Belföld

Ilyen lesz a nemzet új főtere

kossuth-tér-terv (ingyenes, kossuth téri fejlesztés)
kossuth-tér-terv (ingyenes, kossuth téri fejlesztés)

Az Országház oldalában látogatóközpont és mélygarázs épül, a Parlament a Duna felől is körbejárhatóvá válik.

Lezárult a beruházás levezénylésére és a tervezésre kiírt két nagy közbeszerzési eljárás. Ezekre áfa nélkül 280, illetve 502 millió forintot szánnak, és eddig összesen 234 millió forintot fizettek ki – közölte Bakos Emil, az Országgyűlés Gazdasági Főigazgatóságának vezetője a parlament kulturális és sajtóbizottságának hétfői budapesti ülésén.

Wachsler Tamás, a „nemzet főterének” átépítését célzó Steindl Imre Program vezetője hozzátette: az Országház északi oldalában, a majdani mélygarázs és látogatóközpont helyszínén már befejeződött a régészeti feltárás, ehhez volt szükség a fák kivágására és a Károlyi-szobor eltávolítására. Rövidesen megkezdődik a projekt építési engedélyezése, majd a tervek szerint novemberben indul a kivitelezés, és 2014 tavaszára készülhet el a beruházás.

Körbejárható

A látogatóközpontban kávézó, időszaki kiállítótér és ajándékbolt kap helyet. Innen a közönség a Parlament belső udvara alatt kialakított országgyűlési múzeumba érkezik, amelynek vízszintes üvegtetején keresztül az épület impozáns udvari homlokzata is látható lesz. Az átépítés után a Duna felől is körbejárható lesz a Parlament. A látogatóközpont tengelyébe kerül múzeumhajóként a Lajta monitor, délebbre pedig a menetrend szerinti BKV-hajók számára hoznak létre kikötőt.

Visszatér a Tisza-szobor

A tervezési program a tér 1944 előtti arculatát állítja vissza Andrássy Gyula, Kossuth Lajos, Tisza István és II. Rákóczi Ferenc emlékműveivel, ezek közül eredetiben csak a fejedelem szobra áll a téren – mondta el Tima Zoltán, a generáltervező KÖZTI Zrt. építésztervezője. Andrássy emlékműve eredeti helyére kerül majd vissza, a jelenleg ott álló József Attila-szobrot pedig áthelyezik a rakparti lépcső felső részére.

Kitiltják az autókat

Ezzel párhuzamosan az alsó rakpart mindkét oldala gyalogos felületté válik, és a Garibaldi utcai autós felhajtó megszűnik. Tima Zoltán beszámolója szerint megmarad a Kossuth tér hármas osztata a két oldalon parkosított felülettel, középen pedig burkolattal és egy 30 méteres árbocra helyezett lobogóval. A téren megszűnik az átmenő autóforgalom, míg a villamospálya a déli térrészen kijjebb kerül, az 1945 előtti nyomvonalra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik