Gazdaság

Oroszok zsarolják a Lufthansa Cargót

Sokkal inkább politikai, mint üzleti megfontolás vezérli azt az orosz döntést, melynek nyomán a Lufthansa Cargo repülőgépeit október végétől minden előzetes figyelmeztetés nélkül kitiltották Oroszország légteréből.

A Kreml újabb politikai erőfitogtatása húzódhat meg azon döntés mögött, melynek nyomán a világ negyedik legnagyobb légi fuvarvállalatának, a Lufthansa Cargonak megtiltották az orosz légtéren való átrepülést. A tavaly 2 milliárd 845 millió eurós forgalom mellett 81,5 milliós nyereséget termelő vállalat az orosz tiltás nyomán 49 járatát kénytelen jelentős kerülő úton keresztül üzemeltetni – mely nemcsak komoly idő és kerozinpazarlással – de jelentős presztízsveszteséggel is jár a magát a leggyorsabb légi szállítmányozóként hirdető vállalatnak.


A tiltást ugyan időlegesen november 2-án hatályon kívül helyezték, november 15-éig szabva határidőt a hosszú távú megállapodás megszületésének, mely azonban nem tűnik könnyű menetnek.


Költözni kéne


A német lapok feltételezése szerint a döntés hátterében azon orosz döntés áll, hogy rávegyék a Lufthansa Cargot egy oroszországi bázis létrehozására. A cég a kazahsztáni Asztana és az Üzbegisztáni Taskent légikikötőit használja az Ázsia és Európa közti teheráruforgalmának bonyolításához.

Ezt támasztja alá, hogy Timor Chikamatov, az orosz közlekedési minisztérium szóvivője a Financial Times Deutschlandnak tett nyilatkozatában arról beszélt, hogy német kollégájuknak október 22-én küldött levelükben felajánlották nekik, hogy töltőbázisként a jövőben a krasznojarszki vagy novoszibirszki orosz reptereket használják.



Oroszok zsarolják a Lufthansa Cargót 1

Jelentõs többletköltséget okoz a kerülõ (Fotó: Lufthansa Cargo)


A Lufthansa illetékesei azonban ezt a verziót kevéssé pártolták, szerintük Krasznojarszk reptere nem bír megfelelő infrastruktúrával gépeik forgalmának lebonyolításához.


Alkudoznak


A múlt hét végén Merkel kancellárasszony sajtószóvivője még úgy nyilatkozott a téma kapcsán, hogy „az ügy jó úton halad”, hozzátéve hogy a szövetségi kormány a légi tilalom mielőbbi feloldására kérte az illetékes orosz hivatalt. Frank-Walter Steinmeier (SPD) külügyminiszter személyesen is értekezett orosz kollégájával Szergej Lavrovval a „bilateriális probléma megoldásáról” – írta a dpa hírügynökség, hozzátéve, hogy az Európai Bizottság bevonását nem igényli a kérdés.


Félmillió euró többletköltség


Ezzel szemben Oroszország jóval kevésbé barátságos hangot ütött meg a témában: a moszkvai közlekedési minisztérium szerint Németország tárgyalások helyett sajtókampányt kezdett ellenük zsarolással vádolva a Kremlt, ahelyett hogy válaszolt volna a fent említett levél felvetéseire.


A Reuters által megkérdezett szakértők szerint az oroszok akaratossága mögött a felszállási és landolási díjak megszerzése állhat. Csak a Lufthansa Cargo hetente 49 gépet indít a kazah-fővároson Asztanán keresztül, mely így a második legfontosabb légikikötője a légitársaságnak, Frankfurt után. Az orosz tilalom hetente félmillió eurónyi többletköltséget és 600 ezer liternyi kerozin felesleges elégetését eredményezi a vállalatnak amennyiben nem sikerül hosszú távú megállapodásra jutnia a feleknek.


A németek is tiltottak, majd visszavonták


Az orosz légi tilalom nyilvánosságra hozatalát követően a német légügyi hatóságok válaszképp szintén kitiltották az orosz légiteher-forgalmat Németország légteréből, ezt azonban röviddel később visszavonták, a helyzet higgadt megoldását elősegítendő.
Wolfgang Tiefensee (SPD) közlekedési miniszter a Spiegelnek tett nyilatkozatában a dél-szibériai Krasznojarszk repterének Lufthansa teherforgalmi csomópontként való igénybevételét legkorábban két év múlva tartja valószínűsíthetőnek, miközben egy Lufthasa illetékes azt is elárulta, hogy az Asztraháni reptérrel kötött szerződésük határozatlan időre köttetett, s az együttműködésük tökéletesen prosperál – amelyet ráadásul három hónapos felmondási idő terhel.


Időt vesz igénybe


A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) egy esetleges bázisáthelyezés kapcsán azt írja, az egy hosszabb folyamat, mely komoly felkészülést igényel, s két évet is igénybe vehet. A Lufthansa szóvivője szerint azért sem lehetséges a gyors áttelepülés Asztrahánból Kraszojrszkba, mert csak a rossz idő esetén szükséges landolást segítő technológiák – szélsőséges időjárás jellemzi közép közép-Ázsia ezen részét – telepítése legalább hat hónapot vennének igénybe, míg a próbarepülések további fél évet. „A Lufthansa számára elfogadhatatlan, hogy a légtérhasználat feltétele egy költözés legyen” – tette hozzá.


Végezetül elmondta: egy olyan megoldás el sem képzelhető, hogy a teherforgalom egy része Kazahsztánban, míg egy másik Oroszországban landoljon.


A szövetségi kormány közbenjárására tehát ugyan a hónap közepéig fellélegezhet a légitársaság, a végleges megoldáshoz azonban addig kemény tárgyalás elé kell néznie. A Lufthansa részvényei az utóbbi héten 1,61 százalékkal 19,61 euróról 19,21 euróra csökkentek hétfő délutánig.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik