Gazdaság

Házimozi harakiri

A fénykorban évi ötszáz, de még ma is évente két-háromszáz filmet produkáló japán mozicsomagból lehetetlen kiválasztani a mindenki ízlését kielégítő 10 alapművet, hát még hármat.












Házimozi harakiri 1


Házimozi harakiri 2

Házimozi harakiri 3
Házimozi harakiri 4

A merészség mellett a legmívesebben megmunkált katana pengéje kellett a házimozi harakiri végrehajtásához.

Ne azért kezdődjön a vetítés Kuroszava Akirával, mert 40 évesen A vihar kapujával egyszeriben volt túl mindenen, és mégis mindennek a kezdetén járt, hanem azért, mert sznobok vagyunk és szabadok. Választhatnánk A hét mesterlövészt inspiráló A hét szamurájt (mert igazi sznobok vagyunk), a Véres trónt az igazi vad bandával, mégis, nekünk meg a közönségünknek a kései remek, a Ran (1985) lesz a legjobb. Kuro­szava Lear király-történetét a koraújkori Japánban játszatja elegánsan, gyorsan, radikálisan és monumentálisan, azokkal a szereplőkkel és jellemekkel – hatalombitorlókkal, klánharcokkal és gyilkos indulatokkal -, amelyek ma is a japán mozi toposzai és stigmái.

A következő választottunk egy komoly kritikai és rajongói tisztelet övezte film azon ultra brutál thrillerek közül, amelyeket még be mertek mutatni a mozikban. Miike Takasi előrébb tart, mint Hermann Nitsch: az Ichi the Killer (2001) nem vérfürdő, valóságos vér jakuzzi. A manga hősként kultikus előéletű parapszichopata Ichi a maffiacsoportok közötti leszámolás részeseként vágóhíddá változtatja Tokiót. A csonkolások, tűvel ezerszeresen átszúrt arcok, az emberi belsőségeken bemutatott, a műkorcsolya-versenyeken látott kűrök, a gerincvelőt piszkáló hangkulissza semmiségek ahhoz a hatáshoz képest, amit a következetesen használt vakító fehér szín okoz. Hipernaturalista, szürreális, virtuóz, fogvacogtató, delejes hatású film.

A Godzilla Versus Monster Zero (1966) pedig a habszivacs a tortán. Godzilla, a kollektív tudatalatti médiuma, egy burokban a Planet X-re utazva megvív a nulla kódú szörnyeteggel, amelynek azért van három feje, hogy legyen tere a Japán három ősi ellenségével kapcsolatos asszociációknak. A Föld fővárosát Vasigasavának hívják, a Vezető egy all style-vallásban utazó paprikajancsi, a tudósok megmozdulásai ökológiai öngó-
lok. Honda Inosiro, az első Godzilla-film rendezője bebizonyítja, hogy a félelemkeltés-inger a röhejgénnel rokon. A filmben felvonuló hadsereg műanyag katonái a Tamiya modell-sorozat termékein utazva várják a filmnegatív visszaírásával vizualizált lézersugarat, a fröccsöntő ipari hulladék Godzilla kartonbazalt tömbbel vágja kupákon Monster Zerót. A belélegzett hélium hatását is felülmúló partifilm könnyed eszközökkel magyarázza el, hogy a számítógép-kultúra az origamival kezdődött és a toronyház méretű komputerek kihalása ugyanúgy történt, mint a velociraptoroké.

Kuroszava Akira: Ran (1985) • DVD, 175 perc. Miike Takasi: Ichi the Killer (2001) • DVD, 120 perc.
Honda Inosiro: Godzilla versus Monster Zero (1966) • DVD, 95 perc

Ajánlott videó

Olvasói sztorik