Gazdaság

Nem látják a ferihegyi irányítók a repülőket

Ferihegyen az irányítók sokszor nem látják a guruló repülőgépeket. A technikai hátrányok kiküszöbölésére új radarrendszert vesznek. Az EU először adott pénzt intelligens fejlesztésre, nemcsak „vasra és betonra".

Legalább 15 évre modern radarokat kap a HungaroControl (HC), mellyel a cég Közép-Európában vezető szerepet szeretne betölteni a légiirányítás terén. A Kőrishegyen és Püspökladányban lévő távolkörzeti, valamint a ferihegyi gurulóradarok lecserélése 38 millió euróba (9,5 milliárd forintba) kerül, ennek a felét adja az Európai Unió Kohéziós Alapja.

Kóka János gazdasági miniszter szerint ez az első alkalom, hogy az alap közlekedésfejlesztés címén nemcsak vasra és betonra ad támogatást, hanem nagy hozzáadott értéket képviselő, intelligens rendszerre. A gazdasági miniszter a két hete megváltoztatott légtérszerkezettel kapcsolatban azt mondta: a ferihegyi repülőtér az eddig 24 gép helyett óránként akár negyvenet is tud fogadni, de a légikikötő – hasonlóan más nyugat-európai repülőterekhez – óránként akár hatvan gépet is tudna fogadni és indítani.

Mudra István, a HungaroControl igazgatója szerint sem történt semmi rendkívüli esemény május 12 óta. Az irányítás új rendjét lehet szeretni vagy nem szeretni, de muszáj volt bevezetni. A megnövekedett forgalom biztonságos vezénylése miatt van szükség az új radarokra is. A ferihegyi repülőtéren guruló gépeket a toronyban dolgozó irányítók ugyanis nem mindig látják. Nemcsak rossz időben, de vannak olyan gurulóutak, amire a toronyból nincs rálátás. A tervezés alatt lévő 2C terminál pedig már szinte teljes egészében kiesik a toronyban dolgozó irányítók látómezejéből. Ennek megoldásához viszont új radar kell. Így nőhet a reptér kapacitása, elkerülhetők a konfliktushelyzetek, sőt, a késések is csökkenthetők lesznek.

A HC igazgatója a FigyelőNet kérdésére elmondta: a légiirányítás ugyan állami feladat, de az irányított gépek üzemeltetői díjat fizetnek ezért. Jelenleg az állami (rendőri, mentési és katonai) repülésekért nem kell fizetni, és azon kisgépes pilóták is mentesülnek a díjfizetés alól, akik nem kereskedelmi céllal repülnek, illetve 9000 láb (3000 méter) alatt maradnak. 4000 méterig nem is kell bejelentkezni a légiirányításhoz, és repülési tervet sem kell benyújtani. Mudra szerint viszont az a cél, hogy minden repülésért fizetni kelljen, és az állam is vállaljon részt a költségtérítésből. Magyarországon ugyanis sok olyan légiszektor van, ami katonai okokból nem használható a civil repülők számára. Emiatt a többi területen nagyobb a zsúfoltság, ami többletterheket ró az irányítókra.

Az új radarokat az amerikai Raytheon brit cége szállítja majd. Ezek – akárcsak az eddigiek – kettős felépítésűek: egy radar a passzív, primer (távolság, oldalszög) adatokat „tapogatja”, míg a szekunder radar a repülőgépeken található transzponderek adatait (pontos sebesség, magasság és azonosító kód) gyűjti. A rendszer 2007 végére készül el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik