
Jeffrey Immelt
Jeffrey Immelt
General Electric
• Miután a General Electric (GE) kiválóan működött a legendás Jack Welch irányítása alatt, kézenfekvő lett volna azt gondolni, hogy utódja az ő pályáján halad tovább. A 2001. szeptember elején hivatalba lépő Jeffrey Immelt azonban saját elképzelései szerint formálta a konszernt, s tette ezt egy roppant nehéz, a terrortámadásokkal kezdődő, majd keményebb szabályozást és gazdasági gyengülést hozó időszakban.
Mindent egybevéve, a 48 esztendős új elnök-vezérigazgató Immelt globálisabb, fogyasztóorientáltabb és sokszínűbb cégkultúrát alakított ki, amelyben nagy szerep jut az innovációnak és a technológiának. Átszabta a portfóliót is, megválva a kevésbé nyereséges érdekeltségektől, ugyanakkor felvásárolva olyan erősebb szereplőket, mint a Vivendi Universal szórakoztatóipari részlege, valamint a brit Amersham diagnosztikai cég. „A legnagyobb kihívás az, hogy stabil növekedést produkáljunk egy bizonytalan és gazdaságilag kevésbé lendületes világban” – mondja Immelt.
Tavaly a GE az előzetes számok alapján csak 5-7 százalékkal növelte nyereségét, ám ez évre már 17 százalékot jósol. S ahogyan Immelt víziója igazolódni látszik, a befektetők is egyre inkább vevők rá: a GE részvényárfolyama a múlt évben közel 20 százalékkal emelkedett.

Hector Ruiz
Hector Ruiz
Advanced Micro Devices
• Kisgyerekkorában, amikor a mexikói Piedras Negrasban élt, Hector Ruiz autószerelő akart lenni. Pályája ugyan más irányt vett, de elmondhatja magáról, hogy megjavította az Advanced Micro Devicest (AMD). Amikor 2002-ben átvette a vállalat vezetését, a Motorolánál befutott hosszú karrierje ellenére kevesen tudták, ki ő. A halk szavú vezérigazgató azonban 2004-re elérte, hogy az AMD három év után újra nyereségessé váljon. Opteron nevű szerver- és Athlon 64 PC-processzoraival az AMD komoly kihívást intézett az Intelhez. „Valódi választást kínálunk a fogyasztóknak” – mondja Ruiz. Nem csoda, hogy tavaly az AMD árfolyama 50 százalékkal emelkedett.
Miután a cég 10 százalékos részesedést szerzett a szervercsipek piacán, Ruiz célja most az, hogy mérnökei ez év közepére elkészüljenek a többmagos, azaz több processzort magukban foglaló csipekkel. Ezáltal az AMD fél évvel megelőzné az Intelt. Ruiz azt az ambiciózus célt is kitűzte, hogy 2015-re az AMD lássa el a világ felét 200 dollárnál olcsóbb PC-kkel. Rövid távon az volna a nagy siker számára, ha az eddig csak az Inteltől vásároló Dell végre AMD-csipekkel is gyártaná számítógépeit.
Steven Reinemund
PepsiCo
• Szénsavas üdítő és chips: a mai kövérségfóbiás világban aligha ez a siker receptje. Steven S. Reinemund pontosan fel is mérte, hogy a PepsiCo nem is élhet meg ebből. Folyamatos újítással és ügyes felvásárlásokkal rugalmas óriássá alakította az évi 27 milliárd dollár árbevételű társaságot. A Frito-Lay snacket, a Pepsi-Cola üdítőket, a Gatorade sportitalokat és a Tropicana gyümölcsleveket magában foglaló kínálat évente kétszáz termékvariációval bővül, s ezek közül sok részint az etnikumok, részint az egészségtudatos fogyasztók igényeihez igazodik.
Miközben néhány konkurens cég vállalatirányítási kihívásokkal küzd, a PepsiCo az egyik legerősebb igazgatói testületet alakította ki, amelynek sokfélesége az új piacokra való belépéskor is segít. „Olyan vezetők kellenek, akik reprezentálják az általunk kiszolgált népességet” – mondja az 56 éves Reinemund. Irányítása alatt a PepsiCo az árbevétel-növekedés szempontjából megelőzte a Coca-Colát, s 2004-re várhatóan az előző évinél 17 százalékkal magasabb profitot hoz, az ősrivális rátájának kétszeresét. Reinemund pontosan tudja, hogy csak állandó újítással lehet megtartani a fogyasztókat és növelni a részvényesi értéket.

Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg, David Geffen
Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg, David Geffen
DreamWorks
• Bár az Amerikai szépség című film Oscar-díjat hozott, a tíz éve alapított hollywoodi DreamWorks stúdiónak sokáig nem ment valami fényesen: videojátékai nem nagyon fogytak, tévéműsorait kevesen nézték, zenei részlegét pedig el kellett adnia. Ám amióta a három alapító Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg és Davis Geffen kitalálta Shreket, a zöld ogret, a DreamWorks a legjobban menő stúdió a Pixar mellett. A rajzfilmes üzletág tavaly októberi első nyilvános részvénykibocsátása 812 millió dollárt bevételt eredményezett, s a következő hónapban az árfolyam 45 százalékkal nőtt. A számítógépes animációra való átállás óta a stúdió olyan sikereket produkált, mint a Cápamese vagy a Shrek 2, amely az Egyesült Államokban 437 millió dollár bevételt hozott, s ezzel megelőzte az addigi csúcstartót, a Nemo nyomában című Pixar-produkciót. A DreamWorks Animation – amelyet az egykori Walt Disney-stúdió főnöke, Katzenberg irányít – 2003-ban még 187 millió dollár veszteséggel zárt, 2004-re azonban a Merrill Lynch 1,1 milliárd dollár árbevétel mellett 196 millió dollár nyereséget valószínűsít. A stúdió évente két új rajzfilmet akar készíteni – már tervezi a Shrek 3-at -, de nem hagy fel az akciófilmekkel sem: Spielberg már rendezi az 1953-as Világok háborúja remake-jét Tom Cruise főszereplésével.
Henning Kagermann
SAP
• A jó vezetőnek szerencséje is van – gondolhatja magáról Henning Kagermann, akinek irányítása alatt a német SAP nemcsak túlélte a technológiai lufi kidurranását, de meg is erősítette pozícióját a vállalati szoftverek világpiacának élén. A teljes szoftveriparban is az előkelő harmadik helyen áll, miután világszerte már közel 25 ezer nagyvállalat használja programjait. Elemzők szerint árbevétele tavaly 6,7 százalékkal, 9,9 milliárd dollárra, nyeresége pedig 20 százalékkal, 1,7 milliárd dollárra nőtt.
Az 57 esztendős Kagermann 2003 májusában lett az SAP kizárólagos vezérigazgatója, miután öt évig közösen töltötte be a posztot Hasso Plattner elnökkel. Kezdettől fogva a költségek kordában tartására törekedett, hogy a gazdasági gyengélkedés időszakában ne riassza el a kiadásaikat szintén visszafogó ügyfeleket. Ebben kapóra jött számára egy váratlan fejlemény: a két rivális, az Oracle és a PeopleSoft között olyan sokáig tartott a felvásárlási huzavona, hogy számos ügyfelük átpártolt az SAP-hez. A cég népszerűségét az is javítja, hogy nem kívánja kizárólagosan saját termékeit rákényszeríteni az ügyfelekre, hanem olyan eszközöket kínál, amelyekkel a különböző gyártók programjai összekapcsolhatók. Elemzők ez évre újabb 10 százalékos árbevétel-növekedést jósolnak, szemben az Oracle-tól várt 8 százalékkal. Az ilyen siker nem lehet csak a szerencse műve.

Linus Torwalds
Linus Torwalds
Open Source Development Labs
• Meglepő választásnak tűnhet a világ legjobb menedzserei közé sorolni a 34 éves finn programozót. De az általa tizenhárom éve, még egyetemistaként kifejlesztett Linux operációs rendszer egyre nagyobb befolyást gyakorol az üzleti világban. A szoftver részint olcsósága miatt népszerű a vállalatok körében, részint azért, mert alternatívát kínál a Microsoftra való ráutaltsággal szemben. Az IDC piackutató cég szerint 2003-ban a szerverpiacon már 21 százalékos volt a Linux részesedése, míg a Windowsé 58 százalék.
Torwalds jelenleg a Linux értékesítésével foglalkozó Open Source Delopment Labs egyik vezetőjeként a néhány tucat önkéntes segítő és a világ különböző pontjain tevékenykedő több mint ezer programozó munkáját koordinálja, akik mind a Linux fejlesztésén dolgoznak. Ő tartja a kapcsolatot a Linuxot választó óriáscégekkel, köztük olyanokkal, mint az IBM, a Dell, a Hewlett-Packard és az Intel. Bár az operációs rendszer alapváltozatai ingyenesek, a Linux komoly kereskedelmi forgalmat generál: az IDC szerint a linuxos alkalmazások piaca 2008-ra közel 36 milliárd dollárra nő a tavalyi 11 milliárdról.
Anne Mulcahy
Xerox
• Egyáltalán nem volt irigylésre méltó helyzetben Anne M. Mulcahy, amikor három és fél éve átvette a fénymásoló-gyártó cég vezetését. Elődje kiégett az értékesítés átszervezésére tett erőfeszítéseiben, s a vállalatnak az értékpapír-piaci felügyelettel is küzdenie kellett számviteli gyakorlata miatt. A legnagyobb probléma azonban a 14 milliárd dolláros adósságállomány volt, amely miatt a csőd sem volt kizárható. De Mulcahy fáradhatatlanul dolgozott a bajok rendbetételén. Jókora leépítést hajtott végre, szűkítette a tevékenységet, új pénzügyi igazgatót nevezett ki, és találkozott megszámlálhatatlanul sok ügyféllel, miáltal sikerült stabilizálnia a Xeroxot. Ha minden a tervek szerint alakul, az adósság ez év végre 9,8 milliárd dollárra csökken.
Bár a Xerox árfolyama messze elmarad a kilencvenes évek végi rekordszinttől, tavaly a részvények 22 százalékkal drágultak, míg a Standard & Poor’s 500-as index csak 9 százalékkal emelkedett. Az elmúlt tíz negyedévben a vállalat minden alkalommal teljesítette eredményprognózisát, s Mulcahy arra számít, hogy az új termékeknek köszönhetően az idén – 1999 óta először – nőni fog az árbevétel. „Akár fordulatról van szó, akár növekedésről, a vezetőnek mindig azt kell elérnie, hogy az emberek a kitűzött célra összpontosítsanak” – mondja.
Edward Breen
Tyco
• A Tyco az Enronhoz hasonlóan csődbe fog menni – gondolták sokan 2002 nyarán, amikor Edward D. Breen a csoport vezérigazgatója lett. Elődje, az idén újra bíróság elé álló Dennis Kozlowski mély válságba vitte a társaságot, Breen azonban úrrá lett a nehézségeken, olyannyira, hogy a Tyco most ismét fényes jövő elé néz.
A korábban a Motorola elnöki tisztét betöltő Breen 28 milliárdról 16,7 milliárd dollárra csökkentette az adósságot, teljes revíziót rendelt el, átalakította a számviteli osztályt, valamint lecserélte a teljes igazgatótanácsot és szinte az összes magas rangú vezetőt annak érdekében, hogy a Tyco a vállalatirányítás modelljévé váljék. A szeptemberrel zárult üzleti évben a cég árbevétele 12 százalékkal, 40,2 milliárd dollárra, a nyereség pedig a szerkezetátalakításnak köszönhetően a háromszorosára, 2,9 milliárd dollárra nőtt. Noha a társaságnak még túl kell esnie a korábbi részvényesek által indított pereken, a befektetői bizalom már visszatért: 2002 óta az árfolyam a kétszeresére emelkedett. A 73 milliárd dolláros piaci érték elmarad ugyan a Kozlowskival elért 120 milliárdtól, de sokkal több annál, ami Breen érkezésekor lehetségesnek látszott.
Csung Mong Ku
Hyundai
• Kevesen adtak esélyt Csung Mong Kúnak, amikor 1999-ben a legnagyobb dél-koreai autógyár élére került. Az alapító Csung Dzsu Yung fia előzőleg huszonnégy éven át a szolgáltatási üzletágat vezette, s nem tűnt úgy, hogy vannak nagyszabású elképzelései a Hyundai jövőjét illetően. Kiderült azonban, hogy azt hozta, amire a vállalatnak leginkább szüksége volt: minőséget.
A 66 éves Csung tavaly beváltotta azon ígéretét, hogy a minőség szempontjából a Toyotával egy szintre emeli a Hyundait. A J.D. Power Associates felmérése alapján – amely az első 90 napban jelentkező problémák szerint rangsorolja a gyártókat – a Hyundai gyakorlatilag utolérte japán vetélytársát. Bár a dél-koreai kereslet általános megcsappanása miatt a belföldi eladások 10 százalékkal visszaestek, a vállalat bőségesen ellensúlyozni tudta ezt az amerikai, európai, kínai és indiai terjeszkedéssel. Az előzetes adatok szerint árbevétele 8 százalékkal, 25,2 milliárd dollárra, nyeresége pedig 17 százalékkal, 2,4 milliárd dollárra nőtt. Az expanzió folytatódásával a Hyundai a visszapillantó tükörből nézheti egyre több riválisát. l

Phil Knight
Phil Knight
Nike
• Pályafutása kezdetén Philip H. Knight autója csomagtartójából árult japán futócipőket. Tavaly novemberben egy 12,3 milliárd dollár árbevételű óriáscég éléről távozott, átadva a stafétát William Pereznek, aki addig a háztartási eszközöket gyártó S.C. Johnsont vezette. A nyolcvanas és a kilencvenes években Knight folyamatosan újraírta a sporteszközök marketingjének szabályait az óriási szponzori szerződésekkel és a hatásos reklámokkal. Később divatcikké tette a cipőket, mezeket és melegítőket. Ám az évezred végén a lendület megtört, a termékek veszítettek népszerűségükből, a Nike imázsa megromlott kínai foglalkoztatási gyakorlata miatt, az árbevétel viszszaesett, a költségek pedig megugrottak. Knight ekkor újra lépett. Átalakította a menedzsmentet, kívülről hozva igazgatókat a pénzügyek és a gyártás élére, s nagy energiát fordított az informatikai, logisztikai és beszállítói rendszerek javítására. A májussal zárult üzleti évben a Nike 12 százalékos árbevétel-növekedés mellett 27 százalékkal, közel egymilliárd dollárra javította nyereségét. A 66 éves Knight úgy ítélte meg, ez az a pillanat, amikor át kell adnia jogkörének egy részét. Legnagyobb részvényesként megtartotta az elnöki tisztséget, s igyekszik tökéletessé tenni az együttműködést Perez és a Nike veteránjai között.
