Nem csak az amerikai Bud vagy a Heineken, hanem itthoni sörmárkák tulajdonosai is elgondolkoztak, amikor vicces reklámjaik tucatszám jelentek meg videómegoszó oldalakon. Itt ezrek, vagy épp tízezrek nézik meg naponta a reklámfilmjeiket, mert ismerősök e-mailben biztatják egymást egy-egy poénos – és történetesen sört reklámozó – kisfilm letöltésére. Sőt, ezeket nemritkán maguk a lelkes felhasználók varázsolják még viccesebbé, vagy színezik tovább hangalámondással. A netes videók környezetében elhelyezhető hagyományos reklámspotok mellett legfőképp ezek a villámgyorsan terjedő „vírusvideók” ruházzák fel üzleti értékkel a videómegosztó oldalakat.
Kardos Gábor, az Index.hu Zrt. lapigazgatója. Kiegészítik a portáljukat. Fotó: Kalló Iván
A még formálódó, de egyre gyorsabban kibontakozó hatalmas hirdetési potenciál miatt fizetett tavaly októberben a Google 1,65 milliárd dollárt (akkori árfolyamon számítva közel 350 milliárd forintot) a YouTube videómegosztóért (Figyelő, 2006/42. szám). A szélessávú internet elterjedése a webes videók robbanását hozta. Az ezekhez köthető internetes hirdetési bevételek nagyságrendje az amerikai eMarketer piackutató becslése szerint a 2006-os 410 millió dollárról 2010-re 2,9 milliárd dollárra bővül. Az online hirdetési piac összbevétele a ZenithOptimedia szerint tavaly meghaladta a 22 milliárd dollárt, és jövőre már a 30 milliárdot is elérheti.
IDEÁLIS TEREP. Mindehhez képest a hazai online hirdetési piac még gyermekcipőben jár: listaáron 7,3 milliárd forintos volt tavaly. A néhány hónapja működő videómegosztók reklámbevétele inkább jelképesnek tekinthető, pontos adatok nincsenek. A hatalmas növekedési potenciál azonban vonzza a kockázatvállaló befektetőket. A Nobilis Kristóf nagyvállalkozó érdekeltségi körébe tartozó Index portál a napokban vásárolta meg a magyar magánszemélyek, köztük közvetve Bojár Gábor Graphisoft-alapító tulajdonában lévő Blogter.hu üzemeltetőjétől a legnagyobb hazai videómegosztó oldalt. A tavaly júniusban, Magyarországon elsőként piacra lépő Videobomb napi átlagban 43 ezer egyedi látogatóval rendelkezik. Kardos Gábor, az Index.hu Zrt. lapigazgatója szerint napokon belül kiválóan kiegészíti majd portáljukat az addigra kissé átszabott felület. Ez a felület ideális terepet adhat az Indexen már csaknem egy éve gyakorolt „videós újságírás” műfajának jobb megismertetéséhez is. A tulajdonosi adásvétel részleteiről Kardos csak annyit árult el, hogy mindkét fél jól járt az üzlettel. Értesüléseink szerint a Videobomb tulajdonosi köre tavaly ősszel még a T-csoporttal próbált egyezségre jutni, amely az egyik sikeres úttörője volt a vírusmarketingnek. Az IP televíziózásra biztató „Apa kezdődik…” szlogenű reklámjuknak számos vicces változata és maszek paródiája forgott „közkézen” a videómegosztókon. Ám a magenta csapat végül saját videómegosztóját, a Videát erősítette meg.
Az elmúlt hónapokban számos cég indított videómegosztót (lásd külön); a nézettségi és ismertségi rangsorban a Videobomb vezet. Miskolczy Csaba, a Videobombot az adásvétel után is üzemeltető Blogter Kft. alapító tulajdonosa és ügyvezetője szerint lassan a reklámügynökségek is kezdik felismerni a videómegosztó oldalakban rejlő egyedi lehetőségeket. Például a jóval célzottabb közönség elérhetőségét, vagy a sokkal jobban mérhető nézőszámot. Más vélemények szerint viszont még a hirdetők és az ügynökségek számára is nagyon új jelenségről van szó, így többségük idegenkedik attól, hogy efféle közösségi oldalakra töltsön fel reklámüzeneteket.