
Nagyvállalat vezető munkatársaként Christian Morel évtizede közreadott már könyv terjedelmű tanulmányt. Szakterülete a tárgyalás és a döntéshozatal. Utóbbit illetően most tehát azt vizsgálja, miként születnek a tudatosan kitűzött céllal ellentétes döntések, s akik hozzák, miért és miként ragaszkodnak hozzájuk megátalkodottan. A megátalkodottsághoz idézi a latin mondást, miszerint tévedni emberi dolog, a tévedéshez megrögzötten ragaszkodni viszont ördögi (errare humanum est, perseverare diabolicum). Az ördög pedig a részletekben lakik. Morel ezért sorakoztat fel esettanulmányokat, hajó-, repülő-, űrhajó-katasztrófáktól társasházi parkoló idétlen zárásáig, hogy szemléltesse, miként termelődnek a tévedések. Végletes, vagyis abszurd változatukat azért vizsgálja, mert, mint mondja, egyszerűbb, köznapibb, kevésbé végzetes szinten is hasonló elme-műveletek működnek. Freudra hivatkozik, ki a neurózist iparkodott megérteni, s így érkezett el a tudatalatti fogalmához, olyasvalamihez, ami közös tulajdonunk, még ha nem is sikerül reá építve neurózisra szert tennünk. Ekként alkalmas általános, naponta tapasztalt, de szinte észrevétlenül maradó kognitív folyamatok azonosítására a szélsőség, az abszurd döntés és a megátalkodott tévedések szociológiája.
Esettanulmányai vezetik el Morelt ahhoz, amit „kognitív barkácsolásnak” nevez. Az ide tartozó ismeretek fontosságát felfogták például azok, akik a pilótaképzésbe iktatták a crew resources managementet (CRM). Eszerint a tévedéseknek négy kategóriájuk van. Figyelmetlenség az egyik, eljárási szabály figyelmen kívül hagyása a második, fogyatékos szakismeret a harmadik. A negyedik viszont még inkább összetett, mert a helyzetről kialakított általános képzetre vonatkozik. S ez utóbbihoz szükséges az úgynevezett humaniórák, vagyis az emberekkel és társadalmaikkal foglalkozó vizsgálódások ismerete (az irodalmat is ideértve). E nélkül föl nem fogható, hogy amit figyelmesen, szabályszerűen és szakszerűen végrehajtanak, miért vezet mégis abszurd döntéshez, tehát katasztrófához.
Christian Morel: Les décisions absurdes • Gallimard, Párizs
