gyártása, javítása | 244,0 | 89,0 | 285,0 |
| MÁV Eiffel Kft. | Acélszerkezetek gyártása, javítása | 42,8 | 89,0 | 53,0 |
| MÁV Szoliter Kft. | Örökzöld növények előnevelése, parkosítás | 6,8 | 89,0 | 6,0 |
| MÁVAUT Kft. | Gépjármű javítás, szállítmányozás | 41,8 | 89,0 | 40,6 |
| MÁV Renoterv Kft. | Magasépítmények tervezése, tanulmánytervek készítése | 5,0 | 99,0 | 5,3** |
| MÁV Autórail Kft. | Gépjárművek szervizelése, javítása, karbantartás | 22,0 | 89,0 | 20,0 |
| Észak-Trans Kft. | Közúti személy- és teherszállítási gépjármű javítása | 18,6 | 89,0 | 23,0 |
| MÁV Boglárka Kft. | Kertészeti növénytermesztés, parképítés | 6,3 | 89,0 | 6,3 |
| MÁV Lián Kft. | Kertészeti növénytermesztés, parkosítás | 4,7 | 89,0 | 4,1 |
| MÁV Szolnoki JJ. | Vasúti személykocsik, dízelmozdonyok, motorkocsik javítása, korsz. | 1200,0 | 40,0-1 szavazat | 1000,0 |
| MÁV Vasjármű Kft. | Vasúti dízelmotoros járművek, fedett teherkocsik felújítása, karb. | 577,9 | 40,0-1 szavazat | 240,0 |
| MÁV Tiszavas Kft. | Vasúti teherkocsik, konténerek gyártása, javítása | 662,1 | 40,0-1 szavazat | 300,0 |
| MÁV Épületkarb. Kft. | Magas- és mélyépítő ipar, épületfelújítás | 44,5 | 89,0 | x |
| MÁVÉP Kft. | Magas- és mélyépítő ipar, épületgépészet | 14,6 | 89,0 | x |
| MÁV Magiszter Kft. | Épületfenntartás, korszerűsítés | 11,7 | 89,0 | x |
| Ornament Kft. | Építőipari szolgáltatások, kertészet, szennyvízszállítás | 53,72 | 89,0 | x |
| MÁV ÉHK Kft. | magas- és mélyépítési ingatlanok és műtárgyak karbantartása | 44,52 | 89,0 | x |
| MÁV Autó Kft. | Autóbusz közlekedtetés, közúti járműjavítás | 19,0 | 89,0 | x |
| MÁV Egressy Garázs Kft. | Közúti személy és teherszállítás, gépjármű bérbeadás, javítás | 58,6 | 65,0-1 szavazat | x |
| MÁV Hídépítő Kft. | Vasúti és közúti hidak építése | 500,0 | 40,0-1 szavazat | x |
| MÁV FAVÉD Kft. | Vasúti talpfák, szabvány rakodólapok gyártása | 530,0 | 89,0 | x |
