Gazdaság

Felépül-e “e-Európa”?

Az elektronikus kereskedelem európai sikerének talán legnagyobb akadálya a gazdasági vezetők meglepő hezitálása - állítja az Andersen Consulting tanulmánya. Bár az európai menedzserek lelkesednek az elektronikus kereskedelemért, mégis várakozó álláspontra helyezkednek, ami veszélyezteti a kontinens hosszú távú versenyképességét. Miközben a vezetők 82 százaléka szerint az elektronikus kereskedelem stratégiai fontosságú a cégük jövője szempontjából, lépéseket csak 39 százalékuk tesz az alkalmazása érdekében.

Válaszút elé ért az európai üzleti élet, legalábbis az Andersen Consulting két nagyon eltérő forgatókönyvet vázolt fel. Az első szerint felépülhet “e-Európa”, amelyben az elektronikus csatorna a kereskedelem növekedésének, a gazdaság fejlődésének és a munkahelyteremtésnek a motorja. A másik lehetőség: a jelenleg a kontinensen tapasztalható halogatás hatalmas előnyhöz juttatja a világ többi részét az elektronikus kereskedelem terén, aminek következtében Európa gazdasági zsákutcába jut.

A cég tanulmánya több lehetséges magyarázatot is kínál a vállalati vezetők halogató magatartására. A megkérdezettek fele szerint problémát okoz, hogy a fogyasztók nem értik az elektronikus kereskedelem lényegét. A válaszadók többsége a biztonsági kérdéseket, valamint a kereskedelem szabályozásának hiányát tekinti a legfőbb akadálynak. A vezetők 80 százaléka véli úgy, hogy a kormányoknak együtt kellene működniük a közös nemzetközi keretek kidolgozásában.

Ennek ellenére minden ok megvan arra, hogy Európa optimistán állhasson hozzá az elektronikus kereskedelem ügyéhez. Franciaországban régóta sikeresen működik a Minitel rendszer, amely például lehetővé teszi az online vásárlást, számlák kifizetését, vonatjegy rendelését. Dél-Spanyolországban a társadalombiztosítási juttatások kifizetéséhez a biztonságos chipkártya technológiát alkalmazzák. Nagy-Britanniában Európa első és legnagyobb virtuális bankjának, a First Directnek már 750 ezer ügyfele van. Ezenkívül az öreg kontinens vezet a digitális mobiltelefóniában, valamint nagyon jó pozícióban van a digitális tv és webtelefon terén is.

Az elektronikus kereskedelemben rejlő lehetőségeket és kockázatokat egyre több magyarországi vállalkozás is felismeri, bár a konkrét megvalósítás stádiumába még csak nagyon kevesen jutottak. Nálunk a legtöbb számítástechnikai beruházás a jelenlegi vállalati folyamatok hatékonyságnövelésére irányul, a költségcsökkentés szellemében. Mindinkább eljutnak addig a felismerésig is, hogy ez utóbbi csak a túlélés eszköze, az igazi sikerhez növekedésre van szükség, amelynek alkalmas segítői lehetnek a vásárlók és üzleti partnerek felé kiépített új elektronikus csatornák.

Hogy nálunk is megmozdulóban van valami, azt jól mutatja a témában megrendezett konferenciák egyre növekvő száma és azok látogatottsága. Az egy ideje már működő első internetes bankszolgáltatás, a könyv- és CD-boltok után beindult az első online bróker is. Az elektronikus kereskedelmet szkeptikusan fogadók azon véleményére, miszerint az Internethez való hozzáférés alacsony elterjedtsége miatt a dolog egyelőre reménytelen, Kántor Károly, az Andersen Consulting vezető tanácsadója szerint meggyőző választ jelent azon vállalatok egyre nagyobb száma, amelyek más cégekkel való kereskedelmüket helyezik elektronikus alapokra.

Az elektronikus kereskedelem olyan forradalmi változásokat ígér az üzleti világban, amilyenre kevés példa volt a történelem folyamán. Mint minden ilyen változáskor, a “jól helyezkedők” az élvonalba kerülhetnek, a késlekedők pedig végképp a vesztes oldalon találják magukat. S mindez nem csupán vállalatokra, hanem régiókra, országokra is érvényes.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik