Gazdaság

Megkezdődött az autókereskedések fúziója

A Belügyminisztérium adatai szerint elmúlt évben mintegy 200 ezer személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon. Egy év alatt megkétszereződött a hiteltörlesztés elmulasztása miatt a finanszírozó bankokhoz visszakerült személyautók száma – írja a Világgazdaság.

A BM-es összesítés nagyobb számot mutat, mint amely a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületétől (MGE) várható a napokban, mert a lista az egyévesnél nem idősebb és először forgalomba helyezett autókat, tehát a magánimportot is tartalmazza. Az előzetes becslések szerint a hivatalos márkakereskedésekben 192-195 ezer személygépkocsi kelt el tavaly, míg ez a mutató a korábbi két évben meghaladta a 208 ezret.

A fentiekkel kapcsolatban Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke elmondta: valójában jóval szűkebb a piac, hiszen egy év alatt megkétszereződött a finanszírozó pénzintézetekhez – nemfizetés miatt – visszakerült autók száma, ez 2005-ben már meghaladta a 40 ezret. Az önerő nélküli, illetve a nullaszázalékos hitelek olyan embereket tettek hitelfelvevővé, akik közül sokan nem voltak képesek a törlesztőrészletek fizetésére.

Gablini Gábor szerint az európai használtautó-árakat tekintve Magyarország a legolcsóbbak közé tartozik, mivel a bankokhoz visszakerült kocsik megjelennek a használtpiacon, s emiatt a használtautó-árak 2004 dereka óta folyamatosan esnek. Emiatt ugyanakkor nehezebb az új járművek értékesítése is. Az újautó-eladások 40 százaléka ugyanis a használt kocsik beszámításával jön létre. Az új és a használt közötti, megnőtt árkülönbözetet azonban egyre kevesebben tudják kifizetni, noha Magyarországon a forgalom közel 90 százalékát a legolcsóbb autók, a kiskocsik és az alsó középkategóriás járművek teszik ki.

Gablini Gábor elmondta: a márkaimportőrök részéről már biztató jelek mutatkoznak. Szerinte ugyanakkor az idén tovább szűkülhet a piac, s miután a szalonjukat-szervizüket hitelből épített kereskedések jövedelmezősége alacsony, megkezdődtek a cégfelvásárlások és -összeolvadások. A magyar piac nem tud eltartani közel 700 kereskedőt, míg a több értékesítési pontot fenntartó vállalatok költséghatékonyabban dolgozhatnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik