”Három napig ide lehet visszahozni, azután a szakszervizbe” – mondja motorikus hangon és megkérdőjelezhetetlenül a hipermarket vevőszolgálatos munkatársa egy vásárlónak, aki éppen egy aprítógépet vásárolt. Amikor pedig a vevő azt kérdezi, hogy két hét után ide már biztos, hogy nem lehet visszahozni a terméket, akkor egy rövid nem a válasz. Most decemberben némi megengedő hangsúllyal a vásárlókat kiszolgáló hölgy elárulja, hogy karácsony után azért mód van arra is, hogy három napig kicseréljék az aprítót, ha mégsem tetszik, és nem használt, de csak akkor, ha a blokk is megvan.
Szerviz vagy üzlet?
A megkérdőjelezhetetlen állítások azonban nem igazán fedik a valóságot – derült ki Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője szavaiból. A jótállás esetén ugyanis a bolt feladata a javíttatás, és neki kell eljuttatnia a szakszervizbe a terméket. Az üzletek azonban abban érdekeltek, hogy ne rajtuk keresztül intézzük a sok gonddal járó szervizelést.
Ha első körben tehát nem hiszünk a vevőszolgálatosnak, és az idevágó jogszabályra hivatkoznánk, akkor igyekszik meggyőzni, hogy sokkal gyorsabb, ha a szerviz ügyintézését magunkra vállaljuk. Időt lehet ugyanis megspórolni a közbeeső hipermarket kiiktatásával, amely sokszor akár egy hetet is vár azzal, hogy javításra elszállítsa, majd visszahozza a terméket. A javítóegységek általában valahol a város külterületein találhatóak, vagy ha vidéken vásárlunk, előfordulhat, hogy csak Budapesten tudják orvosolni a hibát. Ilyenkor ezért érdemes azt mérlegelni, hogy az üzlet van-e közelebb vagy a szerviz, és hogy milyen sürgős a javítás.
Pénzt vissza nem adunk
Mindemellett külön kell választani a minőségi problémákat, és a csereberét. A szóvivő szerint ugyanis amennyiben hibátlan a termék, akkor nincs semmilyen jogszabály, amely alapján ki lehetne cseréltetni a terméket. A kereskedők karácsonykor azonban megadják a lehetőséget, hogy a náluk vásárolt áruk helyett másikat válasszanak a vevők. Erre elsősorban a verseny készteti őket, másrészt nem járnak rosszabbul, ha ugyanazt a pénzt valamilyen másik termékre költik a boltban. Az üzletek általában különböző időhatárt szabnak a cserére, amit praktikusan az ajándékot vásárlónak érdemes megkérdezni. Piaci információk szerint a kereskedők általában három nap és egy hónap közötti időtartamot hagynak a megajándékozottaknak. A szóvivő azt is elmondta, hogy az ajándékot mindenütt legfeljebb becserélik, de arra senki ne számítson, hogy az árát adják vissza.
Pénzt minőségi probléma esetén kaphatunk vissza, de csak akkor, ha a kötelező jótállás feltételei életbe lépnek. Ha tehát rossz volt az áru és három napon belül reklamált az ügyfél, akkor az eladónak ki kell cserélnie a terméket egy ugyanolyan darabra. Ha erre a kereskedő nem képes, akkor ajánlhat fel helyette mást a vevőnek, amit azonban ő nem köteles elfogadni. Ebben az esetben kell az üzletnek az áru árát kifizetni.
Az egyéves jótállás jogán elsősorban javítást kérhetünk, és a javítás során csak új alkatrészt építhetnek be. Itt igen fontos az is, hogy a jótállás időtartama a kijavítás idejével meghosszabbodik. Fontos azt is tudnunk, hogy a tíz kilónál nehezebb fogyasztási cikknél a javítást a szolgáltatónak vagy annak megbízottjának az üzemeltetés helyén kell elvégeznie. Ha helyben nem lehet javítani, akkor a le- és felszerelésről, valamint az oda- és visszaszállításról mindig a forgalmazónak kell gondoskodni.
A játékszoftvert is cserélniük kell
Gyakori gondot okoz a hipermarketekben, hogy például a megvásárolt játékprogramot, szoftvert nem akarják kicserélni, mondván nincs módjukban kipróbálni a felhasználó konfigurációjával, hogy tényleg a vevőnek van-e igaza. Az egyik hipermarketben a szoftveres pultnál olvasható is a felirat, hogy adatvédelmi okok miatt nincs mód a cserére. Ez lefordítva azt jelenti, hogy attól tartanak, hogy a vevők megveszik a nem egyszer több tízezer forintba kerülő játékokat, otthon lemásolják és visszaviszik, mondván hibás a termék.
A fogyasztóvédelmi szóvivő szerint az azonnali (illetve már előre közölt) visszautasítás az üzletekben teljesen jogszerűtlen. A szoftverek minőségi próbájára ugyanis még a hipermarketekben is meg kell teremteni a lehetőséget. Abban az esetben, ha mégsem tudják a vevőszolgálaton kipróbálni, akkor a hiba megállapítására legfeljebb három nap áll rendelkezésre. Ha nem tudnak dönteni, akkor vagy cserélniük, vagy fizetniük kell.
Ne rohanjunk, ha nem muszáj
Eléggé illúzióromboló a karácsony utáni nagy roham az ajándékok becserélésére, főleg ha azt is beleszámítjuk, hogy mekkora volt a tülekedés előtte azokért, amit eredetileg vettek. Az talán kevésbé elegáns, ha valakinek nem tetszett a szakállvágó és helyette inkább porszívót venne, de sokszor csak arról van szó, hogy másodszor megkapott könyvet, vagy a mérethibás ruhaneműt hozzák vissza. Ilyenkor igazán jól jön a csere lehetősége.
A legfontosabb ehhez tehát, hogy meglegyen a blokk, ne használjuk az ajándékot, és érdeklődjünk, meddig lehet kicserélni, hátha mégsem ezzel kell tölteni az ünnepek utáni első napjainkat. Ha pedig műszaki, minőségi hibák lépnek fel ne hagyjuk magunkat elhajtani a boltban, nekik is felelősséget kell vállalniuk az általuk árult termékekért. Vigyék ők a távoli szervizbe az árut. Ezzel pedig még a jövő évet is kivárhatjuk, a jótállás ugyanis egy évig érvényes.
