A kormánynak semmibe sem kerül
A Magyar Nemzet szerint semmibe nem kerül az államnak az üzemanyagokat terhelő áfa kulcsának 25-ről 20 százalékra csökkentése. A újság számítása szerint a hosszú ideje tartó magas árszint csak a 95-ös benzin esetében ötmilliárd forintnyi pluszbevételt eredményezett eddig a költségvetésnek. Ebből a többletből év végéig már csökkentett áfa mellett is jó eséllyel megmarad mintegy hárommilliárd forint.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök vasárnap reggel bejelentette, hogy a kormány a 2006. január 1-jére már előre bejelentett ötszázalékos áfacsökkentést egyes termékeknél, például a benzinnél és a gázolajnál, előrehozza. Így október elejétől 10-12 forinttal lehet olcsóbb az üzemanyag.
A Napi Gazdaság által megkérdezett elemzők azonban úgy vélekednek, hogy a tervezett lépés nem gyakorol érdemi hatást az inflációra, ráadásul a benzinárak ezzel együtt is beragadhatnak jövőre a 300 forinthoz közeli szinten.
A FigyelőNet körkédéséből kiderül: a döntés fogadtatása igencsak vegyes.
A közúti fuvarozás helyzetén nem segít
“Bár ez egy olyan döntés, ami képes megelőzni a közúti békétlenkedést, de a közúti fuvarozás helyzetén nem segít” – mondta el a FigyelőNetnek Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Szövetségének főtitkára a benzin áfacsökkentésével kapcsolatban. Szerinte ez csupán annyit jelent, hogy ezután 5 százalékkal kevesebb likvid hitelt nyújtanak az államnak, és ezzel az 5 százalékkal gazdálkodhatnak – az áfát ugyanis eddig is vissza tudták igényelni a fuvarozók. A teherfuvarozó szakmában az üzemanyag áfatartalmát a vállalkozók ugyanis visszaigényelhetik.
A jövedéki adó kérdésének tisztázása mellett az jelentene megoldást, ha az üzemanyagárusítók önmérsékletet tanúsítanának: az egyes szolgáltatók benzinárai között tapasztalható 17-20 forintos eltérések arra engednek következtetni, hogy van még ebben tartalék – hangsúlyozta Peredi. Emellett azonban még mindig szükség lesz a fuvardíjak költségfedező emelésére, de kiemelte, nekik is önmérsékletet kell tanúsítaniuk.
A Volánt nem érinti
A kormány áfacsökkentési terve a Volán-társaságokat nem érinti, mivel az üzemanyag áfáját visszaigényelhetik. A Volánbusz Rt. számára azonban a gázolaj rohamos növekedése több mint félmilliárdos többletköltséget okoz – mondta el a NAPI Gazdaságnak a Volánbusz illetékese. A társaság folyamatosan takarékos gazdálkodásra kényszerül, a gázolajár növekedéséből származó többletköltségek fedezetére nem rendelkezik tartalékokkal. Ezért is kérelmezték az évközi áremelést, de a tárcák ezügyben még nem léptek – írja a gazdasági napilap.
A BKV csak a kedvezőbb ajánlatra vár
A Budapesti Közlekedési (BKV) Rt.-nek az üzemanygag-beszerzési politikája miatt csak a beszállítók kedvezőbb ajánlatára kell várnia. A részvénytársaság 2005. január 20-án négy éves keretszerződést kötött a Mol Rt.-vel és az OMV Hungária Kft.-vel, melynek értelmében félévenkénti versenyeztetési eljáráson választják ki a két cég közül a beszállítót. Így fél év alatt az adott cégtől fix áron vásárolhat a BKV üzemanyagot. A fél éves ár azt jelenti, hogy a mindenkor érvényes nagykereskedelmi árból a BKV Rt. fél éven keresztül kedvezményt kap, amely jelenleg 2,53 százalékos engedményt jelent – írja a NAPI Gazdaság.
A taxisok örülnek
A taxis társaságok, bár örülnek a hírnek, eltérő véleményen vannak a döntéssel kapcsolatban. Tamás Miklós a City Taxi elnöke lapunknak elmondta, hogy üdvözlik a döntést, ám szükségszerű, kényszerű lépésnek érzik a kormány részéről, amit egyelőre csak lebegtetnek. “Múlt héten is hét forinttal emelkedtek az árak” – mondta. Világpiaci szinten már történtek lépések a csökkentés érdekében, de Tamás Miklós szerint mire a kormányintézkedést bevezetik, a benzin ára elérheti a 320 forintot is. A 10-12 forintos csökkentést inkább szimbolikus jelentőségűnek nevezte annak ismeretében, hogy az elmúlt hónap során 25 forinttal emelkedett a benzin ára. Állítása szerint a viteldíjaik egyelőre nem változnak, hiszen nemrég emelték meg 9 százalékkal a tarifát.
A 6×6 Taxinál is üdvözölték a bejelentést, mint minden olyan intézkedést, ami csökkenti a taxisok magas költségeit. “Ilyen magas árak mellett a 10-12 forint is sokat számít, nagy könnyebbséget jelent” – mondta el lapunknak a társaság marketingvezetője, Lengyel Sándor. Amikor a 6×6 Taxinál a nyár végén bejelentették a hivatalos tarifaemelést, már értesültek arról, hogy a benzin ára a 280-290 forintot is elérheti. Amennyiben azonban a benzinár tartósan 300 forint fölött marad, akkor kénytelenek lesznek emelni az árakat, annyival, hogy a ráfordításiköltségeket kompenzálják, de nem nyerészkedés céljából – jegyezte meg a marketingvezető.
Középtávon több kárt okoz
A GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, Hegedűs Miklós, már korántsem volt ilyen derűlátó. Szerinte az államnak nem lenne szabad beavatkoznia ebbe a piaci helyzetbe. Véleménye szerint középtávon ez több kárt okoz, mint amennyi haszonnal jár a kormány számára. Ezt azzal indokolta, hogy az intézkedés előrehozatala 5-7 milliárd forint kiesést jelent év végéig a költségvetésben. “Olyan mértékű a költségvetési hiány, hogy a miniszterelnök úr és a kormány nincs abban a helyzetben, hogy ilyen gesztusokat tegyen. Ez a lépés nem követi a piacgazdaság logikáját” – mondta. “A költségvetési hiány aláássa a kormány eddig sem szilárd helyzetét mind itthoni, mind nemzetközi viszonylatban”, ugyanis vagy a hiány nő, vagy újabb megszorító intézkedéseket lesznek kénytelenek tenni. Egyik sem jó megoldás. Véleménye szerint ezzel a lépéssel a politika megint felülírta a gazdasági racionalitást.
A FigyelőNet szerette volna megtudni, hogy mit reagál a Pénzügyminisztérium az elemző véleményére, de nem kaptunk választ kérdésünkre. Hegedűs amiatt is aggodalmát fejezte ki, hogy a csökkenő benzinár olyan üzenetet közvetít majd a lakosság felé, mintha nem is lett volna olyan nagy mértékű az áremelkedés, pedig szerinte azt kellene tudatosítani az emberekben, hogy “igenis súlyos a világpiaci helyzet – takarékoskodni kell!”