Gazdaság

ÚJ TERMÉKEK BEVEZETÉSE – A játékok is megöregedhetnek

A szerencsejátékos bízhat a vakvéletlenben, a játékot piacra dobó szervező cég viszont aligha. Egy-egy új termék bevezetésében legalább másfél-két év munkája fekszik. A szerencsejáték-szervező cég rá is kényszerül a folyamatos termékfejlesztésre, hiszen egyetlen játék sem örökéletű, akadnak kifejezetten rövid, néhány éves életgörbéjű termékek.

Az állam számára a szerencsejátékok elindításának akkor van értelme, ha – számtalan paraméter elemzése után – arra a végkövetkeztetésre jut, hogy a fogyasztók irracionális magatartása társadalmi szinten haszonná változtatható az ebből nyert adók és a 100 százalékos állami kézben lévő társaság esetében az osztalék formájában. Az állami engedély kiadása előtt azt is mérlegelni kell, hogy egy szerencsejáték bevezetése nem okoz-e nagyobb társadalmi kárt, mint hasznot – avatott be a szerencsejáték-elmélet rejtelmeibe Dr. Király György, a Szerencsejáték Rt. vezérigazgató-helyettese, a játékszervezési igazgatóság vezetője. A szervezőnek természetesen a lebonyolítás költségeit és a kockázatát kell mérlegre tennie. A nemzetközileg bevált gyakorlat alapján a különböző típusú szerencsejátékokra meghatározott nettó visszafizetési arányokkal számolnak (lásd táblázatunkat!). Magyarországon a tévé-show-val népszerűsített kaparós sorsjegy nettó visszafizetési aránya (a játékosok nyereménye) 48, bruttó visszafizetési aránya pedig 60 százalék. Ez az arány az Egyesült Államokban nettó 60-63 százalék lenne. Minél magasabb ez az arány, annál nagyobb forgalomra és ezáltal állami bevételnövekedésre lehet számítani. A helyes állami magatartás itt az, ha az elvonás valamivel magasabb, mint az optimum, hiszen ezzel kézben tartható a játék gazdálkodása.

A szerencsejátékoknak megvan a maguk életgörbéje is. A Szerencsejáték Rt. ma futó játékai közül a legöregebb az 1947-ben született totó. Talán a magyar foci állapota, talán más teszi, de a totó csökkenő tendenciája jelenleg biztosnak látszik. A játékok életgörbéjének megjóslásában segít a játékosok szociológiai vizsgálata. A totó láthatóan nem tudja magával ragadni a fiatalokat, noha kifejezetten intellektuális játék: a fogadó statisztikai, információs, tényadatokon alapuló vizsgálati módszerekkel növelheti esélyeit. A cég most egy új típusú játékkal akarja a sportfogadást élénkíteni: a szintén főként labdajátékokra szervezendő bukméker-játékon, a Tippmixen a tervek szerint 120 sporteseményből kell kiválasztani azt az 1-14-et, amelyre fogad a szerencsehívő. Ennek a játéknak az az előnye, hogy előre kiszámítható nyereménnyel kalkulálhat a játékos.

Hosszú életgörbéjű, és életútja során nagy belső stabilitást mutatnak a számsorsjegy-játékok: a lottó és a Kenó. Dr. Király György szerint az már az ilyen játék “bukását” jelentheti, ha egy nemzedéken belül megcsappan iránta a kezdeti heves érdeklődés. Ettől jelentősen különböznek a sorsjegyek, amelyekből az USA egyes államaiban akár kéthavonta is kiadnak egy-egy újat: ezek életgörbéje csupán néhány hónap, esetleg egy-két év. Magyarországon jó, ha évente két-három új sorsjegy megjelenhet a kibocsátó számára rentábilis módon. A vezérigazgató-helyettes, a középtávú játékok kategóriájába sorolva, e kettő életgörbéje közé helyezi a televíziós műsorral összekötött bingó-játékot.

A Szerencsejáték Rt.-nek egy új játék bevezetése előtt többek között azt is mérlegelnie kell, hogy az ne teremtsen konkurenciát saját, már meglevő játékai számára. A bevezetés előkészítése mindig a nemzetközi tapasztalatok vizsgáltával kezdődik: a sikeres és sikertelen játékok gazdasági elemzésével igyekeznek a magyar viszonyokra is adaptálható terméket létrehozni a számos nemzetközi példa alapján. A felmerülő ötletek 95 százalékát a vezető szakemberek eleve kirostálják. A megmaradókat a játékfejlesztési osztály “veszi kézbe”: összeveti az érvényben lévő hároméves stratégiával, ezzel összhangban megpróbálja újra leírni a működését, majd megkezdi a belső egyeztetést a hálózati, a marketing-, a humánpolitikai és jogi kérdésekről. A felvetések során a maradék jó része szintén elhal. Ezután következik az a munka, amelynek során már életképesnek látszó elképzelések kristályosodhatnak ki. A végleges döntést követően a szakcég kidolgozza a játékot működtető szoftvert; ez a munka körülbelül egy évet vesz igénybe. Ez idő alatt el lehet végezni a marketinggel és a hálózati szervezéssel kapcsolatos teendőket. A Kenóról például 1994 decemberében született meg a cégen belül az első komolyabb irat, és a játékot 1996 márciusában vezették be. Másfél év a legrövidebb idő, amíg az elképzelések megvalósulhatnak.

Így természetesen az idén bevezetésre váró játékok: a Huszonegyes sorsjegy és a Tippmix is jó ideje készülnek már a cég boszorkánykonyhájában. Mint ahogyan azok a termékek is, amelyeket még ebben az évezredben piacra dobnak. Köztük a rövidebb életgörbéjű sorsjegyek helyébe lépő újak vagy egy, a telebingóhoz hasonló játék.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik