Gazdaság

Csodavárók?

A vásárlói klubok feladata a vásárlóerő koncentrálása. A konstrukció arra szolgál, hogy a csoportok tagjai – bizonyos kezelési költséggel, biztosítási díjjal megspékelt – havi törlesztő részletet fizessenek; ennek révén a néhány havonta tartott összejövetelekre annyi pénz folyik be, hogy bizonyos számú tag rögvest a vágyott gépjárműhöz, ingatlanhoz, vagy egyéb berendezéshez juthat. Hogy kik az adott havi szerencsések, azt sorsolással és licittel döntik el, mely utóbbinál a tagok további törlesztő részleteket ajánlanak fel azonnali befizetésre. Így az ügyfél viszonylag olcsón jut ahhoz, amihez szeretne, hiszen nem fizet hitelkamatot – igaz, a már befizetett törlesztő részletek sem kamatoznak, szemben azzal, ha befektette volna, továbbá fogalma sincs a jeles időpontról, amikor is végre ő kerül sorra. Mindenesetre a csoporttagok 99 százaléka hamarabb örülhet ennek, minthogy az összes részletet befizette volna. A Carion kimutatása szerint pedig gépjárműveknél az ötéves befizetési időszak során a tagok 83 százaléka az első három éven belül kapja meg az autóját.

A Brazíliából indult – ott a Consorcio Fiat Nacional klubnak jelenleg is 20 ezer csoportja és mintegy 2 millió tagja van -, Magyarországra Portugálián keresztül eljutott konstrukciót a tapasztalatok szerint elsősorban viszonylag magas jövedelmű alkalmazottak és továbblépni, bővülni szándékozó kisvállalkozók veszik igénybe. Az előbbiek főleg lakásfelújításba és -vásárlásba vágnak így bele, az utóbbiak gépeket, berendezéseket vesznek ily módon. “Összességében van egy olyan kör, amely kifejezetten kedveli e sorsolásos, licitálós módot, sőt csodavárók is akadnak, ezeket azonban igyekszünk távol tartani” – mondják a klubszervezők. Akik mindeközben a 1,5-3,6 százalékos kezelési költségből, a gépjármű- és ingatlanforgalmazóktól befolyó jutalékokból, valamint abból élnek – sőt, termelnek nyereséget (lásd táblázatunkat) -, hogy két klubgyűlés között megforgatják az ügyfelektől befolyt havi törlesztő részleteket. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik