Gazdaság

Szárnyaló számok

Utasforgalom alapján a Budapestre repülő fapados légitársaságok versenyében nyáron az EasyJet vezetett, de a Wizz Air és a SkyEurope szorosan a nyomában van.

Csak kapkodták a fejüket a vidéki repülőtér-üzemeltetők képviselői azon a nemrég rendezett konferen-cián, ahol Németh Antal, a Budapest Airport Rt. fejlesztési igazgatója ismertette a Ferihegyi Repülőtér várható utasforgalmi fejlődését. A polgári repülés főváros-központúságára jellemző, hogy míg Debrecen az idén 32,5 ezer utasnál tart, Ferihegyen már biztosra veszik, hogy a 2005-re vonatkozó 7,6 milliós korábbi előrejelzés óvatos volt, s az utasforgalom meghaladja a 8 milliót. „A fapadosok aktivitása a legvadabb elképzeléseinket is felülmúlja; nagyon tetszik például, hogy középiskolás osztályok egyre gyakrabban mennek külföldi múzeum-látogatásra” – mesélte Németh Antal.


Szárnyaló számok 1

Ferihegy forgalmát ma döntően a diszkont modellben működő társaságok növelik. A számok azt mutatják, hogy közülük a 2005-ös tavaszi-nyári időszak legnagyobb nyertese a brit EasyJet volt, amely áprilistól júniusig a fapados cégek közül a legnagyobb, júliusban és augusztusban pedig a második legnagyobb forgalmat bonyolította le. Ez azért is figyelemreméltó, hiszen az EasyJetnek nem bázisreptere Budapest, így a magyar fővárosból csupán hat városba (Londonon belül viszont két repülőtérre) repül. A cég rohamos felfutását az éves összehasonlítás is jól mutatja, a százalékban mért növekedés júliusban és augusztusban kimagaslóan nagy volt.

Szép fejlődést mutathat fel a SkyEurope és a Wizz Air is, e két társaság vezette a tavaly nyári rangsort, és az idén a magas kiinduló értékekről is jócskán fejlődött. A három vezető fapados cég fej-fej mellett halad, az aktuális rangsor hónapról hónapra változhat. A Wizz Air forgalma rendkívül kiegyensúlyozott, a cég a vizsgált hónapokban stabilan hozta a második helyet, és már csaknem beérte az EasyJetet. A SkyEurope viszont a júliusban és augusztusban beállított extra kapacitásával az élre ugrott, s ennek köszönhetően összesítésben is az élmezőnyben tudott maradni. Úgy tűnik, a Germanwings és az Air Berlin az idén is csak akkora hangsúlyt helyezett Budapestre, mint tavaly, hiszen viszonylag alacsony kiindulópontról a versenytársaktól elmaradó arányú fejlődést produkált.

Az EasyJet – az utasforgalom alapján számítva – a Malév után a második legnagyobb társaság Budapesten, a Lufthansa harmadik helyét pedig már veszélyezteti a Wizz Air. A fapadosok tehát a nyáron meghatározó szereplővé váltak Ferihegyen. A legtöbb utast szállító öt társaság mellett még négy további cég (Aer Lingus, Jet2Com, Norwegian és Sterling) repül Budapestre, ezek azonban egyelőre messze le vannak maradnak az élbolytól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik