Gazdaság

Kéretlen kérő

Elképzelhető, hogy Oroszország üzleti lehetőségekkel is honorálja a politikai gesztusokat, de a Kreml által ellenőrzött cégekkel szemben ajánlott az óvatosság.


Kéretlen kérő 1
Alekszej Miller és Gyurcsány Ferenc. Józan gesztusok politikája.

Nem áprilisi tréfa volt, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a hónap első napján a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztjével tüntette ki Alekszej Millert, a Gazprom vezérigazgatóját. Tény, az indoklás nem volt különösebben meggyőző, hiszen az orosz céget mindössze 2001 májusa óta irányító Miller hivatalosan a magyarországi energiafelhasználásban meghatározó gázszállítások folyamatos biztosítása érdekében végzett tevékenysége elismeréseként kapta a magas állami kitüntetést.

PUTYIN EMBERE. A magyar kormány lépése azonban kétségkívül fölöttébb tudatos és taktikus gesztus volt. Egy érdemrend természetesen egyáltalán nem nagy ár azért, hogy Magyarország biztosítsa Oroszország legnagyobb vállalata – és a világ első számú gázipari óriása – első emberének a rokonszenvét. Különösen akkor, amikor a hazai gázszükséglet döntő többségét éppen a Gazpromtól szerzi be. Arról nem beszélve, hogy Miller Vlagyimir Putyin elnök legszűkebb csapatának a tagja. „Nem kevés manőver árán sikerült annak idején Rem Vjahirevet és Viktor Csernomirgyint eltávolítani a Gazprom éléről, és odaültetni a Putyin legfőbb hátországának számító szentpétervári gárda egyik igen fontos – ráadásul a befolyását azóta is folyamatosan növelő – szereplőjét. A kitüntetés tehát minden szempontból józan és hasznos gesztus volt” – húzza alá Sz. Bíró Zoltán történész, Oroszország-szakértő is, akinek a véleményét a magyar miniszterelnök is gyakran kikéri.






Kishalak, nagyhalak


A Mol felvásárlása ellen csak a magas részvényárfolyam nyújt védelmet – véli Pletser Tamás, az Erste Befektetési Rt. elemzője, aki szerint a magyar olajtársaság, illetve a régió másik két meghatározó játékosa – a lengyel PKN és az osztrák OMV – felvásárlására csak a regionális konszolidáció befejeződése után kerülhet sor. „Előbb bekebelezik a régió kisebb cégeit e trió tagjai, majd azokat fogják egyesével megszerezni nyugati multik, elsősorban a PKN-t és a Molt, az OMV tulajdonosi szerkezete ugyanis nagyon stabil” – jósolja Pletser. Az utóbbi pár évben több tranzakció indult el Közép-Európában: a Mol integrálta a szlovák Slovnaftot és megkezdte ugyanezt a horvát INA-val, a PKN a cseh Unipetrolban, az OMV a romániai Petromban szerzett részesedést.




Kéretlen kérő 6
Közép- és Kelet-Európa iránt a Lukoil is érdeklődik.

Lassan elfogynak az eladósorban levő cégek a régióban: a nagyobb falatok közül már csak az állami tulajdonban levő szerb NIS olajtársaság és a lengyel Lotus-csoport, illetve a független román Rompetrol van hátra. A megszerzett hozomány integrálása pár évet még biztosan igénybe vesz, de az évtized végére várhatóan végbemegy a régió konszolidációja. A nagy orosz olajcégek közül a bulgáriai és romániai érdekeltségekkel rendelkező Lukoil is érdeklődik Közép- és Kelet-Európa iránt, ám a „nagyok”, leginkább a PKN vagy a Mol felvásárlása inkább amerikai partnerétől, a ConocoPhillipstől várható. Az orosz cégek anyagi háttere ugyanis ma még bőven hagy kívánnivalót maga után. A Gazpromot például igénybe veszi a Rosznyefty integrációja, ráadásul az Oroszországban nyomott árakon értékesített gáz miatt veszteséget termel. Mindezek tetejébe az elkövetkező években komoly összegeket kell elköltenie beruházásokra, leginkább az elavult hálózat elkerülhetetlen modernizálására.

Nem elég tehát, hogy a Gazprom és az állami kézben lévő Rosznyefty olajtársaság most zajló fúziója révén az eddigi 38-39 százalékról 51 százalékra nő az állami tulajdon az új energiagigászban, hanem Alekszej Miller még közvetlenül kapcsolódik is a Kremlhez. Vagyis ahhoz a politikai hatalmi központhoz, amelynek egyértelmű törekvése, hogy állami ellenőrzés alá vonja a gazdaság stratégiai ágazatait, mindenekelőtt az energiaszektort. A politika elvárja, hogy az üzleti elit azon erőforrások kapcsán, amelyek az orosz gazdaságot egyelőre – és még jó ideig – meghatározzák, kizárólag vele konzultálva, vele együttműködve hozzon stratégiai döntéseket. Ez olyan cégekre is igaz, mint például a Lukoil, amely tavaly úgy juttatta 7,59 százaléknyi, még állami kézben lévő tulajdonrészét az amerikai ConocoPhillipsnek, hogy közben mindvégig ehhez a forgatókönyvhöz tartotta magát. „A Lukoil első embere, Vagit Alekperov bevitte a ConocoPhillips vezérét Vlagyimir Putyinhoz, megtárgyalták a dolgot, és utána az üzlet ťcsont nélkülŤ nyélbe üttetett” – érzékelteti Sz. Bíró Zoltán, hogy a tulajdonosi elit legmesszebbmenő együttműködését a Kreml Oroszország jelenleg első számú olajtársaságától – tehát a legmagasabb szinteken – is elvárja. Ezt a „sajátosságot” nyilván a magyar üzleti köröknek és az azokat segíteni igyekvő kormányzatnak is figyelembe kell vennie, hiszen miután az orosz gazdaságban felerősödött az állam kontrolláló szerepe, a két ország politikai viszonyának minősége az üzleti kapcsolatokban is visszaköszönhet.

FONTOS MONDATOK. Ajánlatos tehát Alekszej Miller kitüntetését a fentiek tükrében értékelni, az akár arról is szólhatott, hogy Budapest gesztusokra válaszul viszont-gesztusokat remél Oroszországtól. Gyurcsány Ferenc február közepi moszkvai látogatásán – taktikusan csupán az 1945. tavaszi eseményekről beszélve, az utána következő évekről pedig mélyen hallgatva – megemlékezett arról, hogy a Szovjetunió szabadította meg Magyarországot a fasizmustól. A náci Németország felett aratott győzelem 60. évfordulóját ünnepelni készülő Moszkva számára ez egy fontos mondat volt, hiszen Kelet-Európa országai ma inkább a későbbi megszállás éveire helyezik a hangsúlyt, és emiatt egyre nagyobb a feszültség Oroszország és a régió több állama között. A gesztus viszonzásra is talált: Putyin elnök, mondhatni, elnézést kért 1956-ért, illetve határozottan megígérte, hogy országa visszaadja a háború idején elhurcolt sárospataki református könyvtárat.

A politikai gesztusok azonban a mai Oroszországban üzleti lehetőségekben is viszonzásra találhatnak. Akárcsak a gazdaságiak. Erről pedig már esetleg a Gazprom vezérének az a budapesti kijelentése szól, miszerint cége fontolóra veszi a Mol Rt. 11,8 százalékos, még az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. birtokában levő részvénycsomagjának megvásárlását. Csakhogy ez már kényesebb kérdés, még ha a magyar olajcég papírjainak árfolyama még ugyanaznap 4,7 százalékkal emelkedett is, 90 forinttal túllépve a 16 ezer forintot. Két kereskedési nappal később, április 5-én pedig – amikor orosz lapok azt szellőztették meg, hogy a Gazprom esetleg a Lukoillal közösen indulna a pakettért – 16 ezer 880 forintos árfolyammal abszolút csúcsot ért el a Mol-részvény, amit azóta sem tudott megközelíteni. Az orosz befektető „bejelentkezésével” kapcsolatos spekulációkat a magyar olajtársaság a Figyelő megkeresésére nem kívánta kommentálni.

„Ha a kormány eladná ezt a részesedést a Gazpromnak, az rövid távon megdobná a részvényárfolyamot, ellenben a Mol több ezer befektetője nem fogadná boldogan a hírt. A Mol privatizációja eddig a tőkepiacon zajlott, és az a kis pluszbevétel nem éri meg, hogy megtörjék az értékesítési folyamat transzparenciáját” – értékelte Miller bejelentését Vágó Attila, a ConCorde Értékpapír Rt. elemzője. A részvényesek egyébként Vágó szerint akkor járnának a legjobban, ha az orosz cég a tőkepiacon szerezné meg a szóban forgó Mol-részesedést, ez esetben ugyanis az árfolyam akár 20 ezer forintra is ugorhat.






Gázüzletág-szcenáriók


Oroszország legnagyobb vállalatának, a Gazpromnak a neve már a Mol gázüzletágának értékesítésekor felmerült, ám azt végül az E.On-Ruhrgas veheti meg. Érdekesen alakulhat viszont a Gazprom mint esetleges tulajdonos magatartása a még gazdára váró részek majdani eladásakor, a Molnak ugyanis eladási opciója van még a szállítás 75 százalékára, továbbá a tárolás és a nagykereskedelem 25 százalékára. „A Gazpromnak az lenne az érdeke, hogy a Mol ne hívja le az opciót” – állítja Pletser Tamás, az Erste Befektetési Rt. elemzője. Amennyiben ugyanis az E.On venné meg a maradék részesedést is, akkor elképzelhető, hogy a magyar társaság előbb-utóbb már nem orosz forrásból szerezné be a gázt. A Mol és a Gazprom 15 éves szállítási szerződése ugyanis 2012-ben lejár, és addigra elkészülhet a Nabucco vezeték, amely közel-keleti gázt szállít majd Európába a Balkánon keresztül. Nem zárható ki persze az a szcenárió sem, hogy a gázüzletág maradék része orosz tulajdonoshoz kerül – már csak azért sem, mert az E.Onban részesedéssel bíró Ruhrgas a Gazpromban is kisebbségi tulajdonos.

NINCS KÜLÖNBSÉG. Amennyiben egyébként az orosz sajtó híresztelésének megfelelően az államilag ellenőrzött Gazprom-Rosznyefty valóban a magánkézben lévő Lukoillal karöltve indulna a Mol-pakettért, magyar szempontból az sem jelentene nagy különbséget. „Vagit Alekperov évek óta konzekvensen azt a politikát viszi, hogy megpróbál a Kremllel folyamatosan egyeztetni, egyetlen stratégiai, vagy annak tűnő döntést sem hoz anélkül, hogy az elnöki adminisztrációval ne egyeztetne” – jelzi Sz. Bíró Zoltán, miért is vehető biztosra, hogy a Lukoil, ha valóban belép az üzletbe, nem fog a Kreml szándékaitól eltérő, pláne azokkal ellentétes célokat követni.

Az orosz tőkével hazánkban a stratégiai ágazatokban – például az energiaszektorban – amúgy is igen óvatosan bánnak. Aligha volt véletlen például, hogy a tavalyi, gyorsított eljárás keretében értékesített 10,5 százalékos állami Mol-pakettből nem kapott az orosz tulajdonú Általános Értékforgalmi Bank (ÁÉB). A dolog politikai vonatkozásai miatt az ellenzék nyilván félreverné a harangokat, ha a kormány orosz cégnek árusítaná ki a Mol egy részét. Ha a 11,8 százalék még nem is, de ennél nagyobb arányú orosz tulajdon a magyar olajcégben hosszabb távon gazdasági és politikai kockázatokkal járhat. (A Mol jelenleg érvényes alapszabálya szerint egy tulajdonos legfeljebb a részvénytőke 10 százalékáig szavazhat, hiába rendelkezik ennél nagyobb részesedéssel a cégben. E korlátozás az uniós csatlakozás utáni ötödik év, azaz 2009 végéig maradhat fenn.) A legkézzelfoghatóbb veszély az, hogy ha a Gazprom befolyásoló részesedést szerez a Molban, beleszólhat, hogy az honnan vásárolja a kőolajat és földgázt. Bár ma a legjobb árakon és feltételekkel az orosz piacról szerezhetők be az energiahordozók, ha megszűnik a magyar társaság önállósága, az később esetleg a fogyasztók által fizetendő magasabb árakhoz vezethet.

EURÓPAI MANŐVER? Már csak azért is ajánlott lehet az óvatosság, mert a Kreml bábáskodása mellett megszülető Gazprom-Rosznyefty egész Európa gáz- és olajellátásában meghatározó szerepet fog játszani. Így a létrehozásával Moszkvának akár az is lehet a célja, hogy a céget az orosz politikai célok elérésének az eszközeként használja az Európai Unió országaiban. E tekintetben sokat elárul majd a májusban esedékes EU-Oroszország csúcstalálkozó, amelyen két fél meghatározó jelentőségű dokumentumot készül aláírni a gazdasági együttműködés alapelveiről.

Akár előnyös is lehet viszont egy orosz befektető a Mol oroszországi kitermelésénél. Ez esetben ugyanis az állami hatóságok nyilván nem gördítenének akadályokat a magyar társaság tevékenysége elé, azaz például jó esély volna arra, hogy a Molé maradjon a cég jelenlegi kitermelésének mintegy a felét adó Zapadno Malobalik mező, amelyet a vállalat – a politika részéről támasztott, fentebb említett együttműködési elvárásokra fittyet hányó, ezért a hatóságok által a csőd szélére kényszerített – Yukosszal közösen birtokol, és amelyben a orosz olajtársaság részesedését hamarosan eladják. A Mol érdeke az lenne, hogy a Yukos 50 százalékát a Kremllel jóban levő, egyúttal piaci alapokon működő cég kapja meg. A két szempont közül a Gazprom-Rosznyefty az elsőnek mindenképpen megfelel…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik