Danks Emese, a Tesco kommunikációs igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy eddig nem tapasztaltak jelentős visszaesést, de megfigyelhető volt a némi eltolódás a patások irányába a vásárlók körében. Mivel Magyarországon szigorú intézkedések és szabályozások vannak, így arra számítanak, hogy elkerüli az országot az influenza, de a probléma adott, tények bizonyítják, hogy a környező országokban már jelen van a vírus. Ám mindezek ellenére úgy véli, hogy a médiának óvatosabban kellene bánnia az erről szóló hírekkel. Nem lenne jó ugyanis, ha a hírek miatt tönkremenne a magyarországi baromfi ágazat, hiszen Magyarországot még nem érte el a vírus. A Coránál szintén csak kismértékű visszaesést tapasztaltak a baromfivásárlás terén. A Spar Magyarország Kft. hálózatában azt érzékelték, hogy a baromfitermék forgalma mintegy 15 százalékkal visszaesett. Elmondták, hogy miután a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal állásfoglalása szerint a madárinfluenza-vírus élelmiszereken keresztül nem terjed, így kijelenthető, hogy a Spar-áruházakban kapható termékek biztonságosak.
A kiskereskedők nem tapasztaltak jelentős változásokat
Az egyik fővárosi piac hentesüzletében azt nyilatkozták, hogy szerencsére még nem tapasztaltak visszaesést a baromfi forgalomban, sőt talán mostanában még több csirkét is adtak el, és valóban: az „akciós” feliratok alatt szinte üres volt a pult. Egy frekventált helyen található budai hentesüzletben már nem volt ilyen jó a helyzet, azt mondták, ha nem is jelentős mértékben, de valamennyit visszaesett a csirkevásárlás, ám szerencsére állandó vevőik vannak, akik tudják, hogy jó minőséget várhatnak tőlük. Hasonlóan nyilatkoztak egy „falatozóban” is – úgy tűnik, hogy a gyorsétkezdék vendégeit nem befolyásolják a madárinfluenzáról szóló hírek.
A médiának azt kellene hangsúlyoznia: a magyar termék biztonságos
Olvasóink is a médiát vádolják
Szavazásunk szerda esti állása szerint olvasóinknak közel a fele (44,9 százaléka) ért egyet azzal, hogy a média kelti a pánikot a madárinfluenzával kapcsolatban. Ugyanakkor az is kiderül, hogy azok, akik kicsit tartanak tőle (16,5 százalék), vagy komolyan félnek a vírustól (24,9 százalék), összességében majdnem annyian vannak.
A vágóhidak érzik leginkább a hatást
Takács László, a Baromfi Termék Tanács vizsgálódásai alapján azt mondta, hogy szervezetük is különböző mértékben tapasztalt változásokat. Néhol egyáltalán nem jeleztek ilyet, mint például a budapesti Nagycsarnokban, máshol akár a 30 százalékot is elérte a visszaesés. A forgalom mérséklődése főként a csirkét érinti, mert elmondása szerint a vásárlók ezt azonosítják leginkább a baromfival. Ezt látszik megerősíteni a Gallicoop Pulykafeldolgozó Rt. tapasztalata is, ahol azt nyilatkozták a FigyelőNetnek, hogy maximum 1 százalékos a forgalom mérséklődése, ami annak tudható be, hogy ők pulyka-, és nem pedig csirkefeldolgozással foglalkoznak. Takács László szerint a vágóhidakon csapódik le a madárinfluenza-pánik hatása, ugyanis a boltok óvatosabbak, kevesebb árut rendelnek, hogy ne maradjanak rajtuk a termékek.
„A semmiből csináltak hatalmas problémát”
Takács úgy véli, hogy a sajtó indokolatlanul, esetleg megélhetési kényszerből fújja fel ennyire a madárinfluenzával kapcsolatos híreket, hiszen még nincsen emberről emberre terjedő vírus. A madárinfluenza 100 éve ismert, ötven éve kézbentartott állatbetegség. Párhuzamot vont a körülbelül két és fél évvel korábbi hollandiai esettel, ahol 35 millió madarat – az állomány felét – kellet levágni, de sikerült izolálni a betegséget, és mindezt médiapánik nélkül. Magyarországon ellenben – vélekedik Takács –, „a semmiből csináltak problémát” és a pánik elképesztő méreteket öltött – elmondása szerint furcsa bejelentéseket is kaptak az ügyben. Azt is megjegyezte, hogy az embereknek ugyan ingyen ígérték a vakcinát, ám a gyógyszergyáraknak esetleg jól jöhet, ha sok madarat kell majd beoltani.
