Gazdaság

Többmilliárd úszik a vizen

Felvette a versenyt a tengeri országokkal hazánk. Nem ritka, hogy a tehetősebb magyarok egymillió eurót is megadnak egy jobb motoros jachtért – mondják a hazai kereskedők.

Nemcsak a szupergazdagok, hanem egyre több nyugdíjas is hajóba fekteti pénzét. Ők azonban rendszerint nem egy összegben, hanem valamilyen részletfizetési konstrukcióban vásárolják meg hajójukat, a viszonylag elérhető 3-6 millió forintos árkategóriában. Havan Ágnes, a Magnum Marine ügyvezetője szerint ügyfeleik fele vesz igénybe valamilyen hitelt vagy lízinget hajóvásárláshoz. A kereskedők döntő többsége nyilatkozott úgy lapunk érdeklődésére, hogy elsősorban a kisebb hajókhoz keresnek valamilyen pénzügyi megoldást (hitelt, lízinget vagy tartósbérletet), míg a nagyobb hajók esetében inkább egy összegben fizetik ki a vételárat.

Többmilliárd úszik a vizen 1

Azimut 116

A két csoport között azonban egyre nagyobb szakadék tátong: Borsos Zoltán, az Elite Yachts ügyvezetője szerint ugyanis a piac alsó és felső vége egyre inkább távolodik egymástól. Havan Ágnes szerint a tehetősebbek 3-4 évente lecserélik hajójukat. Ilyenkor pedig a legtöbben úgy döntenek, ahogy autóvásárláskor szoktak: az előzőnél mindig egy kicsit nagyobbat és drágábbat keresnek. Az Elite Yachtsnál 4 milliótól 170 millió forintig lehet vásárolni, egy igényes orrkiülős hajóra 10 millió körül, míg egy többnapos, baráti társasággal eltöltött túrázásra alkalmas hajóra legalább 20 milliót áldoznak a vevők.

Többmilliárd úszik a vizen 2

Pershing 56

A magyar képviselet volt – számos tengeri országot megelőzve – a világ második legeredményesebb Gobbi-kereskedője – büszkélkedett lapunknak Vanó Renáta, a J+J Vizisport külkereskedelmi referense. Vanó szerint nincsenek egyértelmű piaci trendek, cégüknél ugyan sokan keresik a hatmillió körüli hajókat, de már több olyan vevőjük is akadt, aki egymillió eurónál is többet áldozott egy tengeri hajóra. Az Azimut jachtokat is forgalmazó cégnél úgy látják, hogy a kisebb hajók döntő többségét lízingelik, míg a nagyobb hajókat itt is egy összegben fizetik ki.

Ilyen érdeklődés mellett természetes, hogy a hazai gyárak is egyre többféle hajót kínálnak. A balatonalmádi Füke Yacht továbbra is belvízi hajókat gyárt (motoros-, horgász- és vitorlás hajó egyaránt található a palettájukon), de az amerikai Chaparral termékeit is árusítják. Így termékpalettájuk felső végén a harmincmilliós hajók vannak, de már 115 ezer forinttól is lehet csónakot venni náluk.

Egyelőre ugyan egyik gyár sem létesített önálló képviseltet hazánkban, azonban megjelentek a külföldi kereskedők is. A tavalyi Boat Show-n mutatkozott be a szlovéniai Bond International, amely az Innovazioni e Progetti, az Aicon és a Numarine hajógyárakat képviseli. Nacsa Zsolt, a cég munkatársa szerint tavaly 3 hajót adtak el Magyarországon. Ezek áráról nem kívánt nyilatkozni, de annyit elmondott, hogy termékpalettájukon 215 ezer és 4,5 millió euró közötti hajók találhatók.

Többmilliárd úszik a vizen 3

Stingray 180RX

Sokan hosszas mérlegelés után döntenek egy-egy hajótípus mellett. A kereskedők egybehangzó véleménye szerint elsősorban a kisebb pénztárcájú vevők gondolják át hosszabban a hajóvásárlást, de Rév Tamás, a Rév Yachting értékesítési vezetője úgy tapasztalja, hogy 192 ezer angol fonttól induló termékpalettájukon elsősorban a legújabb típusok a legkelendőbbek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik