Gazdaság

Az elszántságtőkés

Első családi vállalkozásának kudarca után hamar talpra állt, s ma már három sikeres cég társtulajdonosa Jagodics Tamás.

Korán az életre nevelte a sors a győri Jagodics Tamást. Siketnéma szülei miatt a család ügyeit gyermekkorától fogva ő intézte, így már 8 éves korára iönellátó lett. Életében összesen 3 hónapot állt alkalmazásban. Szabad kezet kapott egy műszaki boltban, ahol a forgalmat 4 hónap alatt megnégyszerezte. De ennél több ambíciója volt, vállalkozni akart.

Pénz nélkül, eleinte napi gondokkal küszködve, 1994-ben nyitotta meg Győrben feleségével és édesapjával első családi kisvállalkozásukat, egy kis műszaki boltot. Az üzlet néhány százezer forint megtakarításból, s az első munkahelyétől kapott bizományosi árukészlettel indult. A bérleti díjat a bevételből fizették. Öt évvel később, 1999-re már 5 műszaki áruházat irányítottak, árbevételük pedig közel egymilliárd forint volt. Cégük, a Proton Műszaki Áruházak Kft. szemlélete más volt, mint az akkori konkurenciáé. A „sűrű fillér” elvét követték, kis fenntartási költség mellett nagy forgalmat bonyolítottak le. Emiatt az importőröktől és a nagykereskedőktől komoly kedvezményeket tudtak kiharcolni. Nagyon sokat költöttek marketingre, ami a bevételekben jól érzékelhető növekedést hozott.


Az elszántságtőkés 1

Az állandó munka viszont kikezdte Jagodics egészségét, kétéves kisfia pedig karácsonykor nem ismerte fel saját édesapját. Ez a két tényező vezetett a család egész vagyonát jelentő cég eladásához. Érzelmi okok miatt döntött úgy, hogy nem külső befektetőnek értékesíti a vállalatot, hanem a cégvezetőknek ad lehetőséget a néhány éven belüli kivásárlásra. Az új tulajdonosok azonban egy év alatt csődbe vitték a vállalkozást. A Proton bukása a közvélemény szemében egyenlő volt Jagodics bukásával, s ez az erkölcsi veszteség az anyaginál is fájóbb volt.

EGÉR A FALON. Mindenesetre ezek után is egy újabb vállalkozáson törte a fejét. Jagodics Tamás asztalos szakmájú unokabátyja meggyőzése után alapította meg a Trend-Fa Belsőépítészeti Kft.-t Győrben. A szükséges indulótőkét a Proton csődje miatt néhány saját tulajdon (motor, autó és mások) eladásából, továbbá kölcsönökből teremtette elő. „Úgy gondolom, a legfontosabb tőkém az elszántság volt. Mindegy, hogy az ember tévét vagy bútort árul, először mindig önmagát adja el, s csak másodsorban a terméket” – vélekedik Jagodics. A vállalkozás 1999-ben öt fővel egy olyan, 150 négyzetméteres bérelt asztalos üzemmel indult, ahol egerek mászkáltak mindenfelé. Két év elteltével ezt a kétszeresére bővítették, majd 2002-ben új telephelyet vásároltak, s jelenleg is ebben a 800 négyzetméteres, európai színvonalú üzemben zajlik a bútorgyártás. Arra törekedtek, hogy magyarországi összehasonlításban a legkorszerűbb üzemet hozzák létre, itt a mai modern bútorgyártáshoz szükséges minden technológia megtalálható. Az alapítás óta az állóeszköz-állomány értéke megtízszereződött, a bútorgyártásban dolgozó alkalmazottak száma pedig 44-re emelkedett; a kezdeti gárda a mai napig ott dolgozik. A cég 50-50 százalékban Jagodics Tamás, illetve az unokabáty, Raisli Gábor tulajdona; ők az ügyvezetők is.

„Elsődleges célunk a kompromisszumok nélküli minőség elérése” – mondja Jagodics. Nem engednek ki olyan bútort a kezükből, amely minimum nem első osztályú. Ezenkívül a legjobb ár/minőség arányt szeretnék nyújtani. A cégfilozófia másik fontos része, hogy a többi asztalos vállalkozásra nem konkurenciaként, hanem együttműködő partnerként tekintenek. Ezt az indokolja, hogy a bútorgyártás egy-egy területére specializálódott cégek – a Trend-Fa például a lapbútor-előállításra fókuszál – egymásra szorulnak.

A cég eredményei rohamos növekedést mutatnak. Az idei első hét hónap árbevétele 58 százalékkal nagyobb volt a múlt évi azonos időszakában mértnél. Ez részben új értékesítési stratégiájuknak köszönhető; nagyobb projekteknél nemcsak alvállalkozóként, hanem fővállalkozóként is egyre sikeresebbek. Míg az indulás évében 30 millió forint körül volt a cég árbevétele, az idén már 400 millió forintot várnak. A növekedés másik motorja, hogy a nyereség 90-100 százalékát visszaforgatják a vállalkozásba. A cég sikerét az is tükrözi, hogy a vevők több mint 40 százaléka visszatérő. A Trend-Fa adózás előtti eredménye 2001-ről 2002-re több mint tizenötszörösére (!) nőtt; ezt költséghatékonyabb, számítógép-vezérelt gépek vásárlásával, és jövedelmezőbb, főleg ausztriai munkákkal érték el.

Néhány bútoros céggel együttműködve a Trend-Fa egyedülálló projektet kezdett el: egy bútorgyártásra specializálódott vállalatirányítási rendszer kiépítését. Ez lehetővé fogja tenni, hogy ha egy üzletkötő az ügyfél megrendelését laptopjáról elküldi a gyártórészleg számára, akkor akár 72 órán belül készen álljon a lapra szerelt bútor, mindenféle gyártás-előkészítés nélkül, Kanadában már működik hasonló rendszer, reményeik szerint jövőre nálunk is elkészül.

Az építőipar és a belsőépítészet jól kiegészíti egymást, ezt felismervén alapították meg 2001-ben a Trend-Fa tulajdonosai a Trend-Bau Kft.-t. A cég által felépített házak (főleg sorházak) bútorozását túlnyomórészt a Trend-Fa végzi, s így halmozott nyereségre tesznek szert. A társaság vagyonkezeléssel foglalkozik, több beruházó cégben is tulajdonrésszel bír.

Jagodics Tamás

•30 éves, végzettsége gépgyártás-technológus. 1994-ben családi vállalkozásban műszaki boltot nyitott, ezt 1999-re öt műszaki áruházzá fejlesztette. E vállalkozást személyes okokból átadta a menedzsmentnek, amely azonban gyorsan csődbe vitte azt. Még ugyanabban az évben unokabátyjával megalapította a Trend-Fa Belsőépítészeti Kft.-t, majd 2001-ben a Trend-Bau Építőipari Kft.-t. Feleségével 1994-ben hozta létre a Programház Reklámirodát.
•Nős, kisfia 8 éves.
•Hobbija a búvárkodás, a tenisz és a síelés.

PROGRAMHÁZ. Jagodics Tamás egy harmadik kft.-ben, a Programház-Unió Reklám, Marketing és Rendezvényszervező Irodában is társtulajdonos, ahol főként a pénzügyi menedzselés a feladata. A cég másik tulajdonosa és ügyvezetője felesége, Jagodicsné Nemsitz Rita. Tapasztalatuk szerint a piacon sok reklám kivitelezést nyújtó vállalkozás van, de alig akad olyan, amely eredeti ötletekkel valódi árbevétel-növekedést tud produkálni a megbízók számára. Ezért alapították meg 1994-ben a Programházat, amely három fő tevékenységi körrel bír: marketingfeladatok, naptár- és ajándéktárgy-készítés, ezen belül a budapesti Realsystem regionális képviselete, valamint egy menedzserüzlet üzemeltetése a Győr Plazában. Természetesen a Trend-Fa marketingjét is a Programház végzi. Az idei első hat hónap árbevétel-növekedése ennél a cégnél is közel 60 százalékos volt 2003 első feléhez képest.

„Mindig jókedvű, tele van energiával, és mindenkihez van pár jó szava. Gyorsan tud dönteni, de sosem megalapozatlanul. Nagyon jó szervező, így mindenre jut ideje” – így jellemzi Jagodics Tamást Csóka Szilárd, a győri Emerix Consult Kft. gazdasági tanácsadó cég tulajdonos-ügyvezetője, aki 4 éve napi üzleti kapcsolatban áll vele. Jagodics, saját bevallása szerint, ha elhatároz valamit, azt tűzön-vízen át megvalósítja. Fontos számára az ember, tehát nem mindenáron akar győzni. Sikere csapatjáték eredménye.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik