Az FBI-hez hasonlóan növekedett a fogyasztói várakozások indexének értéke, és úgy tűnik, továbbra is töretlen a vásárlási hajlandóságindex emelkedése. Az FBI tavaly szeptemberben 169 ponton állt, idén júniusban 166 ponton, s a most szeptemberben mért 191 pontot utoljára 2002-ben érte el.
A komplex fogyasztói bizalomindex a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságáról, jelenlegi anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítéléséről, a jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokról valamint az ország következő 12 hónapban és elkövetkező 5 évben várható gazdasági helyzetének megítéléséről ad számot. A Corvinus Egyetem által koordinált felmérésben 2004 óta vesz részt a GfK Hungária.
A felmérés szerint az FBI javulásához nagymértékben járult hozzá az ország következő 12 havi gazdasági helyzetére vonatkozó várakozások kimagaslóan nagyarányú – mintegy 30 pontos – növekedése. A megkérdezettek közel 30 százaléka gondolja úgy, hogy az ország általános gazdasági helyzete ma jobb, mint egy évvel ezelőtt. Ezzel egyidejűleg a következő egy év gazdasági helyzetével kapcsolatban optimistán nyilatkozók aránya 10 százalékponttal magasabb, mint negyedévvel ezelőtt, s elérte a 27 százalékot.
A fogyasztói bizalomindexhez hasonló trendet jelez a fogyasztói várakozások indexe (FVI). Szeptemberi értéke 198 pont, ez 2003 júniusa óta a legmagasabb, s 15 ponttal több az egy évvel ezelőttinél. Az FVI három összetevője arról ad számot, hogyan ítélik meg a háztartások a következő 12 hónapban várható anyagi helyzetüket, hogyan látják az ország pénzügyi helyzetét a jövő évben és a következő öt évben.
Szeptemberben a megkérdezettek 64 százaléka ítélte úgy, hogy családja ugyanolyan, vagy jobb anyagi körülmények között él, mint egy évvel korábban (júniusban ugyanez az arány 54 százalék volt). Nőtt azoknak az aránya, 38-ról 46 százalékra, akik a következő 12 hónapban az elmúlt évinél magasabb jövedelemre számítanak. Háromnegyed éve most először csökkent a munkanélküliség növekedését prognosztizálók aránya, illetve júniushoz képest jelentősen (12 százalékponttal) kisebb azok aránya, akik a következő 12 hónapban növekvő árakra számítanak.
A most közzétett jelentésből kitűnik, hogy a vásárlási hajlandóság indexe az előző negyedévhez hasonlóan ismét emelkedett és értéke elérte a 171-et.
Júniusban csupán minden tizedik ember tartotta alkalmasnak az időt arra, hogy egy tervezett nagyobb vásárláshoz hitelt vegyen fel, őszre azonban 16 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik nem vonakodnak valamilyen kölcsön igénybevételétől. Stagnál azoknak az aránya, akik szerint most érdemes tartós fogyasztási cikket vásárolni.
A megkérdezettek 44 százaléka gondolta úgy, hogy lakása értéke nőtt az elmúlt egy évben. Ez utóbbi mutató értéke még soha nem süllyedt 50 százalék alá.
