Gazdaság

Mamutok a patikákban

A gyógyszerpiac szűkülése lökést adott a nagykereskedelem koncentrációjának.

El is adta, meg nem is a Medimpex Gyógyszer-nagykereskedelmi Zrt.-t a Richter Gedeon és az Egis. A két gyógyszergyártó által fele-fele arányban birtokolt céget ugyanis a múlt héten az a Hungaropharma Zrt. vette meg, amelyben a Béres Befektetési Zrt. mellett a Richternek és az Egisnek is 30,7 százalékos részesedése van. Marosffy László, az Egis Nyrt. vezérigazgató-helyettese úgy látja, a 200 dolgozót foglalkoztató, tavaly 48 milliárd forintos árbevételt produkáló Medimpex nem elég nagy ahhoz, hogy jól követhesse a gyógyszerpiaci változásokat. A legkisebb országos érdekeltségű gyógyszer-nagykereskedelmi cég nem is teljesíthette a nyereségességre vonatkozó várakozásokat, hasonló méretben ugyanis csak a regionális nagykereskedelmi cégek képesek alkalmazkodni a piaci környezethez.

Mamutok a patikákban 1


Mamutok a patikákban 2

Mamutok a patikákban 3

„A több-biztosítós modell formálhat a dolgokon, de rövid távon illúzió lenne ettől akár a legminimálisabb érdemi javulást várni.”

Mamutok a patikákban 4

A Richternél is úgy látják, jellemző trend a nagykereskedelmi piac koncentrálódása. „A 34 százalékos piaci részesedésű Hungaropharma és a 9 százalékos részesedést magáénak tudó Medimpex közös irányításával, párhuzamos működtetésével le lehet csökkenteni a költségeket és kihasználni a szinergiákat” – húzta alá Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. pr vezetője.

RÉGI NÓTA. A két nagy magyar gyógyszergyár most jutott arra a döntésre, amelyet a náluk jóval kisebb Béres Befektetési Zrt. már öt éve meghozott: 2002-ben eladta gyógyszer-nagykereskedelmi leányvállalatát, a Bellist a konkurens Phoenix Pharmának. Úgy látták ugyanis, hogy saját erőből képtelenek elérni a gazdaságos üzemméretet, ezért inkább a legnagyobb magyar gyógyszer-nagykereskedelmi cégben, a Hungaropharmában növelték részesedésüket. Utóbbit annak privatizációja során vásárolták meg a Richterrel és az Egisszel közösen. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) annak idején boldogan bólinthatott rá a tranzakcióra, amely a piaci egyensúly helyreállítását szolgálta. Azáltal ugyanis, hogy a Béres tulajdonos volt a Hungaropharmában, a Phoenix Pharma lényegében a versenytársától vett át egy vállalkozást, s így az erőviszonyok kiegyensúlyozottabbakká váltak. A GVH-nak várhatóan most sem lesz oka arra, hogy ellenezze az ügyletet. Mint Korondán Gábor, a Market Diagnosis Kutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője rámutat, a Medimpex eladása egy olyan vállalatnak, amelyben az eredeti tulajdonosok 30 százaléknál magasabb tulajdonhányaddal rendelkeznek, nem változtat jelentősen a gyártók érdekeltségén a gyógyszer-nagykereskedelemben.

Marosffy László szerint az összevonásra az évek óta először szűkülő gyógyszerpiac miatt van szükség. „A 2007-ben bekövetkezett jogszabályi környezetváltozás hatására a gyógyszerek forgalma 2007-ben várhatóan 5-10 százalékkal csökken, miközben a nagykereskedelem költségei folyamatosan növekednek” – állapította meg. Mindazonáltal úgy véli, hogy bár e lépéssel az értékesítést költséghatékonyabbá tudják tenni, ez a jelenlegi körülmények között a gyártókon mit sem segít.


Mamutok a patikákban 5

Korondán Gábor szerint is jogos a gyógyszerpiaci szereplők aggodalma, és a jövőben is számolniuk kell azzal, hogy a mindenkori kormányzat a közismerten jó anyagi háttérrel és – a kórházakkal szöges ellentétben – átlátható gazdálkodással rendelkező gyógyszergyártóktól próbál forrásokra szert tenni. A szakértő szerint különösen érvényes ez abban az esetben, ha az egészségügy átalakítása hosszan elhúzódik. „A több-biztosítós modell formálhat a dolgokon, de rövid távon illúzió lenne ettől akár a legminimálisabb érdemi javulást várni” – tette hozzá.

BORÚLÁTÓK. Bár a Medimpex felvásárlása nem igazi koncentráció, hiszen a tulajdonosi kör csak részben változott, annyit azért jelez, hogy az ágazatban a korábbinál is inkább előtérbe került a hatékonyság növelése. Korondán Gábor úgy látja, a gyógyszer-nagykereskedelem szereplői kifejezetten aktív, növekedésre törekvő vállalatok, amelyeknek azonban korlátozott méretű piac áll a rendelkezésére. Ezért természetes, ha a kisebb szereplők felvásárlásában látják a terjeszkedés szinte egyedül lehetséges módját. Így egyre kevesebb számú, de annál nagyobb méretű szereplő jön létre, amelyek viszont féltve őrzik már megszerzett pozícióikat. Ezért a gyógyszerpiacra jellemző sajátosság az is, hogy más területeken ismeretlen mértékben igyekszik a nagykereskedelem érdekeltséget szerezni a kiskereskedelemben is. A koncentrált piacon létrejött mamutoknak ezzel nincs is nehéz dolguk, hiszen általában nem túl tőkeerős, inkább szakmai, mint üzleti vezetéssel rendelkező magánpatikákkal állnak szemben. A Hungaropharma például partnerpatika programján keresztül igyekszik magához láncolni a gyógyszertárakat, de végső esetben az is előfordul, hogy a nagykereskedelmi vállalatok tulajdonrészt szereznek egy-egy gyógyszertárban, amely attól kezdve biztosan nem a konkurenciát választja beszállítójául.

Ugyanakkor a gyógyszertárak is felismerték, hogy önmagukban nehezen tudják érdekeiket érvényesíteni a piac jelentős részét lefedő, tőkeerős disztribútorokkal szemben. Korondán Gábor szerint még alakulóban van, hogy a patikák milyen megoldást választanak, de valószínű, hogy a holland modell szerint a továbbra is önálló kisgyógyszertárak érdekközösségekbe tömörülve próbálnak majd jobb tárgyalási pozícióra szert tenni beszállítóikkal szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik