Gazdaság

Puha ágyak, kemény csaták

Erősíti a bútorpiaci árversenyt a Jysk, amely tervezett itteni láncának első elemét Fóton nyitotta meg.


Puha ágyak, kemény csaták 1

Csehországi üzlet. Régiós jelenlét. Kistamás Péter country manager.

Álmában akar versenyre kelni a Kikával, az IKEA-val és a Scontóval a hazai lakberendezési cikkpiac legfrissebb szereplője, a dán Jysk. Mármint a vevő álmában. Az Észak-Európa egyik leggazdagabb embere, Lars Larsen tulajdonában lévő lakberendezési hálózat hagyományos slágerei ugyanis a minőségi paplanok, párnák, matracok és ágyak. A skandináv stílusú, lapszerelt olcsó kis bútorokat, szekrényeket is kínáló kereskedelmi lánc üzletpolitikájában a méretnek szintén fontos szerep jut az óriási konkurensekkel, köztük az olcsó bútorokat kínáló hipermarketekkel szemben vívott küzdelemben. A verseny „testközeli”, amit jól mutat, hogy a cég az első üzletét éppen a fóti Cora bevásárlóközpontjában nyitotta.

UNIÓS KIVÁRÁS. „Nem igaz, hogy mindenki csak a hipermarketeket szereti, amelyekben el lehet tévedni” – magyarázza Kistamás Péter, a Jysk Kft. country managere. A cég több kisebb üzletet akar. Ezer négyzetméteres áruházai emberi léptékűek, és 21 országban a legtöbb nagyvárosban megtalálhatóak. A fóti startot Magyarországon még az idén 6-8 üzlet követi, és ezután évi 10-12 áruházat készülnek nyitni, nemcsak bevásárlóközpontokban. Az „előnyös áraival” főleg a skandináv országokban, valamint a Danisches Bettenlager márkanévvel Németországban, Ausztriában népszerű Jysk Lengyelországban öt éve, Csehországban három éve jelent meg, de itteni piacra lépésével kivárta az uniós tagságot.

A Jysk régiós gyártó- és raktárbázisa Lengyelország, ahonnan a magyarországi kínálat 95 százaléka érkezik, mindössze 5 százalék származik dániai raktárakból. A kínálat és az üzletpolitika a három volt szocialista országban hasonló. A nagy nemzetközi hálózat beszerzési súlyát az áruházi áraiban is érvényesítő dán lánc főleg a kis, lakótelepi lakásban élő, árérzékeny vevőknek kínálja 3000-féle cikkét. A tradicionális ágy, paplan, párna és kisbútorok mellett jellemzően szezonális cikkeket kínál, tavasszal és nyáron például kerti bútorokat.


Puha ágyak, kemény csaták 2

Magyar beszállítókra egyelőre nem nagyon számítanak.

IDEGEN ANYAGOKBÓÉ. Magyar beszállítója egyelőre nincs a Jysknek. „De még lehet” – élteti a reményt Kistamás Péter. (Rossz jel, hogy az IKEA is jelentéktelenre, 1-2 százalékra csökkentette a hazai beszállítás arányát.) A majd szeptemberben induló első (dán) üzleti év után ugyanis a beszerzési politikát és a forgalmi eredményeket is újraértékelik. A jelenlegi bevételi terveket a cseh és a lengyel tapasztalatok alapján kalkulálta a Jysk; pontos összegről nem szól a fáma, de ágazati elemzők szerint a cég az első üzleti évben 1,0-1,5 milliárd forintos forgalmat is elérhet.

A potenciális partnerek nevében Laskay Lajos, a Magyar Bútor- és Faipari Szövetség szakértője fájlalja, hogy az új piaci szereplő nem a magyar beszállítókra alapoz. A hazai piacon már 16 százalékos súlyt képviselő lengyel, sőt a dinamikusan bővülő, 5-6 százalékos arányt elérő távol-keleti, zömmel kínai tömegáru már amúgy is egyre meghatározóbb, pedig az új lakások átadásával a minőségi prémium termékek iránt növekszik az igény. A 2003-ban kezdődött újlakás-építési „boom” után tavaly a bútoripar 9 százalékkal, a kiskereskedelmi értékesítés pedig 10 százalékkal bővült (a bútorexport azonban még többel, 20 százalékkal gyarapodott). Az elkészülő lakások átadásával még az idén is élénk lesz a hazai bútorpiac. Forgalma termelői áron megközelítheti a tavalyi – a mintegy 50 milliárdos importtal együtt számított – 107 milliárd forintot.

Sok kicsi…

A dán vállalkozás 26 év alatt 21 országban ezer boltot nyitott. Az éves bevétele 1,4 milliárd euró. A többi nagy, nemzetközi áruházlánccal ellentétben a Jysk stratégiája a számos nagyvárosban lévő helyi, kisebb üzleteken alapszik. Néhány éven belül minden hazai nagyvárosban lesz már egy-egy üzlete a cégnek, amely Lengyelországban, Csehországban, valamint franchise egységekkel Lettországban, Észtországban, Litvániában, Koszovóban és Ukrajnában is jelen van.

A bútorkereskedelemben, az import bútorok dömpingje miatt, gyilkos az árverseny. Túl soknak bizonyul a mintegy 4 ezer kisebb-nagyobb hazai gyártó és az 5 ezerre tehető értékesítési pont, kiskereskedelmi vállalkozás. Laskay Lajos további koncentrációra, a kis üzletek számának csökkenésére számít, szerinte egy-két éven belül 4 ezerre csökken a kis egységek száma, miközben a nagy bútorláncok növekednek. A nagy tőkeerős nemzetközi láncok megjelenése tehát tovább gyorsítja a kiskereskedelmi cégek kirostálódását.

Az IKEA-ban mégis örömmel fogadják az új versenytársat. Mint Marsó Gabriella, az IKEA Lakberendezési Kft. marketingvezetője elmondta, versenytársnak tekintik a Jysket. Megjelenése a lakberendezési piac bővülését jelzi, ami az igények növekedésére utal. Az IKEA erőssége azonban, hogy teljes kínálatot nyújt a lakberendezésben. „Minden egy helyen, egyszerre és azonnal megvásárolható” – mutat rá a svéd láncnak a hazai piacon szerinte egyedüli vonására. A koncentráció miatt a Jysk után egyelőre új szereplőre nem is számít az IKEA, amely már egy harmadik áruház nyitását tervezi. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik