Első munkahelye – a Hasbro játékgyártó – Balogh András számára nem csak azért volt vonzó, mert hasonló korú kollégájával rendszeresen tesztelhette a cég legújabb termékeit, és ejtőernyős Action Man figurákkal „lövöldözhettek” egymásra, hanem azért is, mert a mindössze háromfős irodában szinte mindent csinálhatott, amire egy vállalatnál szükség van. Már az egyetemi évek alatt tolmácsolt a cégnek, s ennek során megismerhette a vállalat működését, döntéshozatalát. Akkoriban a Hasbrónak még nem volt bejegyzett cége nálunk, de amint lett, marketingmunkával bízták meg. Már egyetemistaként piacot kellett építenie, és a nemzetközi központtal tárgyalnia, így mire megkapta diplomáját, munkatapasztalatot is szerzett.
Diploma után termékmenedzseri állást kapott a Hasbrónál, ám úgy érezte, szívesebben foglalkozna stratégiai marketinggel, elemzéssel, vállalati döntéshozatallal. Ezért jelentkezett az Andersen Consultinghoz (AC), amely nemzetközi szinten akkoriban indította be a stratégiai tanácsadás üzletágat.
Fél évet kellett várnia, a cég ugyanis várakozó állásponton volt a stratégiai tanácsadás magyarországi beindításáról. Meg akarták győzni, hogy menjen el hozzájuk programozónak, de ahhoz nem volt kedve, maradt a Hasbrónál. Aztán az AC-nél meggondolták magukat, s két évre kiküldték a frankfurti központba, hogy megtanulja a szakmát. Az első időszakban több általános stratégiai tanácsadási tréningen vett részt, ott megtanulta, hogyan kell egy iparág felépítését gyorsan átlátni, mi alakítja a költségeket, bevételeket, nyereségességet. Az ottani iroda szolgálta ki nemcsak a német, de a francia, a benelux és a svájci piacot is, így Balogh András jó ideig szállodákban lakott, ám a hétvégékre hazarepülhetett. Tapasztalatot szerzett vegyipari, autóipari és telekommunikációs területen is. Sokat tanult, de sokat is dolgozott. „Volt egy főnököm, aki este 11-kor jött bele igazán a munkába, és megsértődött, ha hajnali négykor haza akartam menni. Pedig 8-kor ismét kezdődött a munkaidő” – meséli.
BALOGH ANDRÁS
33 éves, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett közgazdász diplomát. 1994-től az Andersen Consulting stratégiai tanácsadási üzletágának elemző-tanácsadója volt Frankfurtban, majd 1996-tól Budapesten.
1998-tól különböző pozíciókban foglalkozott stratégiával a Matávnál, 2003-tól megbízott stratégiai és nemzetközi vezérigazgató-helyettes. 2004-től a Matáv-csoport központi stratégiai szervezetének a vezetője.
Harmonikus kapcsolatban él. Hobbija a sízés – havon és vízen is.
Balogh András sok olyat tett, amit akár karrier-tanácsadók is javasolhattak volna neki. Ilyen például az egyetem melletti munkavégzés, ám neki nem a sikeres állásszerzés volt a célja, a pénzen kívül inkább az érdekelte, mi folyik egy komoly nemzetközi cégnél. Azokban az években még könnyebb volt elhelyezkedni, mint manapság. „Kis szerencsével és angolnyelv-tudással be lehetett kerülni hasonló cégekhez” – emlékszik vissza. Az előrejutás azonban már nem volt olyan gyors, mint a rendszerváltás idején. Őt viszont segítette, hogy neves tanácsadó cégnél dolgozhatott külföldön. Maga sem tudja, miért adták meg neki ezt a lehetőséget, miután fél évig várakoztatták. „Talán a makacsságom tetszett meg nekik, az, hogy nem akartam más területre menni” – tűnődik. Kedvező körülmény volt, hogy az internet, amelyről külföldön sokat tanult, gyors fejlődésnek indult. „Szerencsém volt, hogy tanácsadóként kezdtem a Matávnál, mert így sok területet megismertem, amire nem lett volna mód, ha belépek az egyik osztályra” – vélekedik. Ezután szinte már csak ki kellett várni, hogy megüresedjen egy-egy pozíció, s a Figyelő TOP 200-as listán a 4. legnagyobb magyar vállalat stratégiájának kialakítását kapja meg feladatul.