Gazdaság

Korán temették

Két éve a GM-csoport egy csődben lévő Daewoot vett át, ma viszont a dél-koreai autógyártó jobban teljesít, mint valaha.

Ez a Daewoo már nem az a Daewoo. Nem az, amelyik egyetemi hallgatókat toborzott, hogy házaljanak az autóival. Nem az, amelyik olyan meglepő helyeken épített gyárakat, mint Üzbegisztán, Vietnam és Ukrajna. Nem az, amelyik egyszer úgy próbált hódítani Nagy-Britanniában, hogy a modelljeit már hat hónap használat után ingyen becserélte újakra. És nem is az, amelyik a kilencvenes években 2 millió autóra tervezett globális kapacitást létesített, de hiába, mert 1999-ben összeomlott a 16 milliárd dollárnyi adósság alatt, termelése a felére zuhant vissza, 7 ezer alkalmazottja elveszítette állását, beszállítói pedig csak szívhatták a fogukat.


Korán temették 1

A történet azonban nem ért véget itt. Olyannyira nem, hogy a Daewoo ma jobban működik, mint valaha. Az amerikai General Motors (GM), a világ legnagyobb autógyára 2002 októberében többségi tulajdonrészt szerzett a csődben lévő dél-koreai vállalatban, és azóta a GM Daewoo Auto & Technologies névre átkeresztelt cég a detroiti központú birodalom egyik legígéretesebb részlegévé vált. Noha a dél-koreai autópiac az elmúlt két évben 30 százalékkal zsugorodott, a GM Daewoo meredeken növelte eladásait. Az idei első 10 hónapban 632 ezer kész és összeszerelendő autót exportált, 90 százalékkal többet, mint a múlt év azonos időszakában. Bár e teljesítmény aligha lesz megismételhető, a vállalat az eladások kétszámjegyű bővülését várja az elkövetkező jó néhány évre. Igazgatói elismerik ugyan, hogy a termelés még mindig veszteséges – pontos számadatokkal a cég nem szolgál -, de hozzáteszik, hogy az eredmény gyorsan javul.

OLCSÓ, DE MINŐSÉGI. A dél-koreai leányvállalat ma már főszerepet játszik a GM globális expanziós terveiben. Autói a világ 140 országában kaphatók, és talpra állása nyomán a GM részesedése Ázsiában a 5,2 százalékra nőtt a két évvel ezelőtti 4,2-ről. Európában öt modellt forgalmaz, amelyek a helyi gyártmányok olcsó, ugyanakkor magas minőségű alternatívái. „A GM Daewoo révén az anyavállalatnak lehetősége nyílik arra, hogy számottevően növelje eladásait Ázsiában és az európai piac alsóbb szegmenseiben” – húzza alá Alan S. Batey, a GM Daewoo marketingigazgatója.

Persze a Daewoo márkanevet ma már hiába keresik az autósok, hiszen Dél-Koreán kívül a legtöbb piacon – így Magyarországon is (Figyelő, 2004/40. szám) – Chevrolet néven értékesítik a GM Daewoo járműveit. Az Egyesült Államokban a tízezer dollárnál kezdődő Chevrolet Aveo – amely megegyezik az Európában Chevrolet Kalosként forgalmazott kocsival – az elmúlt három hónapban a legjobban fogyó autó volt a kompakt kategóriában, megelőzve a Hyundai és a Toyota rivális modelljeit. Európában és Ázsiában rövidesen szinte már csak olyan Chevyket lehet majd kapni, amelyek a GM Daewoo üzemeiből kerülnek ki. „Egyedül a GM-nek sikerülhetett ilyen gyorsan felfuttatni a Daewoo eladásait” – vélekedik Ahn Szu Vung, a Hanwha Securities elemzője.

Ebben nyilván közrejátszott az is, hogy GM már ismerte a terepet. Húsz esztendőn át 50 százalékos érdekeltsége volt ugyanis a Daewooban, mígnem 1992-ben a vállalatirányítás körüli nézetkülönbségek miatt kiszállt a dél-koreai cégből. Tíz évvel később egy darabig úgy tűnt, hogy a Ford szerzi meg a fizetésképtelenné vált Daewoot, ám ebből végül nem lett semmi. Akkor lépett ismét színre a GM, amely úgy döntött, megéri kockáztatni, különösen mivel a végső ár mindössze 400 millió dollár volt.

A GM – és két partnere – az összeg fejében 70 százalékos tulajdonrészhez jutott egy cégben, amelynek volt két, együttesen évi 475 ezres kapacitású autógyára Dél-Koreában, valamint egy kisebb üzeme Hanoiban. Ezenfelül a GM opciót kapott arra, hogy megvásárolja a Szöulhoz közeli Bupjongban található régebbi Daewoo-gyárat. Tervei szerint 2008-ig meg is teszi ezt, de feltételül szabta, hogy az évente 405 ezer autó előállítására képes bupjongi üzemben legalább évi 4 százalékkal javuljon a termelékenység, a minőség pedig emelkedjen a GM globális átlagára. Az előbbi kritérium már teljesült, és az utóbbi is elérhetőnek látszik.

KOCKÁZATOK. A nagy próbatétel most kezdődik, mégpedig Európában, a GM Daewoo legnagyobb piacán. A Daewoo márkanevet 2005-re az összes európai országban felváltja a Chevrolet, ám a váltás nem mentes a kockázatoktól. Egyrészt a GM úgy gondolja, hogy a Daewoo név túlságosan besározódott, hogysem sikeres eladás-növelési stratégiát lehetne alapozni rá. Másrészt fennáll a rizikó, hogy a csoport önmagán belül konkurenciát támaszt másik leányvállalatának, az amúgy sem a legjobb formában lévő Opelnek. „A Daewoo az Opel sarkára hághat, ha túl jól teljesít” – figyelmeztet Colin Couchmann, a Global Insight piackutató cég londoni elemzője. A GM vezetői nem tartanak ettől, sőt, úgy vélik, hogy a Chevy révén erősödni fog a társaság pozíciója Közép- és Kelet-Európában. „Idővel az Opel márkának nem kell majd lefednie az összes piaci szegmenst” – utal a várható változásra Frederick A. Henderson, a GM Europe elnöke.

A GM a Daewoo kínálatát is át kívánja alakítani. Másfél milliárd dollárt különített el új üzemek építésére – amelyek motorokat és erőátviteli rendszereket gyártanak majd -, valamint a modellpaletta frissítésére. Európában és Dél-Koreában jövő tavasszal kerül piacra a Matiz miniautó megújult változata, továbbá ezzel egy időben mutatnak be egy másik új modellt is, amelyről egyelőre nincsenek információk, majd 2006-ban megjelenik a jelenleg S3X kódnevű terepjáró.

Bármilyen látványos javulást hozott is az elmúlt két év, a GM Daewoo még korántsem jött egyenesbe. A legnagyobb kihívással odahaza kell szembenéznie, ahol a piac szűkülése közepette meg tudta ugyan őrizni 9,5 százalékos részesedését, ám ez messze elmarad az egykori 33 százaléktól. Az exportot pedig fékezheti a dél-koreai fizetőeszköz erősödése: a von jelenleg 9,4 százalékkal ér többet a dollárhoz képest, mint az év elején. Ráadásul meredeken nőnek a bérköltségek is. Tavaly az alkalmazottak 13,5 százalékos fizetésemelést kaptak, az idén pedig újabb 11 százalékot harcoltak ki maguknak egyhetes sztrájkjukkal. S miután a GM-re komoly teherként nehezednek az amerikai nyugdíj- és egészségügyi kiadások, így a Daewoonak muszáj lesz megállnia a saját lábán. Pillanatnyilag mindenesetre nőnek az eladások, s ha ez így marad, valósággá válhat a nem éppen magától értetődő elképzelés, hogy a Daewoo Chevrolet néven kel új életre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik