Rohamosan romlott nemzeti légitársaságunk anyagi helyzete a legutóbbi, 2005. augusztusi sikertelen privatizációs kísérlet óta: míg a Malév hivatalos adatok szerint azt az évet 1,272 milliárd forintos veszteséggel zárta, addig a cég tavaly csaknem 15 milliárd forintos negatív eredményt „mutatott fel” – erősítették meg lapunknak a Figyelő január végén közölt információit. A társaság értékét egyre rosszabb piaci pozíciói mellett tovább csökkentette, hogy tavaly júniusban több mint kétmilliárd forintért eladta a londoni Heathrow repülőtérre szóló leszállási jogait.
Mindezek ellenére a mostani tender győztese, a magyar többségű, de az orosz Borisz Abramovics érdekeltségi körébe tartozó AirBridge Zrt. nagyjából ugyanannyit ígér a magyar légitársaságért, mint másfél évvel ezelőtt, amikor ugyan szintén egyedül tárgyalt a cég megvételéről az ÁPV Rt.-vel, de a privatizációs szervezet végül eredménytelenül zárta le a magánosítást.
Tartalmilag rendkívül hasonló, garanciálisan erősebb, jelentős, 140 millió eurós (35 milliárd forintos) tőkeemelést tartalmaz az AirBridge mostani, nyertes ajánlata – tudtuk meg az ügyet közelről ismerő forrásainktól. Másfél éve a társaság egymilliárd forintot ígért a Malév részvényeinek több mint 99 százalékáért, átvállalta volna a cég akkor 36 milliárdos adósságát, valamint a légitársaság alkalmazottainak 80 százalékát megtartotta volna, és nem utolsó sorban ígéretet tett arra is, hogy megmarad a Malév nemzeti jellege.
Jó az alkalmazottaknak is
Lehet, hogy az AirBridge mostani ajánlata jobb is, mint a másfél évvel ezelőtti – nyilatkozta lapunknak Balla Mihály, a Hunalpa egyesület elnöke. A közforgalmi pilótákat tömörítő szövetség első embere szerint az AirBridge ajánlata a Malévre eredetileg pályázó négy társaság közül az egyik legjobb volt a továbbfoglalkoztatottság szintje és az ígért fizetések alapján.
Az ÁPV Rt. magánosítás előtti kötelező egyeztetése a dolgozói érdekképviseletekkel rendben folyik, és várhatóan egy hét, tíz nap múlva fejeződik be; ezután a Malév alkalmazottai is a gyors és eredményes privatizációban érdekeltek – mondta a FigyelőNetnek Balla Mihály. Ha a tárgyalások befejeződnek, akkor szerződik az ÁPV Rt. a győztes AirBridge Zrt-vel, és az adásvétel részleteit akkor hozzák nyilvánosságra a privatizációs szervezet korábbi ígérete szerint.
Hatalmas üzlet előtt?
Óriási és teljesen egyedi üzleti lehetőség előtt áll a Malév: nincs egyetlen európai légitársaság sem, amely ennyire kiterjedt oroszországi kapcsolatrendszerrel rendelkezne, így teljesen reális Borisz Abramovics elképzelése, amely szerint Budapesten keresztül folyhatna az utasforgalom Oroszország és Nyugat-Európa között – nyilatkozta a szakértő.
Balla Mihály szerint a oneworld légiszövetség – amelynek a Malév már tagja ugyan, de a tulajdonosváltás miatt tagságát ismét megvizsgálják – sem emel majd kifogást a felvásárlás ellen, mert utasai a Malév segítségével jóval több úti célt érhetnek el a korábbinál sokkal egyszerűbben.
