Pesti csomópont. Homályos pontok.
Sorra gurultak be az Etele téri buszvégállomásra az elegáns szolgálati autók egy nappal azelőtt, hogy piacra került a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV), a MÁV és több Volán-társaság járataira egyaránt érvényes, új típusú bérlet. A máskor csak buszok számára fenntartott területre befutó kocsikból Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, Demszky Gábor főpolgármester, és az érintett közlekedési vállalatok elnök-vezérigazgatói szálltak ki, nyomatékosítva az egységes bérlet jelentőségét. A kora őszi napfényben és a rájuk irányuló figyelemben lubickoló döntéshozók bizton számíthattak arra, hogy népszerű bejelentést tesznek, hiszen lényegében azt közölték: olcsóbb havibérletek formájában jövőre várhatóan 1,5-2,0 milliárd forintot hagynak a fővárosi és az agglomerációs lakosok zsebében.
Éjszakázók
Gyökeresen átszervezte éjszakai menetrendjét a BKV. Lényegében azoknak a belső járatoknak a rendszerét alakították át, amelyek a dolgo-zókat szállítják haza, illetve a munkahelyükre késő este és hajnalban. Mostantól ezek többsége utasokat is szállít, a járatok által lefedett terület pedig bővült. A lépés költsége csekély, mivel inkább csak a rendelkezésre álló eszközpark és a munkaerő hatékonyabb kihasználásáról van szó. Szakértők a rendszert jónak tartják, egyetlen hátránya csak az lehet, hogy rendkívül hosszú járatok keletkeztek, amelyek könnyen „hajléktalanszállókká” válhatnak, és ez zavarhatja a többi utast. Tartani lehet attól is, hogy az esetenként több mint egyórásra növekedett követési távolságoknak kezdetben kedvezőtlen visszhangja lesz.
Hogyan működik az egységes bérlet?
BUDAPESTIEKNEK. Az összes utas számához viszonyítva keveseket érinthet, ám akit mégis, annak nagyon jó szolgálatot tehet az új bérlet. A budapestieknek ugyanis csak annyi az újdonság, hogy ezentúl a normál BKV bérlethez képest 10 százalékkal drágább havi jeggyel a városon belül felszállhatnak a MÁV vonataira, illetve bizonyos Volán-társaságok buszaira is. A „külső Rákosokról” például híresen nehéz és hosszú a bejutás a belvárosba, az itt lakóknak most megnyílik a lehetőség, hogy vonatra szállva sokkal gyorsabban bejussanak a Keleti pályaudvarhoz.
AZ AGGLOMERÁCIÓBÓL INGÁZÓKNAK. Elsősorban azok csökkenthetik jelentősen az utazási költségeiket, akik jellemzően úgy ingáznak, hogy Budapestre érve még a BKV járműveit is használják a munkába járáshoz. Ha ők most a normál BKV-bérlet helyett a 10 százalékos felárat tartalmazó egységesített bérletet veszik meg, akkor ezzel már megfizetik a vonatozásuk vagy buszozásuk Budapest határain belülre eső díját is. Ezentúl tehát MÁV- vagy Volán-bérleteiket csak az agglomerációs lakóhely és Budapest határa közötti távolságra kell megváltaniuk. Aki például Martonvásárról vonatozik be mindennap a Déli pályaudvarra, az eddig – munkáltatói kedvezmény nélkül, teljes áron – havonta 14 ezer 300 forintért vehetett MÁV-bérletet, amit 6250 forintos BKV-bérlettel egészített ki. Ha ezentúl 6875 forintért megveszi az újfajta BKV-bérletet, akkor ahhoz már elég egy 7500 forintos MÁV havi jegyet váltania. Megtakarítása így havonta 6175 forint lesz, anélkül, hogy utazási szokásain bármit is változtatnia kellene.