Gazdaság

Rádiósnapló Magyarországon

Tizenkét éve méri Magyarországon a nagy rádiók hallgatottságát az Ipsos és a Gfk Hungária. A pusztán egy szűk kör számára publikus adatokból a szakemberek minden hónapban megtudhatják, hogy a kiemelten fontos adók hány hallgatót érnek el.

1998 óta folyamatosan monitorozza a rádiós piacot az Ipsos és a Gfk Hungária. Az Ipsos honlapján azt írja, hogy a naplós rendszer segítségével havi rendszerességgel vizsgálja az országos, a budapesti és nagyobb helyi rádióadókat.

Az fn.hu korábban két cikket is írt a módszerrel kapcsolatban, és tévesen azt közölte, hogy csak az Ipsos kutatja a hallgatói szokásokat Magyarországon. A valóság azonban az, hogy két közvélemény-kutató, vagyis az Ipsos és a Gfk Hungária együttesen végzi ezt a tevékenységet.

A naplós mérésnek a lényege, hogy az adatfelvétel a Nemzeti Médiaanalízis részeként, önkitöltős módszerrel történik. A vizsgálatban résztvevők kapnak egy Rádiónaplót. A feladatuk pusztán annyi, hogy jelöljék be, mely időszakokban, milyen rádióadókat hallgatnak.

Az Ipsos honlapja szerint évente több mint harmincezren vesznek részt ebben a kutatásban. Az adatszolgáltatás havonta történik, amelynek eredményét a megrendelők egy adatbázis formájában kapnak meg.

Az Ipsos és GfK Hungária „A kanyarban sincs a Neo és a Class” című 2009 december 23-án, valamint a 2010 február 1-én megjelent „Lesz mit behoznia a Bumerángnak”című cikkünk megjelenése után azt írta, hogy a konzorcium – módszertani okok miatt, és ügyfeleinek előzetes tájékoztatása mellett – a 2009 november és december hónapokban végzett mérés eredményeiből nem jelentetett meg hallgatottsági adatokat egyik országos kereskedelmi rádióra vonatkozóan sem. Így minden állítás, ami a korábbi (Danubius és Sláger), illetve az új (Class és Neo) adóknak erre az időszakra vonatkozó hallgatottságával kapcsolatos– nem helytálló, hamis és félrevezető.

A közvélemény-kutatatók azt is nehezményezték, hogy a birtokunkba jutott adatokat több esetben pontatlanul értelmeztük.

Azt írtuk, hogy a Slágert és a Danubiust októberben több mint négymillióan hallgatták naponta. A szám ugyan stimmel, de nem a napi, hanem a heti elérésre igaz. A két adó napi hallgatottsága valójában 3,6 millió fő volt. Ugyancsak tévesen szerepelt cikkünkben, hogy a Juventust naponta 1,6 millió ember hallgatja. Ez a szám ugyancsak a heti hallgatottságra igaz.

Pontatlanságot tettünk közzé, amikor azt állítottuk, hogy a Juventus november végén napi 600 ezerrel több hallgatót szegezett a készülékekhez, és ezt a számot decemberben is tudta tartani. Ehhez képest az Ipsos és a Gfk naplós adatai szerint a Juventus az napi hallgatóit 325 ezer fővel tudta növelni. A novemberi eredményhez képest a decemberben mért változás a napi elérést tekintve plusz 25 ezer fő volt.

Pontatlanságainkért az olvasóktól elnézést kérünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik