A BA számokban
A Budapest Airport Rt. tavaly konszolidáltan 32,97 milliárd forint nettó árbevételt ért el. A kamatfizetés, adózás, értékcsökkenési leírás és amortizáció előtti nyereség (EBITD A) az árbevétel 47 százaléka, 15,43 milliárd forint volt. A bevételekből a légiforgalmi bevételek 19,74 milliárd forintot tettek ki, a földi kiszolgálásból 3,71 milliárd forint bevétel származott és a kereskedelmi bevételek 7,89 milliárd forinttal járultak hozzá az éves árbevételhez. A legnagyobb jövedelmezőséget a légiforgalmi- és a kereskedelmi tevékenység mutatott 58, illetve 52 százalékos EBITD A-hányaddal.
Péntek délelőtt a privatizációs szervezet nyilvánosságra hozta a BA Rt-ért jelentkező 9 cég közül annak az ötnek a nevét, amelyek rákerültek a rövidített listára, azaz velük folynak tovább a tárgyalások a ferihegyi reptér magánosításáról. Az öt vállalat – a brit BAA, a frankfurti repteret üzemeltető Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma, a Copenhagen Airports A/S, a német Hochtief AirPort GmbH. és a Hochtief AirPort Capital GmbH. konzorciuma és az ausztrál Macquarie Airports Holdings Ltd.
Az ÁPV Rt. közlése szerint a kilenc ajánlat 202-390 milliárd forint közötti volt, és meg nem erősített információink szerint a versenyben maradt cégek mindegyike legalább 300 milliárd forintot kínál a Budapest Airport (BA) Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot megtestesítő részvénycsomagjáért. Korábban először 100, majd 200 milliárd forint körüli összeget emlegettek a BA Rt. értékével kapcsolatosan, így a fenti ajánlatok elsőre meglepően magasnak bizonyulnak. A rövidített listára felkerült öt cég november 2-án kötelező érvényű ajánlatot nyújthat be.
„A világ legnagyobb tíz repülőtéri befektetési társaságának kétharmada adott ajánlatot a BA-ra, ami jelzi a befektetők érdeklődéségének minőségét” – közölte az ÁPV Rt. döntése után Veres János. A pénzügyminiszter hozzátette: rekordösszeg várható a privatizációból, hiszen a pénzügyi ajánlatok szerint a BA jelenlegi nyereségének ötvenszeresét is hajlandók megadni a befektetők.
Nagy meglepetés, hogy Demján Sándornak és partnereinek, vagyis az Euroinvest Rt.-nek, a Mol Rt.-nek és OTP Bank Rt.-nek és a többi pályázóhoz képest lényegesen kisebb szakmai súlyú, a velencei repteret működtető cégnek (Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a) nem sikerült továbbjutniuk a második fordulóba, így biztosra vehető, hogy nem profitálhatnak a Ferihegyen több száz millió eurós ingatlanberuházás munkálataiból.
A pályázat első szakaszában a szakmai ajánlatok képviseltek nagyobb szerepet, míg a következő fordulóban főként az ajánlott összeg lesz a mérvadó. Ennek mértékéről az eddigiekben a legkülönbözőbb számok láttak napvilágot, kezdetben még 100 milliárd, legutóbb azonban már 200 milliárd forint körüli összeg szerepel a sajtóban. Elemzők szerint ez utóbbit az alapozhatja meg, hogy a közelmúltban piacra dobott reptér-üzemeltető cégek átlagosan EBITDA-juk 14-15-szöröséért találtak gazdára. A BA esetében a 60 millió eurós EBITDA alapján jöhet ki a 900 millió eurós, 200 milliárd forint körüli érték – számolt be korábban a Napi Gazdaság.
