Gazdaság

Üzenetrögzítés

Válsághelyzetben a tétova kommunikáció akár üzleti veszteséget is okozhat, ám „békeidőben” sem mindegy, milyen a vállalat médiabeli megjelenése.

Mária egy nemzetközi logisztikai vállalat hr gyakornokaként kezdte pályafutását. Először csak az önéletrajzok szelektálásával bíbelődött, majd nyelvtudásának köszönhetően egyre több feladatot bíztak rá. Pár év múlva a pr terület is hozzá került, majd ennek részeként a sajtókapcsolati „osztály” is ő lett egy személyben. A kereskedelmi végzettségű lány ezután autodidakta módon próbált felnőni a feladathoz: személyes kapcsolatot alakított ki a szakújságírókkal, miközben azt igyekezett megtudakolni, milyen típusú információkra is lenne szükségük, és ezeket miképpen kellene tálalnia ahhoz, hogy a hazai médiában forogni kezdjen cége neve. Így tudta meg például, hogy fontos már a „tárgy” rovatban érdemi információt megadni, nem csak azt, hogy „sajtóközlemény”, különben sokan átsiklanak a levél fölött, valamint arra is felhívták a figyelmét, hogy egy mégoly izgalmas témájú sajtótájékoztatót sem érdemes péntek délután külvárosi helyszínen meghirdetni.


Üzenetrögzítés 1

Rajz: Szántói Krisztián

KÜLSŐ SZEM. „A sajtókapcsolatok tudatos kezelésére jellemzően olyan cégeknek van szükségük, amelyek magukról, az iparágukról folyamatosan üzeneteket akarnak eljuttatni célcsoportjukhoz”- mondja Jávor Zsófia, a Grey GCI pr ügynökség menedzsere. Ideális esetben e területnek, mint a vállalati kapcsolatok (public relations – pr) eszköztára kitüntetett elemének, stratégiai szerepe van a céges imázs formálásában. Erre többnyire a szervezet növekedésével párhuzamosan ébrednek rá a vállalatok. Egy kis cég először csak egy házon belüli pr-ost, „sajtóst” szerződtet, aki köré fokozatosan terebélyesedő szervezeti egység épül. Amikor már szerteágazó tevékenységet kellene folytatniuk, külső segítséget – pr ügynökséget – is igénybe vesznek. A nemzetközi vállalatok pedig pénzt és energiát nem sajnálva igyekeznek folyamatosan a hírek pozitív szereplőiként feltűnni.

Tipikus hiba, hogy egy bizonyos szervezeti méret alatt nem áldoznak a sajtókapcsolatokra: nem fizetik meg a szakembert, hanem a marketinges vagy a pr-os feladatkörét egészítik ki. „Nem szempont az, hogy például tud-e sajtóközleményt írni az illető” – említ egy hazai jelenséget Jávor Zsófia. Az ügynökségeknél ezzel szemben egy megbízónak több szakember is dolgozik: specialistája van az étkeztetésnek (catering) éppúgy, mint a sajtótájékoztatók szervezésének. Cserébe jellemzően éves szerződésben rögzített havi átalányt fizetnek a megbízók.

Mindez nem olcsó mulatság. Ügynökségi forrásaink szerint egy sajtótájékoztató alsó hangon 250 ezer forintba kerül, ám az igényesek ennek négyszeresét sem sajnálják rákölteni. A havi „átalány” 1-3 millió forint között mozog, ekkor ebben már sajtóközlemények megfogalmazásától egészen a kiállítás-megnyitókig vagy sajtóreggeli megszervezéséig minden benne van.

Kapcsolati kelléktár

SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ. Számos médium érdeklődésére számot tartó, hírértékű bejelentés esetén célszerű megszervezni.

SAJTÓKÖZLEMÉNY. Nagy hírértékkel bíró, sajtó részére kiküldött, maximum 1-2 oldalas tömör közlemény.

SAJTÓREGGELI. Szakértőkkel folytatott, az újságírók számára háttér-információkat nyújtó esemény egy „levegőben lévő”, és várhatóan a közel-jövőben terítékre kerülő témáról. Előnye: a téma összekapcsolódik a szervező cég nevével.

SAJTÓÚT. A kapcso-latépítés eszköze szakújságírókkal, például gyárlátogatás keretében.


Üzenetrögzítés 2

Üzenetrögzítés 3

Sokszor nem könnyű meggyőzni az ügyfelet arról, hogy e befektetések idővel megtérülnek. Gyakori hiba például, hogy olyan esetben szeretnének a cégek sajtótájékoztatót szervezni, amikor nincs hírértékű bejelentenivalójuk. Jávor Zsófia szerint alapvető fontosságú egy sajtótájékoztató sikere szempontjából, hogy azt mely napon, hány órakor tartják, s az időpont mennyire igazodik a lapzártákhoz. Ám az ügyfelek egy része ennek nem tulajdonít jelentőséget, s ha aztán az esemény nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, az konfliktusforrás lehet.

„Az igazán profik az anyagok stílusát, hangvételét és tartalmát is az adott lap profiljához igazítják” – teszi hozzá Horváth Dóra, a Budapesti Corvinus Egyetem média, marketingkommunikáció és telekommunikáció tanszékének docense. Ehhez a hazai viszonyok ismerete elengedhetetlen. Hiszen amíg egy reklámfilm több-kevesebb sikerrel adaptálható, és különböző piacokon bevethető, addig a sajtókapcsolatok országonként, kultúránként eltérőek.

SZÉGYENLŐSEN. A médiával válságok idején különösen szoros kontaktusba kerülhet a vállalat. Krízishelyzetben a legfontosabb a felelősség vállalása volna, emellett minden érintettet meg kell tudni győzni arról, hogy a vállalat képes a probléma rövid és hosszú távú kezelésére. Ezzel szemben minden ötödik vállalatvezető szerint segíthet a hírnév helyreállításában a média távoltartása – legalábbis ez derül ki a Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó ügynökség és a KRC Research kutatóintézet nemzetközi felméréséből. A szakemberek szerint a szégyenlős-bújkálós hozzáállás Magyarországon még inkább jellemző, s csak kevés vállalat képes túllépni a berögzült hozzáálláson.

Erre tett kísérletet a K&H-botrány kirobbanásakor a pénzintézet kommunikációja, amely hármas célt szolgált: tudatosítani, hogy nem a bankban, hanem a brókercégnél történtek a szabálytalanságok; ezek mindösszesen 60-70 vagyonos ügyfelet érintettek; s az Equities, a K&H Bank, illetve nemzetközi tulajdonosai (a KBC és az ABN Amro Bank) mindig is biztosítani fogják a jogos követelések kielégítését. „Azt a célt tartottuk szem előtt, hogy minden beérkező kérdésre gyorsan, leadási határidőn belül adjunk olyan választ, amelyek szem előtt tartják a jogi követelményeket és lehetőségeket, az üzleti- és banktitkokat, valamint a nyomozás és a belső vizsgálat érdekeit” – tekint vissza Horváth Magyary Nóra, a bank kommunikációs igazgatója. Mint hozzáteszi, arra is ügyeltek, hogy minden újságíró azonos információt és egy időben kapjon meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik