2–7 százalékkal több jeges tea, égetett szeszes ital, ásványvíz és kávé fogyott a hazai vendéglátóhelyeken 2005 novemberében, mint egy évvel korábban – áll az ACNielsen piackutató vállalat a HoReCa (hotel, étterem, catering) szektorban készített felmérésében.
A legnagyobb forgalmú sör értékesítéséből a vendéglátóhelyek közül majdnem 42 százalék jut az úgynevezett volumenhelyekre, azaz kocsmákra és büfékre. További 25–25 százalékot visznek el az éttermek, valamint a minőségi italfogyasztó helyek. Az éttermek pozíciója némileg javult, mégpedig a kocsmák és a minőségi italfogyasztó helyek rovására. Az esti szórakozóhelyek és szálláshelyek együttes részesedése is kisebb 10 százaléknál.
Domináns tradíció
A vendéglátásban eladott sör 62 százaléka üveges, további 35 százaléka csapolt, míg a többi fémdobozban kerül a vendégek elé. Utóbbinál némi csökkenés tapasztalható.
Az átlagárak nőttek: Az eladások zömét képviselő alkoholos sörért literenként 5 százalékkal, az alkoholmentesért pedig 6 százalékkal kértek többet tavaly novemberben, mint egy évvel korábban. A csapolt sör átlagára valamivel nagyobb ütemben emelkedett, mint az üvegesé. Előbbi literenként 454, utóbbi pedig 436 forintba került múlt év novemberben.
A sörfajták között a tradicionális magyar márkák változatlanul dominálnak, a vendéglátásban eladott mennyiség több mint 60 százalékával. További 14 százalékkal részesedik a prémium, 12-vel pedig a szuperprémium szegmens.
A kiszerelési méretek közül legnépszerűbb a félliteres üveg (57 százalékos forgalmi részesedéssel). Az 50 literes hordóra 30 százalék jut a vendéglátásban.
A vendéglátásban 129 milliárd forintot meghaladó értékben adtak el sört 2004 decembere és 2005 novembere között. Az értékben mért forgalom 4 százalékkal emelkedett az előző hasonló időszakhoz képest.
Égetett szesz
Az ACNielsen által, a vendéglátásban mért termékcsoportok között második legnagyobb forgalmú az égetett szeszes ital, amelynek vendéglátó-ipari értékesítését 75 milliárd forint körüli összegre becsülik a piackutatók. Értékben 10, mennyiségben pedig 5 százalék növekedést mutatnak az adatok a szóban forgó időszakban.
Az égetett szeszes ital eladásaiból mennyiségben is, értékben is a pálinkára jut a legnagyobb rész; 33, illetve 27 százalék. Utána következik a keserű és a vodka, egyaránt 10 százalékot meghaladó aránnyal. A további sorrend, mennyiségben: brandy, likőr, rum, vermut, whisky és gin.
A pálinkák ízesítés szerinti ranglistáját mennyiségben a körte vezeti a szilva előtt. A kettő együtt elviszi a vendéglátós értékesítés 52 százalékát. Az eladott mennyiség terén az üzlettípusok közül az égetett szeszes italoknál is a kocsmák viszik el a pálmát, 47 százalékkal.
Az átlagárak majdnem mindegyik szegmensben növekedtek 2005 október–novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Egyetlen kivétel a whisky, amelynek árszínvonalában 1 százalékos csökkenést regisztráltak a piackutatók.
Alkoholmentes
Az alkoholmentes szomjoltó italok közül a szénsavas üdítőitalok értékben mért, 55 milliárd forintot meghaladó vendéglátóhelyi forgalma stagnált a szóban forgó időszakban. A gyümölcslé szegmens 8 százalékkal nőtt, és a HoReCa piacméret majdnem eléri a 25 milliárd forintot. Az ásványvíz és a jeges tea a vendéglátásban egyaránt 9 százalékkal bővült; előbbi vendéglátó-ipari eladásai a 10, utóbbié az 5 milliárd forinthoz közelítenek.
A szénsavas üdítőitalok értékesítésében az üzlettípusok közül a kocsmák vezetnek (42 százalékkal), megelőzve az éttermeket (29) és a pubokat (16). Az ízek közül a kóla áll az élen, értékben és mennyiségben egyaránt 53 százalékkal. Az élcsoportba tartozó narancs részesedése 18, majd következik a tonik 7 és a citrom-lime 6 százalékkal.
Népszerű a 100 százalékos
A gyümölcslé kategóriában 98 százalék jut a vendéglátóhelyi eladásoknak. Az ízek közül a mennyiségben mért forgalomból 32 százalékkal részesedik az őszibarack, azután a narancs (19), alma (16) és körte következik (7). A többi íz részaránya 5 százalék alatt marad.
Figyelemre méltó a 100 százalékos gyümölcstartalmú italok erősödő pozíciója. A 25 százalékos alatti italokból csökken a forgalom.
Ásványvízből a szénsavas a legkedveltebb, de piaci részesedése 3 százalékponttal, 72 százalékra csökkent a vendéglátásban, míg a szénsavmentes tendenciája pozitív.
A kiszerelések között a 0,33 literes dominál, 50 százalékos mennyiségi részesedéssel. Feleakkora arányt képvisel a 0,5 literes, 15 százalékot pedig az 1,5 literes – 2004. december–2005. novemberben.
A jegestea-ízek közül a citromosra jut a vendéglátó-ipari értékesítés több mint fele, mind értékben, mind pedig mennyiségben. További 40 százalék az őszibaracké, míg a fekete ribizli részesedése 4 százalék.
