Gazdaság

Üzletágcserélők

A piaci változásokra reagálva a Plast-ker Kft. ismét új területre merészkedik; az eredetileg műanyaghulladékok hasznosításra alapított cég profilját már többször átalakították.

Semmire nem jó, nem is tudjuk hova tenni – válaszolták Tóth Péter kérdésére, amikor arról érdeklődött, mi a szándéka a pozsonyi műanyagüzemnek a város határában összegyűlt, propilénszálakból és kövekből álló szemétheggyel. A magyar vállalkozó és kémikus végzettségű pozsonyi barátja azonban másként vélekedett erről, s elhatározták, hogy megpróbálják eladni az újra feldolgozható hulladékot. A megállapodás kereteit sikerült is megteremteni, amikor azonban termőre fordult volna az elképzelés, az olasz vevő minőségi kifogásokkal állt elő, és végül meghiúsult az üzlet.


Üzletágcserélők 1

Fotó: Kalló Iván

KETTŐS ARCULAT. Az 1991-ben a pozsonyi hulladék re-exportjára alapított Plast-ker Bt.-t nem lehetetlenítette el az üzlet kútba esése, az alapítók gyorsan találtak új tevékenységet. Korábbi piaci ismereteiket hasznosítva, csomagolóanyagok és kötőelemek, illetve szerszámok kereskedelmével kezdtek el foglalkozni. Az új tevékenység a vállalkozáson belüli munkamegosztást is meghatározta: a három tulajdonos közül Tóth Péter az ügyvezető, Annus Ildikó a csomagolóanyag-ágazat, Tóth Attila pedig a vegyesiparcikk-ágazat vezetője lett.

Működésének első két évében a cég friss zöldségek csehszlovákiai exportjával is foglalkozott, kihasználva a Magyarországra csomagolóanyagot szállító kamionok felszabaduló rakterületét. Ez mintegy két évig jó üzletnek bizonyult, Csehszlovákia kettéválása után azonban besokalltak a Kafka szellemében működő közép-európai bürokráciáktól.

A cég ezután két fő területére koncentrált, és nagy hangsúlyt kapott a felhasználási tanácsadás. „Mi a sikert áruljuk” – fogalmazza meg ars poeticáját Tóth Péter. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Plast-ker találja meg ügyfeleit, javaslatokat tesz a csomagolási eljárás javítására, és a terméket is biztosítja. A papírdobozok, illetve papír- és műanyagzsákok főként Szlovákiából érkeznek.

TÓTH PÉTER


51 éves, a gödöllői egyetem belkereskedelmi szakán szerezte felsőfokú képesítését. A Vörös Október Tsz építési ágazatában dolgozott, ahol többek között önelszámolási részlegek létrehozásában működött közre.
A nyolcvanas évek második felében több vállalkozás elindításában vett részt. 1991 óta a Plast-ker ügyvezetője.
Elvált, három gyermeke van. „A nyugalom lenne a hobbim” – mondja, de szeret olvasni, síelni és utazni is.

Az 1995 óta kft.-ként működő, jelenleg 8 főt foglalkoztató cég egyik alapelve, hogy nem raktároznak, a gyártótól közvetlenül a megrendelőhöz szállítanak. A nyolcvanas évek elején a Vörös Október Tsz felesleges raktárkészleteinek felszámolásakor sok tapasztalatot szerző Tóth Péter szerint a csomagolóanyagoknál ez adja magát, mivel a tárolás aránytalanul megnövelné a költségeket, a gépeknél pedig ez teszi lehetővé, hogy sikerrel induljanak a közbeszerzési pályázatokon.

A hatékonyság fontos szerepet játszott abban, hogy az idén az 500 millió és 1 milliárd forint közötti árbevételű kereskedő cégek kategóriájában a Plast-ker Kft. nyerte el az Üzlet & Siker Minősített Vál-
lalkozása díjat (a lap a Figyelő kiadójának érdekeltségébe tartozik). „A cég üzemi eredménye 2004-ben és 2005-ben is jelentős mértékben nőtt, az egy főre jutó árbevétele pedig 79 millió forint volt tavaly” – húzza alá az alap-kiértékelést végző IQ Consulting ügyfélkapcsolati vezetője. Bodor Márton szerint a vállalatnak ezzel együtt is a puha innovációs mutatókban van az igazi előnye: nemzetközi konzorciumban vesz részt, magas szintű a saját fejlesztésű termékek és a minőségbiztosítás színvonala, valamint rendszeresen méri a vevői elégedettséget.

VÁLTANI KELL. A siker nem jelenti azt, hogy minden fenékig tejfel lenne a vállalat életében. Megtört az első évtized dinamikus növekedése, 2002 óta csökken az értékesítés árbevétele (noha az üzemi eredmény valóban nőtt az elmúlt két évben). „A megtorpanás miatt el voltunk kenődve, részben azért is indultunk az Üzlet & Siker pályázatán, hogy objektív visszajelzést kapjunk a munkánkról” – mondja Tóth Péter. A nehézségek mindkét üzletágban jelentkeznek. A kötőelemek kereskedelme már a kilencvenes évek végén leépült, a szerszámok, gépek értékesítésének volumene pedig az utóbbi években csökken. Az ok egyszerű: a Plast-ker fő piacát jelentő nagy állami cégek – közismerten rossz anyagi helyzetük miatt – egyre kevesebbet vásárolnak.


Üzletágcserélők 2

A csomagolóanyag-ágazatban közvetve a kereskedelem átrendeződése okozza a problémát: a hipermarketek kiélezett árversenyre kényszerítik az élelmiszer-feldolgozókat, amelyek így egyre kevésbé tudják szem előtt tartani a szakszerű tanácsadást, az ár számít mindenek felett.

Mivel a visszaesést javarészt vállalaton kívüli tényezők okozzák, Tóth Péter úgy véli, egy harmadik üzletág, esetleg továbbiak létrehozásával törhetnek ki a lefelé tartó spirálból. Korábban próbálkoztak újfajta, cseh eredetű árvízvédelmi zsákok magyarországi meghonosításával. A többször felhasználható eszközök el is nyerték minden illetékes tetszését – akik aztán ettől függetlenül kitartottak a megszokott homokzsákok mellett…

Az egyik új üzletág a papírhulladék-export lehet. A cégvezető tisztában van azzal, hogy nem lesz könnyű betörni erre a területre, ahol a piacvezető vállalkozás monopolhelyzetben van a hasznosítási piacon. Tóth Péter szerint a hulladékbegyűjtők kockázatvállalásától, valamint újdonságtól való félelmének legyőzésétől is függ, teljesülhet-e a Plast-ker elképzelése.

Sarokpontok


Érdemes a vállalatot akkor is megmérettetni, ha éppen nincs a legjobb passzban.
Nem segít, ha a nehézségekért csak a külső tényezőket okoljuk, a cégen belül is körül kell nézni.
Ha egy terület már nem kínál növekedési lehetőséget, célszerű máshol is próbálkozni.
A versenyképesség nélkülözhetetlen eleme az innováció, mind a termékekben, mind a munkaszervezésben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik