Gazdaság

Vannak még kérdőjelek

Három helyszínre szűkült le az új kormányzati negyed kialakításáért folytatott versengés. Közülük a Nyugati pályaudvar környéke a legesélyesebb.

Átrostálta a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) az új kormányzati negyed felépítésére szóba jöhető helyszíneket, s a múlt heti „eredményhirdetés” értelmében három javaslat maradt életben. Értesülésünk szerint akár már e hét csütörtökön megszülethet a kormánydöntés a végleges helyszín kiválasztásáról. A bíráló bizottság tagjai ugyanakkor rendkívül óvatosan, lépésről lépésre szűkítik csak a kört. Pár nappal ezelőtt elsősorban a tágabb értelemben vett helyszínekre tett javaslatot a kormányzati, fővárosi szakértőkből és építészekből álló bizottság. E szerint a Nyugati pályaudvar, a Déli pályaudvar, vagy a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél akadnak a negyed felépítésére igazán alkalmas területek. A kivitelező kiválasztásáról egyelőre nincs szó.

Mint Görözdi György, a KVI projektvezetője elmondta, a bizottság abban nem foglalt állást, hogy az adott helyszíneken belül konkrétan mely telkekre kell felépíteni a kormányzati negyedet. Igaz viszont, hogy a három kiválasztott helyszínre több pályázó, többféle megoldást javasolt, így – a döntést segítendő – ezeket is rangsorolta a KVI.

Az állam – legalább többségében – saját tulajdonú területre építtetné meg a mintegy 140-180 ezer négyzetméternyi irodát. Erre azért van szükség, hogy a kivitelezők közt valódi versengés alakulhasson ki, hiszen ha csupán egy helyszín marad, s ott mondjuk egy adott építő cégcsoport tulajdonában álló telkek vannak, akkor ez meggátolhatja a verseny érvényesülését – mutatott rá Görözdi György.


Vannak még kérdőjelek 1

A Nyugati pályaudvar környéke a legesélyesebb helyszín.Fotó: H. Szabó Sándor, MTI

PÁLYAUDVARI ESÉLYEK. Természetesen a KVI rangsorolta a konkrét projektajánlatokat is. Eszerint a Nyugati pályaudvar környékén a legjobbnak a MÁV és a Terézvárosi Önkormányzat közös ajánlatát minősítették, mert az már most is zömmel MÁV- és önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokon képzelné el az építkezést. Itt hatalmas, 285 ezer négyzetméteres területről van szó. Az ingatlanszakmában nagy az egyetértés arról, hogy ez a terület lehet kiválasztásra leginkább esélyes. Annak ellenére így van ez, hogy biztonságpolitikai aggályok is felmerültek azzal kapcsolatban, hogy nagy forgalmú, így például terrorcselekmények „ideális” színhelyéül szolgáló pályaudvar közelébe, sőt a sínek fölé is építkeznének. A Déli pályaudvari helyszín értékét némileg rontja, hogy ott kizárólag a sínek lefedésével lehet az építésre alkalmas területet kialakítani, míg a Nyugati környékén a sínek mellett is hatalmas beépíthető területek vannak.

A harmadik helyszín sem tűnik problémamentesnek. A Lágymányosi híd pesti hídfőjétől délre eső terület messze esik a belvárostól.

A felépítendő tucatnyi ingatlant az állam minden valószínűség szerint csak bérelné. A kivitelezőt nyílt közbeszerzési pályázaton választanák ki – erősítette meg lapunknak a KVI illetékese. Erre azonban még sokáig kell várni. Hiába lesz meg még e hónapban a helyszín, finomítani kell a rendezési terveken. Így aztán jó esetben is inkább jövő év második felében születhet meg a kivitelező, illetve az üzemeltető kiválasztását célzó nyílt közbeszerzési pályázat. Azaz, az építési munkálatok legkorábban 2007 végén kezdődhetnek, s valószínűtlen a 2008 vége előtti átadás. Amint az a nagyberuházásoknál lenni szokott, könnyen előfordulhat, hogy az új kormányzati negyed kényelmét először a 2010-es választásokon nyertes pártok miniszterei tapasztalhatják csak meg.

A kormányzati negyed számára szóba jöhető helyszínek*

NYUGATI PÁLYAUDVAR KÖRNYÉKE.

( A helyszínt a MÁV Zrt. és a VI. kerületi önkormányzat javasolta.)
A legesélyesebb helyszínen található 13 különféle ingatlan főként a MÁV és a VI. kerületi önkormányzat tulajdona. A fejlesztés érintheti a TriGránit-csoport West­end mögötti területét is. A helyszín presztízse magas, rendkívül jól megközelíthető, ráadásul a Parlamenthez és más kormányzati, állami intézményekhez is közel esik (bíróságok, Képviselői Irodaház, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium mai épülete, mely utóbbiba a Miniszterelnöki Hivatal költözik majd). Problematikus, hogy már ma is rendkívül nagy a környék autós és gyalogos forgalma, az építkezés és a működés e tekintetben további terhelést okozna.

A DÉLI PÁLY AUDV AR KÖRNYÉKE. ( A helyszínt a spanyol tulajdonú Sedesa Hungária Kft. javasolta.)
A terület presztízse nagyon magas, közel esik a várhoz, metróval kiválóan megközelíthető a belváros. Delegációk, magas rangú hivatalnokok viszont autóval nehezen érhetik el a Parlamentet és az a köré koncentrálódó más intézményeket.

LÁNYMÁNYOSI HÍD PESTI OLD AL A. ( A helyszínt a Nagyvásártelep Kft.** és a IX. kerületi önkormányzat javasolta.)
A terület presztízse igen alacsony jelenleg. Megközelíthetősége most nem előnyös, a javaslattevők egyebek mellett a vízi közlekedést fejlesztenék. A terület fejlődésére igen jó hatást gyakorolna a kormányzati negyed, ám vélhetően lassabb lenne egy itteni építkezés.
* A kiválasztási eljárás dokumentumát 33 érdeklődő vásárolta meg és végül 21 helyszínre (átfedésekkel) 27 javaslat érkezett; ** A cég a Quaestor-csoport és a Gropius Zrt. Érdekeltsége.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik