FDI
Az idei első félévében részvény és egyéb részesedés formájában összesen nettó 675 millió euró – az előző év azonos időszakától 25 millió euróval elmaradó, de a 2000-es évek átlagát így is 75 millió euróval meghaladó – értékű friss külföldi működő tőke érkezett Magyarországra.
Ezzel szemben az újrabefektetett jövedelem értéke 387 millió euróval volt kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Mindez a külföldi tulajdonú vállalkozások előző évinél nagyobb osztalékfizetésének köszönhető.
Az egyéb tőkemozgások formájában megvalósult működőtőke-beáramlás 2 130 millió euróra rúgott, így a külföldi közvetlen tőkebefektetések összesen 2 418 millió eurót tettek ki 2005 első félévében. Összesítve ez 926 millió euróval több, mint egy évvel korábban.
A jegybank szerint 2003-ban 1 887 millió euró, míg 2004-ben 3 708 millió euró külföldi működő tőke áramlott Magyarországra.
A Hankook a délkoreai tőzsdéhez benyújtott közleményében arról tájékoztatott, hogy az óriásberuházás megkezdése előtt Magyarországon létre kíván hozni egy egységet. A Hankook szóvivője, Kim Szung Dzsong hírügynökségek érdeklődésére azt mondta hétfőn, hogy a döntést még vissza lehet vonni, attól függően, miként alakulnak a tárgyalások a magyar kormánnyal a részletekről. A NAPI Online információi szerint végleges döntés novemberben várható.
A hírek szerint a délkoreai abroncsgyártónak viszonylag sürgős, legkésőbb tavasszal meg szeretné ugyanis kezdeni az üzem építését. A gyártást a tervek szerint 2007 elején indítanák be. Egy nyári lapértesülés szerint a Hankook-beruházás konkrét helyszíneként a dél-koreaiak Györgyös térségére gondoltak, de a Népszabadság szerint időközben Dunaújváros lépett elő első számú favorittá.
A Hankooknak világszerte vannak gyárai, új üzemét pedig mindenképp a régióban kívánta felállítani. Jelenleg a Hankook Tire a termékeinek 38 százalékát Európába exportálja.
Korábbi sajtóhírek is már arról szóltak, hogy az abroncsgyártó Magyarországot választotta új gyártóbázisa helyéül. Ugyanakkor Csehország és Szlovákia újabb kedvezmények nyújtásával próbált ráígérni eddigi ajánlataira. Kóka János korábban közölte: nem száll be az árlicitbe, nem hagyja, hogy a beruházás többe kerüljön az országnak, mint amennyit hoz. Kóka János gazdasági miniszter állítólag hongkongi látogatása idején folytatott megbeszéléseket az ügyben, ezt a miniszter nem erősítette meg, de nem is cáfolta.
A gazdasági miniszter a tárgyalások során azzal érvelt, hogy Magyarországon autópályák épülnek, valamint igen képzett a munkaerő; ezért érdemes hazánkat választani.
Szlovákia kiesett?
A szlovák gazdasági minisztérium szóvivője a múlt héten sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta azt az értesülést, miszerint Szlovákiát törölte volna lehetséges beruházási helyszínei közül a Hankook dél-koreai gumiabroncsgyártó. Nem hivatalos jelentések azonban már a múlt héten arról szóltak, hogy Szlovákia már nem játszik szerepet a beruházási helyszín kiválasztásában, a Hankook beruházásáért Csehország, Lengyelország és Magyarország maradt versenyben.
A Hankook májusban előzetesen Szlovákiát választotta az új, 2007-ben indulni tervezett gyártótelepe színhelyéül – Léva mellé tervezte az üzemet -, de később elállt ettől a tervétől, miután a szlovák kormány elutasította a vállalat fejlesztési támogatásra vonatkozó igényét.
A vesztes ajánlatok
A szlovák kormány eredetileg 30 millió eurós fejlesztési támogatást ígért, míg a lengyel kormány mindössze kétmilliósat. Az adókedvezményeket is figyelembe véve azonban mindkét ország nagyjából 100 millió eurós kedvezményt ajánlott fel. A szlovák kabinet később túlzottan adakozónak találta saját ajánlatát, és visszavonta azt. A Hankook beruházása lett volna a harmadik legnagyobb külföldi működőtőke-befektetés Szlovákiában, a dél-koreai Kia autógyár és a francia Peugeot Citroen már megkezdett, egymilliárd eurós, illetve 700 millió eurós beruházásai után – adta hírül az MTI-Eco.
A lengyel kormány közben javította ajánlatát: a felkínált telephelyekért jelképes, egyeurós megváltást kért, a közvetlen fejlesztési támogatás ígéretét pedig 6 millió euróig terjedő összegre emelte.
Nagyhatalom leszünk
Magyarország regionális abroncsgyártó nagyhatalom lesz, ha letelepszik a Hankook. A francia Michelin szeptember végén 14,5 milliárd forintos beruházás eredményeként Nyíregyházán adta át évi 800 ezres kapacitású üzemét, ahol jövőre több százezer minőségi személyautó-abroncs készülhet. Jövőre kezdi meg a gyártást a Bridgestone tatabányai üzemében: a 190 millió euróba kerülő gyár lesz a japán gumiabroncsgyártó hetedik európai bázisa. Az üzem, amely személy- és kisteherautókhoz gyárt majd abroncsokat, 200 dolgozót foglalkoztat 2008-tól. A Bridgestone tervei szerint a termelés 2009 első félévében elérheti a napi nyolcezret.
