A világ legnagyobb hitelminősítője szerint 2005 egészében negyvenegy adósságkibocsátó kockázati besorolása romlott a cég globális listáján a még megszorításokkal befektetésre ajánlottnak tekintett „BBB mínusz” alapsávról „BB plusz”-ra, vagy ez alá az egy évvel korábban bóvlira visszaminősített 25 adós után. A frissen nem befektetői ajánlásúra rontott adósság összege tavaly 520,6 milliárd dollár volt, szemben a 2004-ben spekulatív sávba süllyesztett 55,2 milliárd dollárral.
A tavaly befektetői szint alá rontott adósságállomány túlnyomó részét két leminősített amerikai autógyár vitte a piacra: a General Motors Corp. hosszú futamú adóssága, amelynek besorolását a Standard & Poor’s még 2005 májusában „BBB mínusz”-ról két fokozattal „BB”-re vette vissza, 291,8 milliárd dollár volt. A Ford Motor Co.-é, amely „BBB mínusz”-ról egy osztattal „BB plusz”-ra romlott, a visszaminősítés idején 161,3 milliárd dollár volt.
A hitelminősítő a GM adóskockázati osztályzatát azóta még sokkal mélyebbre, „B”-re csökkentette a spekulatív sávon belül. A „B” adóskockázati osztályzat már csak két fokozatra van a „CCC” sávtól, amely rendkívül magas fizetési kockázatra figyelmezteti a befektetőket.
Az S&P hétfői londoni elemzése szerint január első hetében – jóllehet az idén még egyetlen szuverén és kereskedelmi adósságkibocsátó sem vált bukott angyallá – negyven olyan adós volt összesen 58,6 milliárd dollár kint lévő kötelezettséggel a cég globális listáján, amelyet ez a sors fenyeget; közülük 18 szerepel a Standard & Poor’s valamelyik részvénybázisú árfolyamindexében.
