Gazdaság

Hátszéllel a finisben

Ma még nem ismert, kik is dobták össze a Baumgartner Zsolt tesztpilóta szerződéséhez szükséges több száz millió forintot.

Sok-sok évvel ezelőtt, amikor egy Dacia-szervizben kereste a kenyerét, aligha hihette Baumgartner Antal, hogy valaha is bekerülhet a Forma-1 zárt világába; a száguldó cirkusz mára mégis közvetve e tevékenységének köszönhetően került elérhető közelségbe famíliája számára. Az üzletember ugyanis – aki ma már a Renault Baumgartner Autócentrum Kft. tulajdonosa – megengedhette fiának, hogy teljes erőbedobással az autósporttal foglalkozzon, aminek meg is lett az eredménye: a 22 éves Baumgartner Zsolt a múlt héten tesztpilótának szerződött a brit Jordan istállóhoz. Ő az első magyar versenyző, akit Forma-1-es csapat alkalmaz.


Hátszéllel a finisben 1

TITKOS PÉNZEK. Autóversenyző körökben ismert tény, hogy egy hasonló, a Forma-1 kapujának tekinthető szerződés komoly pénzekbe, évi 1-2 millió dollárba kerül. Frank Tamás, Baumgartner Zsolt menedzsere, az Osterman Forma-1 Kft. ügyvezetője elmondta: az összeg a Jordan istállóval kötött titkos megállapodás értelmében nem hozható nyilvánosságra, mint ahogyan az sem, kik fizették azt ki. Tény, hogy a Mol korábban összesen tízmilliós összeggel (forintban) támogatta a jelenleg a Coloni Forma-3000-es csapat tagjaként versenyző Baumgartnert, az a szponzori szerződés azonban megszűnt.

Szórád József, a Mol lakossági szolgáltatás divíziójának ügyvezető igazgatója a Figyelőnek elmondta, hogy most, a Forma-1-es szerződés megszületése után a vállalat már vizsgálja a szponzorálás lehetőségét. Ezelőtt azonban Baumgartner Zsoltnak “nem volt értéke”. A Figyelő úgy tudja, más cégek is hasonlóan gondolkodtak, így egyedül Baumgartner Antalról lehet sejteni, hogy áldozott a célra.

Frank Tamás szerint azonban Baumgartner mostani sikerében nem is az anyagiak játszották a főszerepet, hanem a kapcsolati tőke, no meg a fiatal versenyző adottságai. A menedzser hangsúlyozta: Eddie Jordan, a Jordan Grand Prix Ltd. alapítója már korábban felfigyelt a pilótára, és akkor győződött meg igazán értékeiről, amikor tavaly a Hungaroringen Bernie Ecclestone, a Forma-1 főszervezője engedélyezte, hogy Baumgartner három kört vezessen a Jordan autójával.

Akárki is állta persze a bejuttatás költségeit, valószínűleg nem tett rossz lóra. Egy magyar versenyző futtatása ugyanis sokaknak érdekében áll, akik bizonyára mindent megtesznek majd azért, hogy Baumgartner végül igazi Forma-1-es pilótává váljon. És itt nemcsak a köré szerveződő, és a belőle élő sleppről van szó: a magyar futam szervezője – a Hungaroring Sport Rt. -, és alighanem a versenysorozat fő gazdája, Bernie Ecclestone is jól járna egy magyar pilótával. Becslések szerint egy hazai versenyző csak Magyarországon több tízezerrel növelné a futamokra eladott jegyek számát, ami a belépők tavalyi, húszezer forintos átlagárával kalkulálva több száz millió forintos forgalomnövekedést eredményezne. Ezzel párhuzamosan a televíziós jogdíjak emelésére is számítani lehet, ami szintén többletbevételt hozna. És bár a fiatal versenyző édesapja, Baumgartner Antal a nyilvánosság előtt egyelőre nem lépett ki a pusztán a fia sikereinek örülő apa szerepéből, nyilvánvaló, hogy az ország legnagyobb márkakereskedőjeként sem jön rosszul a Forma-1-es istállóval kötött szerződés. Sőt, a vérfrissítés hosszú távon még a Forma-1 egészének is jót tenne, mert az autós cirkusz az utóbbi időben a német versenyzők – a Schumacher-fivérek – dominanciája miatt egyébként is veszített népszerűségéből.

“Rendkívül fontos lépés ez, a magyar sportdiplomácia, az autóversenyzés, és nyugodtan mondhatom, az egész ország számára” – jelentette ki a szerződés megkötésekor a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM) képviselőjeként jelen lévő – leköszönő – sportminiszter, Jánosi György. A GYISM tavaly 3 milliárd forinttal támogatta a Hungaroring rendezvényeit, Baumgartnert azonban csupán sportdiplomáciai eszközökkel segítette: közvetítői szerepet vállalt közte és a lehetséges jövőbeni szponzorok között. A miniszter harminchárom, meg nem nevezett vállalatot kért fel levélben a versenyző támogatására; ha ezek a cégek Baumgartner mögé állnak, és a versenyző is ki tudja használni lehetőségeit, alighanem valóra válik a menedzser, Frank Tamás álma: két év múlva magyar pilóta is rajthoz áll majd a Forma-1-ben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik