Gazdaság

AUTÓS PÉNZINTÉZETEK – Ötödik sebesség

Zsebében a kormányengedéllyel, várhatóan április közepétől kezdi meg működését az Opel Bank Hungary Rt. A gépkocsi üzletágban utazó intézmény a Porsche Bank Hungária Rt. után immár a második olyan pénzintézet Magyarországon, amely kizárólag autók vásárlásához biztosít hitelt ügyfeleinek. A bankszerű működés a lízingtársaságok finanszírozási lehetőségeit egészíti ki.

Úgy tűnik, a két-három évig gombamód szaporodó lízingcégek vállalkozói körökben kedvelt konstrukciói ma visszaszorulóban vannak. Egyes felmérések szerint ennek az az oka, hogy növekszik az igény a többi fizetési lehetőség, így a hitelbe történő vásárlás, a részletfizetés és a tartós bérlet iránt. Amely szolgáltatásokra nem jók a lízingcégek, azokat az autósbankok kínálják a vásárlóknak.

Ezek a nyugati országokban már megszokott intézmények. Feladatuk az ügyfél minél körültekintőbb kiszolgálása, nehogy a feleslegesnek tűnő idő- és energiapocsékolás valamelyik vevő autóvásárlási kedvét szegje. Ezért, a “mindent egy kézből” elv alapján, a kereskedő mint központi szolgáltató a finanszírozási formáktól kezdve a biztosításon át a karbantartásig mindent elintéz az ügyfélnek, akinek szinte csak a szerződést kell aláírnia és beülnie vadonatúj autójába.

A lízing két fontos előnye azonban továbbra is megmarad. Egyrészt a lízingcégek, függetlenítve magukat az ügyfelek hitelképességétől, a futamidő végéig tulajdonosai a gépkocsiknak. Másrészt a bankok az autók árában szereplő áfát nem tudják visszaigényelni, a lízingcégek viszont igen; a szolgáltatás teljesítése során ugyanis folyamatosan fizetnek be áfát a költségvetésnek.

Már csak azért is megéri ezt az üzletágat bevezetni, mert az új áfa-törvény a használt áruk vásárlásához nyújtott fogyasztási hitelekre nem írja elő az általános forgalmi adó megfizetését. Viszont előreláthatóan csak 6 éves korukig finanszírozzák a gépkocsivásárlást. (Például a vételkor 4 éves autó vevője már csak 2 éves lejáratra juthat kölcsönhöz.)

A várhatóan április közepén induló Opel Bank Hungary Rt. célja is a komplex szolgáltatás – tájékoztat Bíró Gyula, az Opel Lízing Kft. helyettes ügyvezető igazgatója -, vagyis olyan finanszírozás, amelyet a más területekkel is foglalkozó bankok kapacitás híján nem képesek nyújtani. A félmilliárdos tőkével alapított bank a Magyarországon már három éve működő General Motors Acceptance Kft. (GMAC), ismertebb nevén Opel Lízing Kft. lízingszolgáltatásait egészíti ki. Az 1992 vége óta működő cég egyébként az elmúlt évben több mint 5 ezer autót értékesített, közel 4 milliárd forint értékben. Éves forgalma meghaladta a 25 milliárd forintot. Az általa közvetített gépkocsik újak és régiek egyaránt lehetnek, ám az újak esetében kikötés az Opel márka. A régebbi autók vásárlói gyakorlatilag bármilyen típussal igénybe vehetik a lízingszolgáltatást, itt viszont az a feltétel, hogy a vétel használtautó-márkakereskedőkön keresztül történjen. Ügyfélkörük jelenleg meghaladja a 10 ezret, a konstrukciók átlagos futamideje 3 év körül mozog. Az 50 millió forintos alaptőkéjű lízingcég emellett az összes Magyarországon forgalomba kerülő Opel gépkocsi első tulajdonosa, az autók ugyanis csak innen vándorolnak a márkakereskedők szalonjaiba.

A szakosított pénzintézet elsősorban klasszikus fogyasztási hiteleket kínál majd ügyfeleinek, amelyek lejárata 3-5 év között alakulhat, a banki finanszírozás mértéke azonban nem haladhatja meg a gépkocsi árának 70 százalékát. Azaz a finanszírozási konstrukció minimum 30 százalékos saját erőt követel a vásárlótól, illetve a hitel igénylőjétől – emeli ki a korántsem elhanyagolható feltételt az Opel Lízing Kft. helyettes ügyvezető igazgatója. A fogyasztási hitelek azonban nemcsak az új autók vásárlására vehetők majd fel, hanem valószínűleg a használtakéra is.

A klasszikus fogyasztási hitelek mellett a bank a márkakereskedőknek is nyújt majd kölcsönöket, elsősorban az Opel autók adásvételének növelése érdekében. (Az 1995-ben hazánkban eladott új gépkocsik közel egynegyede Opel márkájú volt.) Az Opel tervei szerint a bank ebben az évben ezer új autó finanszírozását segíti majd, mégpedig úgy, hogy a lízingelő testvér forgalma nagyjából változatlan maradjon.

Az autós pénzintézetek útját bő második éve járó Porsche Bank Hungária Rt.-t 1994 tavaszán a salzburgi székhelyű Porsche Bank Austria hozta létre, kereken 500 millió forintos alaptőkével. A ma 1 milliárd forintos törzstőkéjű bank új autóként kizárólag Volkswagen, Audi, Seat, Skoda és Porsche gépkocsik vásárlását finanszírozhatja – tájékoztat Végh András, a Porsche Bank Hungária (PBH) ügyvezető igazgatója. Konstrukcióik egyaránt felhasználhatók új és már használt autók vásárlására, de a régebbi gépkocsikra a Porsche Banknál sem vonatkozik a kötött márka. Esetükben viszont az az autó, amelynek megvételére a hitelt felvették, a futamidő végén nem lehet öregebb 7 évnél.

Új gépkocsik vásárlásakor a pénzintézet több lehetőséget is kínál. A hagyományos vagy általános hiteleken túl létezik még egy kamatmentes részletvásárlási program, valamint a manapság egyre kedveltebb úgynevezett újdonsági maradványértékes konstrukció. Az utóbbinál a bank az ügyfél igényeihez igazodva köti meg a hitelszerződést, amelynek lejártakor a tulajdonosnak lehetősége nyílik arra, hogy ha új autót kíván vásárolni, annak vételár-előlegeként (részben vagy egészében) az előző kocsi árát beszámítsák, s mindehhez a teljes futamidő alatt fizetési könnyítés párosul. A megállapodás köthető például a tervezett kilométerek mennyiségére, aszerint, hogy a tulajdonos 15, 30 vagy éppen 45 ezer kilométert kíván-e megtenni addig, míg autóját újra nem cseréli. A hitelezés mellé a Porsche mintegy ráadásként bevezette a “Flotta Plusz” nevű szolgáltatását is, amely valójában egy átalánydíjas karbantartási szerződés. Ennek keretében a vevő, a kölcsön lejártáig, meghatározott heti fix összegért állandó karbantartást válthat ki az autójára. Természetesen a karbantartás címszó csak bizonyos mértékű sérülésekre, rongálódásokra vonatkozik – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató. Majd hozzáteszi: a futamidő lejártakor a bank egyenleg alapján külön elszámol az ügyféllel. A PBH 1995-ben átlagosan kihelyezett hiteleinek összege 1 millió forint körül volt, a teljes folyósított állomány mintegy 5,5 milliárd forintot tett ki.

Az idén harmincéves születésnapját ünneplő Porsche Bank Austria – éppen fordítva, mint az Opel – magyarországi lízingcégét csak a bankalapítás után, 1994 októberében hívta életre, 250 millió forintos törzstőkével. A Porsche Lízing Biztosításközvetítő és Szolgáltató Kft. 90 százalékban az osztrák alapító, 10 százalékban a hazai PBH tulajdona. Amint az a társaság nevéből is kiderül, nemcsak lízingszolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek, hanem a gépkocsihoz kapcsolódó biztosításokat is megkötik. Az 1995-ös üzleti évben a két társaság (a bank és a lízingcég) együtt közel 5400 finanszírozási szerződést kötött.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik