Gazdaság

Célközösség

Az iWiW és a hasonló közösségi oldalak adatbázisának marketing célú felhasználása újabb lökést adhat a lendületesen fejlődő hazai online reklámpiacnak.


Célközösség 1

Tulajdonképpen semmi másról nem szól a közelmúltban megújult és iWiW-re átkeresztelt közösségi weboldal, mint hogy az emberek önként megadják személyes adataikat: az e-mail címüktől kezdve a hobbijukig szinte mindent – hangzik Galambos Dániel, a HPS btl (below-the-line, azaz nem hagyományos reklámeszközökkel foglalkozó) ügynökség e-marketing tanácsadójának kissé ironikus okfejtése. A pár éve létező, de az utóbbi hónapokban hatalmas fejlődéssel az egyik leglátogatottabb hazai portállá avanzsáló kapcsolatháló-építő oldalnak Galambos maga is hosszú ideje lelkes használója. Szabadidejében a Webnyeremeny.hu internetes nyereményjáték portált is szerkeszti, így számára igencsak szembetűnő a változás: egy évvel ezelőtt még közelről láthatta, hogy a felhasználók értékes nyeremények, például kecsegtető külföldi luxusutazás vagy autónyeremény esetén sem feltétlenül adták meg személyes adataikat egy-egy weboldalon. Ezzel szemben mára nagyot fordult az online világ. A tartalomszolgáltatók egyre inkább csak eszközt adnak, hogy a felhasználók maguk állítsák elő a médiumot.

Az adataikat immár több százezren közlik önként. Ha az iWiW növekedése az elmúlt hónapok látványos ütemében folytatódik tovább, akkor a hirdetők által figyelt Medián WebAudit „látogatottsági versenyében” elöl álló négy ismert portál, az Origo, a Startlap, a Habostorta és az Index pozícióját is veszélyeztetheti (lásd a táblázatot).


Célközösség 2

Az e körben messze legnagyobb iWiW mellett létjogosultsága lehet a specifikus, egy bizonyos célcsoportot elérő portáloknak is. Például a kimondottan a fiatalokat behálózó oldalaknak, amint azt a Figyelőt is kiadó Sanoma Budapest Hotdog.hu portáljának sikere mutatja.


CÉLZOTT REKLÁMOK. Üzleti szempontból a közösségi oldalak legnagyobb értéke maga az adatbázis. Igaz, ide azért regisztrálják legkülönfélébb adataikat a felhasználók, hogy régi barátaik, ismerőseik, volt iskolatársaik könnyebben megtalálják őket, illetve munkakapcsolataik és karrier esélyeik javuljanak. A regisztrációkor megadott személyes adatok alapján azonban ma már lehetőség van akár arra is, hogy az oldal üzemeltetője a huszonéveseknek más reklámokat mutasson, mint az ötveneseknek. Ez azonban csak a legalapvetőbb differenciálás, lehetőség van – egyebek mellett – arra is, hogy a felhasználók hobbijai vagy háziállatai szerint jelenjenek meg a hirdetések: például állateledel-reklámokat csak állatbarátok lássanak. Ezt a módszert nyugaton már kiegészítik az időjáráshoz kötött reklámok is: sörreklámot például csak napsütéses időben mutat a portál, hóesésben inkább egy forró kávét népszerűsítő hirdetés fut.

„A kereskedelmi üzenetek demográfiai adatok alapján történő célzása mindennapos kérés az iWiW hirdetői részéről. Sok ilyen kampány zajlik, szinte nem is mennek hirdetések valamilyen szűrés nélkül” – erősítette meg lapunk érdeklődésére Cseh Gábor, az iWiW projektvezetője. Némi nehézséggel azért meg kell küzdenie az üzemeltetőknek, hiszen az oldalon időnként tréfás kedvű felhasználók is regisztrálnak: akad, aki miniszterelnöknek, pártelnöknek vagy Petőfi Sándornak adja ki magát, de az ilyen megtévesztő adatközlés a felhasználók számához képest viszonylag ritka.


HATMILLIÁRDOS TORTA. Széll András, a Sakkom Interaktív marketingkommunikációs és pr ügynökség ügyvezetője is úgy tapasztalja megbízói körében, hogy az innovatív hirdetési megoldásokra fordított költések emelkednek igazán, miközben a hagyományos bannerekre (a weboldalak tetején vagy oldalán futó hirdetési csíkokra) egyre kevesebbet szentelnek a vállalatok. Ezért minden szolgáltató igyekszik megújítani az általa felkínált hirdetési módozatokat. Ez nem csak a bannerek egyre változatosabb megjelenési formáiban (például az oldalakat letakaró vagy animált hirdetésekben) nyilvánul meg, de merőben új megoldások is születnek. Ilyen a szöveges hirdetéseket megjelenítő CTnetwork, de ide sorolható a néhány éve működő Egyperces.hu tematikus magazincsalád is.

A dinamikusan bővülő online reklámpiac hazai volumenét nagyon nehéz pontosan mérni. Még a legjobb becslést a Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) nyújtja, e számítás alapját azonban csak nyolc internetes tartalomszolgáltató (Habostorta, Házipatika, Index, Napi Online, Origo, Portfólió, Ringier Online és Sanoma Online) által benyújtott adatok adják, több nagyobb portál nem vesz részt az adatszolgáltatásban. Így a MOHI adatai alapján a valóságosnál jóval kisebbnek tűnik a magyar online hirdetési piac. A már említett nyolc vállalkozás is csupán összesített adatot közöl, e szerint összesen nettó 6 milliárdos reklámbevételt értek el 2005-ben. A Figyelő számításai szerint például az Origót is működtető T-Online Magyarország internetes reklámbevétele 2005-ben körülbelül 1,6 milliárd lehetett – legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy Szász Dániel, a cég pénzügyi vezetője kérdésünkre elárulta: tavalyi 27,3 milliárd forintra rúgó árbevételüknek nagyjából 6 százaléka származik internetes reklámból.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik