Interneten keresztül az árunak olcsóbbnak kell lennie, vagy legalábbis valami „extrával” mindenképpen rendelkeznie kell, máskülönben mi értelme van ott vásárolni? – tartja a közvélekedés. A Figyelő egy halfiléző kés és egy könnyűzenei CD lemez vásárlási lehetőségeinek feltérképezésével, a potenciális vevő szemszögéből tesztelte, hogy az állítást igazolja-e a magyar valóság. A halfilézőt a narancssárga nyelű ollóiról jól ismert cég termékeire szakosodott internetes áruház 1976 forintért kínálja. Ezenkívül a házhoz érkező futárnak még további 1000 forintot fizettünk volna a szállításért, vagy a hagyományos postai utánvétet választva 500 forint körüli összeggel nőhetett volna az ár. A 2,5-3,0 ezer forintos végösszeg azonban egyáltalán nem tűnt vonzónak, hiszen az egyik – találomra kiválasztott – hipermarketben ugyanezt a halfilézőt a hétvégi bevásárlás alkalmával 1890 forintért, vagyis a szállítási költségek nélküli internetes árnál is kevesebbért dobhattuk volna a bevásárlókocsiba.
 |
 |
 |
 |
Ígéretes e-kereskedelmi szolgáltatások ZENELETÖLTÉS. Néhány hónapon belül havi tízezer zeneszámot tölthetnek le az internetezők az Origo május közepén Play márkanév alatt indított oldalairól, legalábbis erre számít a Matáv érdekeltségi körébe tartozó cég. Az első hónapban egy-egy számot 250, egy teljes albumot pedig 2500 forintért vásárolhattak meg az érdeklődők. A kínálat jelenleg korlátozott, de szeptemberben várhatóan alaposan bővülni fog, ha sikerül megállapodnia az öt nagy nemzetközi kiadó egyikével.
REPÜLŐJEGY-ÉRTÉKESÍTÉS. A Malév összes eladott repülőjegyének jelenleg 3,2 százaléka kel el az interneten; a folyamatosnak ígérkező fejlesztésektől a légitársaság jövőre a 10 százalékos arány elérését várja. Az év elején indított szolgáltatás az első négy hónapban 440 millió forint bevételt hozott, ezzel bőven kitermelte a kiépítéséhez eddig szükséges, mintegy 60 millió forintos költséget. A netes vásárlás akkor igazán olcsó, ha a vevő a jegyet a repülőtéren veszi át induláskor, hiszen a futárszolgálat 2 ezer forintos díja egy olcsóbb jegy árkedvezményét már jócskán mérsékelheti. A Malévnél egyelőre nincs virtuális jegy, de 2005-ben már az e-tikett is megjelenhet.
DVD-KÖLCSÖNZÉS. A Fotexnet Kft. nem győzi felvenni a DVD-ket házhoz szállító, és azokat visszavevő, illetve kicserélő futárjait; az amerikai mintára beindított szolgáltatás olyan repülőrajtot vett, ami a cég legoptimistább várakozásait is felülmúlja. Fix havidíjért korlátlan mennyiségben lehet DVD-t kölcsönözni, egyetlen korláttal: egy előfizetőnél egyszerre legfeljebb három lemez lehet. A filmeket a cég saját futárai hozzák-viszik-cserélik, fizetni is személyesen nekik lehet, így sikerült áthidalni a logisztikai és a bankkártyás fizetéssel szembeni problémákat. |
 |
 |
 |
 |
|
ELTÉRŐ ÁRAK. Hasonlóan gondolkodóba ejtő végeredményt hozott a CD nemzetközi netes összehasonlításra vonatkozó próbája is. A Red Hot Chili Peppers amerikai rockbanda nemrég megjelent válogatásalbumát a vezető magyar online áruházban 3468 forintért kínálják, az 550 forintos postaköltséggel együtt így 4018 forintért juthattunk volna hozzá. Ugyanezt a lemezt az Amazon.com amerikai webáruházban – átszámítva – 2747 forintért, a 606 forintos postaköltséggel kalkulálva tehát összesen 3353 forintért kaphatja meg egy amerikai postacímmel rendelkező vásárló. A különbséget az okozza, hogy hasonló postaköltségek mellett – az online áruházak saját számítása szerint – a tengerentúli vevő 29, a magyar viszont csak 5 százalékos kedvezményt kap a hagyományos bolti árhoz képest. Igaz, kedvezőbb a magyar kép akkor, ha a vásárlás összértéke az említetteknél nagyobb, a boltok többsége ugyanis bizonyos – általában 20 ezer forint körüli – határ felett ingyen szállítja házhoz az árut, és így a kínált árkedvezmények maradéktalanul érvényesíthetők. Tovább árnyalja a képet azonban, hogy az Amazon.com bizonyos CD-k esetében akár már két darab megrendelésekor is ingyen küldi a csomagot.
A magyar webes kereskedő árban általában nem tud alákínálni egy hipermarketnek, és a Figyelőnek nyilatkozók nem titkolták, hogy ez nem is feltétlenül céljuk. Pedig többségük közvetlenül kapcsolja össze a nagykereskedőt a vevővel, és nem kell számolnia sok olyan költséggel, amely a hagyományos nagyáruháznál felmerül. „A hipermarket sokkal nagyobb tételben vásárol, mennyiségi kedvezményt kap, és rendkívül alacsonyra teheti a hasznát; ezzel mi nem versenyezhetünk” – mutat rá Kosárszky Norbert, a fenti példában említett online szakáruházat működtető New Millennium Bt. társtulajdonosa arra, hogy egy internetes kisboltnak ugyanaz a problémája, mint a „sarki fűszeresnek”. „A mi előnyünk az, hogy a világhálón számos, a hagyományos boltokban nem kapható terméket is kínálunk, és a megrendelőink kényelmi szolgáltatásnak tekintik a házhoz szállítást” – utal az üzleti lehetőségre Kosárszky Norbert. Az erre fogékony réteg megcélzása eddig be is jött, a kis bolt az idén már havonta hozza a tavaly karácsony előtti időszak összesített forgalmát, vagyis alacsony kiindulópontról, de gyorsan növekszik.
NEM RÖVIDÜL A LÁNC. A hanglemez esetében viszont más áll a háttérben, hiszen a magyar online világban vannak olyan cégek, amelyek „majdnem hipermarketnek” számítanak. A Fotexnet Kft. például sok esetben ki tudja használni a névadó anyacég kereskedelmi hátteréből fakadó előnyöket. Itt viszont az online és az offline vásárlás között csupán annyi a különbség, hogy a terméket nem a zeneboltból viszi el a vevő, hanem az internetes leányvállalat központjából szállítja ki a futár. „A Fotexnet ma már egy jól menő bevásárlóközpontban lévő Keravill-üzlet forgalmát hozza” – mondja összehasonlításul Porkoláb Péter ügyvezető igazgató.
 |
| Porkoláb Péter, Fotexnet. Saját futárszolgálattal reagáltak a logisztikai hiányosságokra. |
Bár sok különbség van az internetes és a hagyományos Fotex-érdekeltségű boltok működtetésében, az értékesítési lánc lényegében nem rövidül, így nagy csökkenés az árakban nehezen képzelhető el. „A CD árkülönbsége tehát a nagy nemzetközi lemezkiadók eltérő árképzéséből származik” – adja meg a megoldást az ügyvezető igazgató. Ez azonban az offline világra szintén igaz, az internet tehát itt sem tudja alapvetően megváltoztatni a viszonyokat. A netezőket egyébként ma sok esetben nem az olcsóság veszi rá a vásárlásra, és a – magyar lakosságra vetítve minden bizonnyal nem reprezentatív – közönség még a tapasztalt kereskedőknek is tud meglepetéseket okozni. „Két hónappal megelőzve a mobilszolgáltatókat, de azokhoz képest háromszoros áron, új, kártyafüggetlen mobiltelefonokat kezdtünk árulni, és viszik, mint a cukrot” – hoz példát Porkoláb Péter.
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködésben készített – felmérése szerint 2003-ban összesen 7,5 milliárd forintos forgalmat értek el a magyar online áruházak, s az érték az idén 40 százalékkal nőhet. Az internet azonban továbbra is csak az összes kiskereskedelmi forgalom 1,5 ezrelékét teszi ki. Összehasonlításul: az Egyesült Államokban 1,5 százaléknál járnak. A fejlődést azonban a magyar e-kereskedők is érzik. A Fotexnetnél például a forgalmon belül alaposan javítottak arányukon a hétvégi vásárlók, ami egyértelműen az otthoni PC-, illetve internet-ellátottság növekedésének a jele. Az egyéves születésnapját nemrég ünneplő Sulinet program keretében 75 ezer új PC-t vettek, és további mintegy 200 ezer számítógépet újítottak fel. Jelenleg így 17-20 százalék közé tehető a számítógéppel rendelkező háztartások aránya.
 |
 |
 |
 |
Új piactér Az elektronikus piacteret (marketplace) is „megkapja” a jövőben a végső felhasználó a Microsoft Office csomagjának részeként- jelentette be a múlt héten az amerikai szoftveróriás. A Torontóban rendezett partnerkonferencián elhangzott: a piactéren kínált hardverek és szoftverek ősztől lesznek elérhetők a Windows XP részeként, elsősorban az amerikai felhasználók számára. „A piactér a gyártók és a fejlesztők számára egyedülálló lehetőséget jelent, hogy kapcsolatba kerüljenek a Windows használóival” – jelentette ki Will Poole, a Microsoft alelnöke. Jelenleg világszerte 600 millióan használják a Windowst, az asztali számítógépek legnépszerűbb operációs rendszerét; a piactér megnyitásától e szám további emelkedését várják. A Microsoft a piactéren megjelenő nagyobb hardver- és szoftvergyártó partnereit is megnevezte, köztük a Dellt, az IBM-et és a Sonyt. Kezdetben mintegy 100 ezer termék közül válogathatnak majd a végső felhasználók. Megfigyelők szerint kérdéses, hogy a Windows piactere kiállja-e a versenyszabályok próbáját, nem minősül-e tiltott integrációnak. A közelmúltban az amerikai vállalat félmilliárdos bírságot fizetett az Európai Bizottság határozata nyomán azért, mert beépítette a Windows-rendszerekbe a hang- és videofájlok lejátszására alkalmas Media Playert. (Az ezzel kapcsolatos per még nem zárult le, a Microsoft fellebbezett.) A Microsoft illetékesei mindenesetre leszögezték: a piactér pusztán közvetítő szerepet játszik majd, a vállalat nem gyűjti össze és nem követi nyomon az adásvételi ügyletekből származó információkat. „A Microsoft az on-line piactér létrehozásával régi hiányosságát pótolja” – mondta a Figyelőnek a hírt kommentálva Vityi Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. A magyar végfelhasználók számára eleinte főleg tájékozódásra lesz alkalmas a vállalat piactere. |
 |
 |
 |
 |
|
Becslések szerint a magyar lakossági e-kereskedelem összesített bevételének legalább 80 százaléka néhány nagy piacvezető társasághoz köthető, míg a maradékon sok kis cég osztozik. A meghatározó szereplők üzleti feltérképezését nehezíti, hogy szinte mindegyikük egy nagyvállalatba ágyazottan működik, és általában elzárkózik attól, hogy éves pénzügyi adatait megadja. Így tartja fenn például a Libri Könyvkeresedelmi Kft. a saját online „könyvbirodalmát”, vagy a Líra és Lant Rt. a Fókuszonline áruházat, a Matáv-csoporthoz tartozó Origo pedig zeneáruházát és bevásárlóközpontját. Kivétel e téren a magát piacvezetőnek tartó Fotexnet Kft., mely cégjogilag is elkülönült, így adatai nyilvánosan hozzáférhetőek (ezek tanúsága szerint az 52,4 millió forintos saját tőkéjű társaság tavaly 570 millió forintos nettó árbevétel mellett 30,6 milliós mérleg szerinti veszteséget könyvelt el).
Az e-kereskedőknek egyelőre nincs saját érdekvédelmi szerveződésük. „Az Informatikai Vállalkozások Szövetségén belül megpróbáltunk összehozni egy ilyen szakcsoportot; mindenki elvi támogatásáról biztosított, konkrétan azonban egyikük sem volt hajlandó beszállni” – mondja Szekfű Balázs, a szervezet elnöke. Az egységes fellépés helyett csupán egy ajánlás maradt, amelyben számos webáruház elkötelezte magát bizonyos kereskedelmi szabályok betartása mellett.
Meglepő, de csaknem nagyobb feladat az áruk kiszállítása, mint azok netes értékesítése. „Nincs hagyománya a csomagküldésnek, ezt a módszert sajnos eléggé lejáratták Magyarországon, és a hatásaival most mi szembesülünk” – mondja Porkoláb Péter. A DVD-kölcsönzés beindításánál például a logisztikai problémák komoly fejtörést okoztak. Az Egyesült Államokban ugyanis nem futárok, hanem a posta viszi a lemezeket. Nálunk viszont a postás bedobhatja a levélszekrénybe az ajánlottan feladott DVD-t, ha úgy ítéli meg, hogy az biztonságos, s így könnyen elveszhetnek az értékes lemezek. Mivel a csomagszállítók egy ilyen szolgáltatáshoz túl drágák, a Fotexnetnek saját futárhálózatot kellett felállítania Budapesten. „Tervezzük az országos kiterjesztést is, és ha már megvan a futár-vevő kapcsolat, több más árucikk célba juttatására is használhatjuk majd ezt a csatornát” – utal a jövőbeni lehetőségekre az ügyvezető igazgató. Tehát miközben mindenhol a feladatok külső cégek felé való kiszervezése a divat, az elektronikus kiskereskedelemben a megfelelő logisztika annyira hiányzik, hogy a piacvezető még abban is fantáziát lát, hogy saját erőből valósítsa meg a profiljához szorosan nem kapcsolódó szolgáltatást.
Hasonló visszatartó erő a bankkártyás/hitelkártyás fizetéssel szembeni félelem (lásd cikkünket az 56-57. oldalon). A netes áruházaknak ezt a módszert kell előtérbe helyezniük, mert ez minden más megoldásnál egyszerűbbé – és nem utolsósorban olcsóbbá – teszi működésüket, mégis azzal kell foglalkozniuk, hogy alternatív megoldásokat fejlesszenek ki. Emlékezetes például, hogy a SkyEurope diszkont légitársaság – amely pozsonyi székhelyéből adódóan tökéletesen ismeri a kelet-európai viszonyokat – nem tudta követni a tisztán fapados modellt, és az internet mellett kénytelen volt kereskedelmi bankok fiókhálózatát is bevonni a repülőjegyek kifizetési lehetőségei közé.
FIZETÉSI FORMÁK. „Az Origo Play zeneáruházban jónak mondható a bankkártyás fizetés aránya” – ad első hallásra meglepő választ Koltai Péter üzletfejlesztési osztályvezető. Ennek azonban elsősorban az lehet az oka, hogy kártyával feleannyiba kerül egy zeneszám, mint emelt díjas sms-sel fizetve, a szöveges üzenet árának másik fele ugyanis a mobilszolgáltatóknál landol. Az Origo ennek ellenére egy további lehetőség megteremtésén is dolgozik: ősztől a szintén a Matáv-csoporthoz tartozó Axelero internetszolgáltató ügyfelei a havi netes számlájukkal együtt fizethetik be a letöltött számok utáni díjat. A Fotexnetnél az összes vásárláshoz viszonyítva 17-18 százalékos bankkártya- használatról számoltak be, náluk alternatív lehetőségként – a postai utánvét mellett – az a gyakorlat alakult ki, hogy az árut házhoz szállító futárok is beszedhetik a termék ellenértékét.