Gazdaság

Hogy alakulnak a jövő évi trendek?

Töredezett, rendszer nélküli, csak jelen időben létező világ - ehhez kell idomulniuk jövőre a termelőknek, és szolgáltatóknak – legalábbis erre utalnak a Trendkonferencia 2.0 című rendezvényen elhangzott előadások.

Töredezettség, a pillanatnak élés, a reális és virtuális világ egymásra hatása – néhány azon azon aktuális, 2010-re várható trendek közül, amelyekről Törőcsik Mária trendkutató beszélt a TrendInspiráció Műhely képviseletében a szerdai Trendkonferencia 2.0 elnevezésű rendezvényen.

A „morzsaage” fanatázianevű trend a töredezettséget jelenti, amelyben nehéz a figyelmet fölkelteni, fönntartani, s az identitást, az értelmes életet apró mozaikokból kell összerakni. A „pillanet” trend arra utal, hogy mindenről valós időben akarunk tudni, semmiről nem akarunk lemaradni, s ez a törekvés összefonódik a webbel.

Csak jelenidő

„A morzsaage-ben csak a jelened létezik. A múlt többszörösen átírt, nincs emlékezet, nincs felelősség” – mennydörögte a szuggesztivitást sem teljesen nélkülözve Réz András esztéta a konferencián. S ez az új világ már nem képes sztárokat termelni, csak celebeket, akik ugyan jól ismertekké válnak a „televízió csecsén szopó bulvárhordozók” jóvoltából, ám viszonylag hamar el is felejtik őket. A celebek egyik része egyre inkább plasztikai sebészek által szabottakká válik, másik része meg egyre esendőbb lesz, azt az üzenetet közvetítve, hogy „akár Te is lehetnél”.

Réz szerint az egyik legnagyobb baj, hogy a televíziók első számú téma-meghatározóvá váltak már a kocsmai beszélgetésekben is, így egyszerűen nincs idő megbeszélni a valóban fontos témákat.

Uj Péter, az Index főszerkesztője szerteágazó előadásában különböző példákon keresztül ugyancsak a valósidejűség, illetve a civil újságírás trendjére hívta föl a figyelmet.

Ellentrend

Ám – mint Törőcsik Mária nyitó előadásában arra fölhívta a figyelmet – minden trend megszüli a maga ellentrendjét, s a valósidejűséget egy idő után már nem lehet bírni – néha már ki kell kapcsolni a telefont, s kell egy-két nap, amikor az ember nem néz rá az e-mailjeire.

A trendkutató beszélt még többek között arról, hogy a jövő év fontos trendje lesz még w2business – a webkettő üzleti változatai, amelyek a felhasználóknak is üzletet jelentenek, nem csak a tulajdonosnak. Számíthatunk a még/vágyaknak nevezett trendre is, amelyben a birtoklás mellett megjelennek az együttlevés, önmegmutatás elemei is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik