Gazdaság

Füstriadó

Számos uniós ágazat versenyképessége veszélybe kerülhet, ha Brüsszel bekeményít és a szén-dioxid-kibocsátás tényleges csökkentésére szorítja a nehézipart és az energiaszektort. Kína ipara eközben változatlan intenzitással ontja szennyezőanyagait.

Tisztább ugyan nem lett a levegő, viszont drágult az áram – pesszimisták szerint egyelőre mindössze ennyi a 2005-ben bevezetett európai emisszió-kereskedelmi rendszer (EU ETS) hatása. Az optimisták ezzel szemben úgy vélik, már az is komoly eredménynek tekinthető, hogy a nagy európai iparvállalatok figyelik szén-dioxid-kibocsátásukat, és a következő években ennek eredményeként talán már a csökkentésre is áldoznak majd.


Füstriadó 1

Fotó:Reuters

Tavaly januártól az erőműveknek, illetve azon iparvállalatoknak, amelyek tevékenysége szén-dioxid-kibocsátással jár, évente el kell számolniuk a légkörbe juttatott szennyezőanyagokkal. Első lépésként, az egyes országok kiotói vállalásait alapul véve, az államtól ingyen kaptak egy kvótát. Amely cég e mennyiséget túllépi, annak a szabadpiacról kell kiegészíteni azt, míg a megtakarítók értékesíthetik a felesleget (Más szennyese – Figyelő, 2004/39. szám). A rendszer elsődleges célja az volt, hogy a légszennyezés – első lépésben a szén-dioxid-kibocsátás – csökkentésére ösztönözze az európai ipart, és a lehető leghatékonyabbá tegye a kiotói vállalások teljesítését. Az uniós tagországok közül Nagy-Britannia volt a legszigorúbb a saját iparával, míg a legbőkezűbben a balti, valamint a közép- és kelet-európai államokban bántak a kvótákkal. Magyarországon kétszázegynéhány társaságot érint az ügy. Az elmúlt évi tényleges kibocsátási adatok alapján náluk 15 százalékos kvótatöbblet mutatkozott, a hazai szabályozás késedelme miatt azonban ezzel nem tudtak jó időben piacra lépni (Füstbe veszve – Figyelő, 2006/3. szám; Karbonlufi – Figyelő, 2006/19. szám).

Az európai emisszió-kereskedelmi rendszer egyelőre nem érinti a közlekedést, pedig szakértők szerint ez az ágazat legalább olyan mértékben felelős az üvegházhatású gázok kibocsátásáért, mint az energia-, az építőanyag- vagy az acélipar. Brüsszel elsőként a légi közlekedést szeretné bevonni az EU ETS-be, erre azonban úgy tűnik, 2012-ig nem kerül sor.

A fogyatékosságait érintő kritikák ellenére a rendszer 2012-ig biztosan változatlanul működik, a második négyéves ciklus kvótáinak meghatározásán most dolgoznak a nemzeti környezetvédelmi hatóságok. Tény, hogy jelenleg ehhez foghatóan szigorú szisztéma sehol a világon nem működik, és kellő szigorral Brüsszel a következő periódusban talán már a kibocsátás érdemi csökkenését is ki tudja kényszeríteni. Elemzők szerint a klímavédelem melletti elkötelezettség egyelőre nem hozta hátrányos helyzetbe az európai ipart az ázsiai, vagy az amerikai versenytársakkal szemben. Változhat azonban a helyzet, ha az Európai Bizottság a szén-dioxid mellett más légszennyező káros anyagokra, például a kén-dioxidra is kiterjesztené a rendszert.


KÍNAI FÜSTBOMBA. Másfelől Brüsszel arra készül, hogy külön szén-dioxid-adóval egyenlítse ki azon országok versenyelőnyét, ahol az uniós tagországoknál elnézőbbek a légszennyezéssel kapcsolatban. A fő érintett természetesen Kína lehet: „a Földgolyó gyárára” jelenleg a világ energiafelhasználásának több mint 10 százaléka jut. A helyi ipar fejlődési tempóját alapul véve ez az arány 2025-re legalább 14 százalékra nő. Ennek megfelelően Kína – a jelenlegi 13 százalékkal – az Egyesült Államok utáni második legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó is. Ráadásul e tekintetben az ázsiai ország az évtized végére (a gázokat kibocsátó alig ellenőrzött gyárak és a megugró motorizáció miatt) várhatóan megelőzi Amerikát, azaz a klímaváltozás első számú felelőse lesz. Ehhez egyetlen adat: Peking utcáin az utóbbi két évben átlagosan napi ezerrel nő az új autók száma.


Füstriadó 2

Az elmúlt két évtized egyre lendületesebb gazdasági fejlődése oda vezetett, hogy ma a világ 20 legszennyezettebb levegőjű városa közül 16 Kínában található.

Kína környezetmegóvó intézkedésként a városi, elsősorban a pekingi tömegközlekedési járműveket igyekszik gázüzeműre lecserélni, az energiahatékonyságot növelni, a megújuló energiaforrások közül a vizet nagyobb arányban felhasználni, fokozatosan fejleszteni a nukleáris energianyerést – és ahol lehet, fát ültetni. Legújabban pedig fizetésre köteleznék a fő szennyezőanyag-kibocsátókat.

Az ország környezetvédelemre fordított költése 2005-ben 105 milliárd dollár, azaz a GDP 1,3 százaléka volt. Ezzel Kína elmarad a fejlett országok több mint 2 százalékos arányától. Ugyanakkor ökológai szakértők azt is kiemelik: azáltal, hogy Európa, az Egyesült Államok és Japán nehézipara az elmúlt időszakban nagyrészt az olcsó munkaerőt és kezdetleges szabályozást kínáló Kínába települt, az erkölcsi felelősség korántsem egyedül Pekinget terheli.

Füstriadó 3

Füstriadó 4

Füstriadó 5

Füstriadó 6Kiotói vállalások

Először az 1970-es évek végén alakult ki tudományos körökben az az általános vélemény, miszerint az éghajlat jelentős változás felé halad. A nyolcvanas évek második felében már az ENSZ is foglalkozott a kérdéssel, 1992-ben világkonferenciát is szerveztek a témában, de az első valamirevaló kezdeményezésre 1997-ig kellett várni. Az ekkor megszületett kiotói egyezmény értelmében 38 fejlett ipari ország vállalta, hogy 2012-ig átlagosan 5,2 százalékkal csökkenti szennyezőanyag-kibocsátását. Az egyezmény csak 2005-ben lépett életbe, amikor Oroszország is ratifikálta azt. A törvényi erőre emelkedés feltétele ugyanis az volt, hogy a ratifikáló országok legalább 55 százalékkal részesedjenek a világ káros kibocsátásában.

A legnagyobb mumus, az Egyesült Államok a maga 25 százalékos részesedésével – jóllehet, az aláírók között ott volt – azóta sem léptette életbe az egyezményt, bár előremutató kezdeményezések ott is vannak. Nemrég a volt alelnök Al Gore írt könyvet és készített filmet (utóbbiról recenziónk a 42. oldalon) a globális felmelegedés veszélyeiről, és Kalifornia kormányzója, Arnold Schwarzenegger is bevezette államában a kiotói szigorításokat. A nagy hiányzók között van Ausztrália, Brazília és Argentína, valamint az olyan fejlődő államok, mint India vagy Kína. Az ENSZ november 6-a és 17-e között Nairobiban zajlott ülésén felszólították Kínát – Indiával és az Egyesült Államokkal egyetemben -, hogy legyen tagja a következő regulációs megállapodásnak, ezt azonban a pekingi küldött elutasította. Igaz, diplomatikus megfogalmazással „nem zárta ki a párbeszéd lehetőségét”.

Magyarország 2002-ben csatlakozott az egyezményhez, és ugyan az Európai Unió 8 százalékos kibocsátás-csökkentésével szemben csak 6 százalékot vállalt, de ezt minden jel szerint teljesíti is 2012-ig. Igaz, ezért lényegében alig kellett tennie valamit. A magyar kormány ugyanis elérte, hogy az uniós országok számára kötelező 1990-es bázishoz képest (a kibocsátás csökkentését ehhez az évhez viszonyítva nézték) nálunk az 1985-87-es éveket vegyék alapul. Így a rendszerváltás környéki gazdasági átalakulással, legfőképp a nehézipar leépítésével szinte rögtön meg is volt a 6 százalék. A számokkal való játék nélkül aligha teljesítettük volna a vállalásunkat, így most a következő kiotói időszakra kell koncentrálnunk, mert a várható 20, de akár 30 százalékos kötelező kibocsátási-csökkentéssel már meggyűlhet a bajunk.
Füstriadó 3

Füstriadó 6

Ajánlott videó

Olvasói sztorik