Fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolása miatt 10 millió forint bírsággal sújtotta az OTP Bankot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Az OTP 2005. április 15. és május 15. között széles körű sajtó és rádióreklámozással népszerűsítette kedvezményes személyi kölcsön szolgáltatását. Kilenc országos terjesztésű napi- illetve hetilapban, továbbá tizenöt országos és regionális sugárzású rádióadóban reklámozta termékét.
A rádiókban az OTP a következő reklámszövege hangzott el: „Mire megissza a kávéját, megkapja a pénzét! Az OTP személyi kölcsönhöz most akár 30 perc alatt hozzájuthat! 400 ezer forintot adunk havi 9 421 forintos törlesztőrészletre. Sőt, az akció ideje alatt OTP Lakossági Folyószámlára történő folyósítás esetén az 1 százalékos folyósításhoz kapcsolódó jutalékot is elengedjük. OTP személyi kölcsön. Ne várakozzon tovább.”
Az indoklás
Az OTP magatartásának értékelése során a GVH versenytanácsa egyrészt a reklámtörvény, másrészt a versenytörvény vonatkozó rendelkezéseire támaszkodott. A hatályos reklámtörvény szerint a reklám megtévesztő jellegének megállapításakor figyelembe kell venni különösen a reklámban foglalt azokat a tájékoztatásokat, amelyek az áru általános jellemzőire, az áru árára vagy az ár megállapításának módjára, valamint a vásárlás egyéb szerződéses feltételeire, továbbá a reklámozó megítélésére, így a reklámozó jellemzőire, illetve az őt megillető jogokra, vagyonára, minősítésére, elnyert díjaira vonatkoznak. Megtévesztő reklám esetén a jogsértés megállapítása – a reklámtörvény alapján – részben a GVH hatáskörébe tartozik, azonban eljárására a versenytörvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
A versenytörvény tiltja az áru ára, lényeges tulajdonsága tekintetében valótlan tény, vagy valós tény megtévesztésre alkalmas állítását, megtévesztésre alkalmas árujelzővel való ellátását, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatás adását. Annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e a mindennapi életben illetve a szakmában elfogadott általános jelentés az irányadó.
Állást kellett foglalni
Az eljárás során a Versenytanácsnak abban kellett állást foglalnia, hogy biztosította-e az OTP a fogyasztók megalapozott termékválasztásához a szükséges piaci ismeretet. A Versenytanács szerint a reklámkampány sem elemeiben, sem összességében ezt az ismeretet nem biztosította. A rádióreklám nem szólt a svájci frank alapú kölcsönről és törlesztő-részletről, viszont közölte a lakossági folyószámlára való folyósítás feltételét, ami azonban azt a hamis látszatot keltette, hogy az akció időtartama alatt a forint vagy az euró alapú kölcsönfelvétel esetén a feltételek azonosak svájci frank alapú kölcsönével. A sajtóreklámozás ugyan tartalmazta, hogy a népszerűsített személyi kölcsön svájci frank alapú, de az 1 százalék kedvezmény hozzákapcsolása – nem említve a folyószámlára való folyósítás feltételét – a fogyasztó előtt jellemzően rejtve maradt, azt a hamis látszatot keltve ezáltal, hogy az 1 kedvezmény – a kölcsön alapjától függetlenül – az akciós időszakban kötött minden szerződéshez jár.
A Versenytanács a fentiekre tekintettel megállapította, hogy az OTP magatartása a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas volt, s ezért a versenytörvénybe ütközött. A Versenytanács a jogsértésért 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte az OTP-t.
