Gazdaság

Az interneten is elindult az ünnepi roham

A neten már két hete elindult a karácsonyi vásárlási őrület. Az egyik online piactér, a Depo.hu statisztikáiból kiderül, hogy egyre többen vásárolnak otthonról, elkerülve a nagy tömeget és a lökdösődést.


A titok az ismertségben rejlik 

Noha a napokban, a Legjobb Internetes Kereskedő Díj átadásán az IVSZ egyik alelnöke azt állította, hogy dinamikusan növekszik az interneten történő értékesítés, mégis úgy tűnik, hogy számos olyan online bolt van, amely nem képes eljutni a felhasználókhoz, általában minőségi, marketing- vagy egyéb hiányosságai miatt. A hazai webes értékesítésben viszont egészséges működést tudnak produkálni azok az oldalak, amelyek kivívták a saját hírnevüket, vagy csatlakoztak egy nagyobb, sok kis online üzletet egyesítő „piactér”-hez.

Miközben a karácsonyra való készülődés szemmel látható jelei az áruházak zsúfoltságában és az olykor ezekhez társuló ingerültségben mutatkoznak meg, az interneten ebből gyakorlatilag semmi sem látszik. Pedig a világháló forgalma is megnő az ünnepek előtt: a kereskedők többsége a látogatók számának jelentős növekedését tapasztalja, és az internetes keresőkbe gépelt kulcsszavak is az ünnepi hangulatot – no meg az ehhez kapcsolódó ajándékozási szándékot – tükrözik.

Otthonról a karosszékből

Az elmúlt 4 év tapasztalatai alapján elmondható, hogy a látogatások, és ezzel párhuzamosan a keresések, illetve megrendelések száma karácsony közeledtével mintegy 30-40 százalékal megugrik a Depo.hu-n – mondta Szabari László üzletágvezető.

A műszaki cikkek esetében a legnépszerűbb termékek közé továbbra is a digitális fényképezőgépek, MP3-lejátszók tartoznak, bár ezek felfutása csak most, a karácsonyi pánikroham közeledtével indul. Eddig a toplista élén a különböző számítástechnikai részegységek: monitorok, háttértárak, alaplapok, PDA-k álltak. 

A  Depo.hu látogatóinak száma évről évre nő, ami Szabari szerint arra utal, hogy egyre többen igyekeznek elkerülni a zsúfolt üzleteket, és inkább otthonról, karosszékükben ülve intézik a karácsonyi ajándékok beszerzését. A karácsony közeledtével naponta így akár 14-16 ezer látogató is megfordul a Depo.hu oldalain.

November–december hozza a fordulatot

A konkrét termékeken, szolgáltatásokon kívül karácsonyi ötleteket keresnek a világhálón az internetezők. Ez év júliusában és augusztusában az „időjárás” és „Horvátország” verekedte be magát a 10 leggyakrabban keresett kulcsszó közé. Ezek szeptemberben és októberben lassan eltűntek, majd november közepétől egyre gyakrabban bukkantak elő az ünnepekhez kötődő témák – mondta Kristók Balázs, a Kurzor.hu keresőoldal üzletágvezetője.

A keresési szokások egyik legmarkánsabb változása hagyományosan a november–decemberi hónapfordulón tapasztalható. A naptári tél beköszöntése után a „karácsony” szó rendszeresen az 5 legkeresettebb szó között szerepel, és megnő az online képeslapküldő szolgáltatások iránti igény is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik