Gazdaság

Kínai léggömb

Rekordméretű lufifújás kísérte a „kínai Google” amerikai tőzsdei bevezetését, de egyáltalán nem biztos rövid távon az összeomlás.

Még csak öt éve ért csúfos véget a dotcom mánia, de a tőzsdetörténelem kezdi ismételni önmagát: hihetetlen áremelkedéssel érkezett meg a Nasdaqra a Baidu.com részvénye. A kínai Google-ként becézett társaság első napi ugrása 1999 óta nem látott mértékű, külföldi társaság pedig még soha nem debütált ekkora sikerrel Amerikában.


Kínai léggömb 1

Ünneplő cégvezetők. Kidurran a lufi?

BEVÁLT RECEPT. A hiszti jól ismert receptje adott volt: felfokozott hangulat, növekedési sztori, minimális kínálat, alacsony kibocsátási ár. A Baidu.com története erősen hajaz a Google-éra: egy ötlet, két alapító, s a végtelen profitbővülés ígérete. A kínai nyelvű keresőmotort üzemeltető, öt éve alapított cég sok befektető számára a kötelező vétel kategóriájába tartozik. Kína önmagában sláger, a Google árfolyama pedig háromszorosára nőtt tavalyi tőzsdei bevezetése óta. Ráadásul a Google egy 2,6 százalékos pakett erejéig már belevásárolt kínai konkurensébe (az ázsiai nagyhatalom keresőpiacán a Google részesedése 57, a Baidué 32 százalék), s többen teljes kivásárlásra számítanak. A Baidu-papírokból összesen 4,4 millió darabot kínáltak a befektetőknek, újabb pakett pedig legközelebb csak fél év múlva kerülhet a piacra.

A 27 dolláros kibocsátási ár után a papír 66 dolláron kezdett a tőzsdén múlt pénteken, majd még a nap folyamán elképesztő száguldást produkált. Budapesten tízszer felfüggesztették volna, de ilyen szabály a Nasdaqon nincs: a papír előbb 100, majd 150 dollár fölé jutott. A jelenlegi nyereségével számolva a csúcson 2500 évi profitjára árazták a céget (ennyi volt a P/E, vagyis az árfolyam/egy részvényre jutó nyereség mutatója), ami akkor is a vicc kategóriájába tartozik, ha a következő évekre valószínűsíthetjük a nyereség dinamikus bővülését. A tavaly 13 millió dolláros árbevétel mellett 300 ezres profitot felmutató céget néhány pillanatig 4 milliárd dollárra értékelte a piac. Az a furcsa helyzet állhat azonban elő, hogy korántsem vehető biztosra a papír árfolyamának összeomlása rövid távon. A Baidu.com ismét bemutathatja azt, hogy a tőzsdén lényegtelen lehet a profit meg a logika, ellenben néhány nagyobb játékos egyszerű taktikával térdre kényszerítheti az összes többit.

A tőzsdék története során sokszor alakultak ki olyan helyzetek, amikor egy kézbe került annyi részvény vagy nyersanyag, hogy azzal annak tulajdonosa ideig-óráig manipulálni tudta az árat. A corner, azaz egy felvásárló szindikátus létrejöttére most is adott a lehetőség. Azt a 4,4 millió darab papírt ugyanis, ami a piacon van, egy-két nagyobb játékos nehézségek nélkül meg tudja szerezni. Könnyen elképzelhető, hogy az ügyesek ezt megteszik, és akkor végképp kiszámíthatatlan, hogy merre mozdul a kurzus.

HOL A VESZÉLY? Még a hétfőn 100 dollár közelébe visszaeső árszint alatt is logikus elképzelés a papír „megshortolása”, vagyis kölcsönkért papír eladása azzal a céllal, hogy majd később olcsóbban visszavesszük. A kereskedés első két napján ezt még lehetetlen volt megtenni, egyszerűen nem volt kölcsönpapír. A következő napokban viszont előkerülnek ezek is, ami valószínűleg a kínálatot növeli. A veszély ott van, hogy ha valaki elkezdi kiszívni a papírokat a piacról, akkor kénytelen elindulni felfelé a kurzus, a shortosok pedig nem tudják kitől visszavenni a papírokat, csak a cornertől, csillagászati áron. Ennek bekövetkeztére pedig a következő fél évben (az új papírok megérkezéséig) van esély.

Az első napi áremelkedés persze nem meghatározó egy cég hosszú távú további tőzsdei pályafutására nézve. Minden idők legnagyobb első napi nyertesei közül emlékszik-e még valaki például a 697 százalékos ugrással nyitó VA Sotware Corp.-ra, vagy a szintén első nap több mint ötszöröző WebMethods Inc.-re, TheGlobe.com-ra, vagy Foundry Networksre? De lássuk az ellenpéldát is: a szintén keresőmotor-specialista AskJeeves például ma is prosperál, igaz, az 1999 nyarán bevezetett cég 363 százalékos első napi emelkedését összeomlás követte, s csak 2003-ban támadt fel hamvaiból. A Baidu véletlenül épp az AskJeeves mögé iratkozott fel az örökranglistán 353 százalékos debütálásával, s több szakértő állítja: akár meg is ismételheti majd az AskJeeves pályaívét. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik