Gazdaság

Több, mint játék



Több, mint játék 1
A győztes francia csapat. Tudásuk kelendő.

Kontinensviadalból hamarosan világbajnoksággá bővülhet az a versenysorozat, amelynek során robotok, illetve az azokat alkotó mérnökhallgatók mérik össze tudásukat. Az Eurobot nevű kupában az idén már húsz országból – köztük Európán kívüliekből is – több mint háromezer diák vett részt. A bonyolult feladatok kivitelezésére alkalmas robotok tervezését célzó kupa díjait a múlt héten osztották ki Brüsszelben: a győztes Franciaország lett, a két induló magyar csapat közül pedig a jobbik a 14. helyet érte el.

Az Eurobot lényege, hogy az induló csapatok teljesen autonóm gépekkel focihoz, röplabdához, kosárlabdához vagy egyéb játékhoz hasonló küzdelemben mérjék össze tudásukat – az éppen aktuális versenykiírásnak megfelelően, amelyet egyébként az Eurobot internetes oldalán (www.eurobot.hu) tesz közzé minden ősszel a szervező francia VM Group produkciós iroda. Az idei versenyben kókuszrögbit játszottak a robotok, ennek során rögbilabdákat kellett az ellenfél kapujába juttatni, illetve a támadásokat megakadályozni.







Felnövőben


Felkelteni és fenntartani az európai fiatalokban a tudomány és technológia iránti érdeklődést – ez az Eurobot nem titkolt célja, a VM Group (valamint a támogató Európai Bizottság) ugyanis ezt az érdeklődést tekinti a gazdasági fejlődés legfontosabb hajtóerejének. Nem mellesleg jó üzlet is a kupa: Franciaországban, Németországban, Svájcban és Belgiumban a sorozat már a sporteseményekhez hasonló feltételekkel működik, szponzorokkal (a reklámok a küzdőtéren és a robotok felületén jelennek meg), stadionokban, sokezres közönség előtt szervezett selejtezőkkel és többmilliós nézettséget vonzó televíziós közvetítésekkel. A versenyt számon tartják a cégek is, amelyek valósággal vadásznak a komplex problémák megoldásában jeleskedő tehetséges hallgatókra.

Ami azonban játéknak tűnik, komoly mérnöki ismereteket igényel: a tervezőknek hardver- és szoftvertudással, elektronikai, programozó és mechanikai ismeretekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy a pályán hatékonyan mozgó és tájékozódó, a labdákat felismerő és azokat célba juttató szerkezeteket építsenek. A kiírók arra is mindig ügyelnek, hogy e munka során a kreativitás, és ne a pénz határozza meg a teljesítményt; a Figyelő által megkérdezett csapatok, köztük a győztes franciák által konstruált robotok egyike sem került többe 4 ezer eurónál, vagyis 1 millió forintnál.

A nemzetközi kupában Magyarországot 2004-ben két csapat, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csoportja, valamint a Honlab Robotics Group képviselte, de várható, hogy a jövőben újabb indulók is részt vesznek a versenyen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik