Gazdaság

Nyártól lazulhat a „röghözkötés”

Kisebb, arányosabb kötbért kell majd fizetniük azoknak a vezetékes távközlési szolgáltatást igénybe vevőknek, akik szerződésüket a „hűségidőpont” előtt mondják fel – többek között ezt szeretné elérni a hírközlési hatóság.

Valószínűleg a nyár végétől lesz mód arra, hogy a vezetékes távközlési hűségszerződéseket a jelenleginél kedvezőbb feltételek mellett mondhassák fel az ügyfelek.

Az erről szóló rendelettervezetet a szakhatóság már elküldte az érintett öt, jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltatónak: a Magyar Telekomnak, az Emitelnek, a Hungarotelnek, az Invitel, és a Monortelnek – tudta meg a FigyelőNet Márton Györgytől, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivőjétől.

A társaságoknak 20 napjuk van a tervezet észrevételezésére, azután azt az Európai Bizottságnak is el kell fogadnia. A határozattervezet szerint a fogyasztók indokolatlan megkülönböztetésének minősül, ha a határozott idejű szerződés felmondását a szolgáltató egyoldalúan kikötött, a szerződés teljesítése során nyújtott kedvezményekkel, illetve a teljesítésre fordított költségekkel nem arányos és nem indokolt feltételekhez köti. A kedvezményes ajánlat nem irányulhat a fogyasztó „röghözkötésére”, arra, hogy esetleges későbbi, kedvezőbb ajánlatokat ne tudjon elfogadni.

Kisebb kötbér

Ahogy Márton György lapunknak fogalmazott, az NHH nyílván nem tudja elérni, hogy a már létező hűségszerződések díjai mérséklődjenek, de az reális lehet, hogy a szerződés felmondásakor a jelenleg megállapítottnál kevesebb kötbért kelljen fizetni. Az sem lehetetlen, hogy a határozott idejű hűségszerződések lejártukkor automatikusan váltsanak kedvezőbb feltételűekre, annak ne az ügyfélnek kelljen utánajárnia, bár ez is még csak elképzelés – fogalmazott a szóvivő.

Elzárkózó szolgáltatók

Szerettük volna a legnagyobb szolgáltató, a vezetékes piac 80 százalékát uraló Magyar Telekom véleményét is kikérni a javaslattervezettel kapcsolatban, de az MT-nél azt a választ kaptuk, hogy majd a végleges, elfogadott javaslatról kívánnak nyilatkozni. A társaságnál attól is elzárkóztak, hogy számszerűsítsék, hány olyan határozott idejű szerződésük fut, melyek felmondása esetén kötbért kellene fizetni. Ami biztos, hogy 2007 februárjában Magyarországon 100 lakosra 33,16 vonal jutott, a háztartások 66 százaléka rendelkezett vezetékes vonallal. Ez év második hónapjának végén 646 ezer xDSL, és 318 ezer modemes szélessávú előfizetést tartottak nyilván a hatóságnál.


Lapunk egyébként úgy értesült, hogy a vezetékes szolgáltatókat követően elképzelhető, hogy a mobiloknál és a kábelszolgáltatóknál is megvizsgálhatják a „röghözkötés” lazításának lehetőségét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik