Gazdaság

Világpolc


Világpolc 1

A törvényes keretek közt űzhető mesterségek közül ez a világon a lehető legjobb és legélvezetesebb. A New York Times külpolitikai kommentátora, Thomas L. Friedman jellemzi így a maga mesterségét. S a részleteket is ecseteli: szinte turistaként járja a világot, s amit lát, arról hetente kétszer ír egy-egy 740 szavas cikket. Maga dönti el, mikor miről beszél, s ahhoz hova utazik és mennyi időre. Szabadsága teljes, költségkerete “úgyszólván” korlátlan. (Pulitzer-díjat pedig háromszor kapott. Egyik előző könyvét 20 nyelvre fordították le.)

2001. szeptember 11-e, a korszakfordító toronymerényletek után a jelzőt felcserélné. Élvezetes helyett, mint írja, inkább azt mondaná, hogy érdekfeszítő a munkája. Merőben személyes vélekedés fonódik össze nála a mérlegelő kíváncsisággal és tárgyszerű érveléssel. Az összefonódás mentsége és magyarázata, hogy Friedman igyekszik ott lenni, ahol történik valami, hogy a személyes reflexió a szemtanú kommentárja legyen. Legutóbb, az iraki háború idején például természetesen a helyszínről küldte New Yorkba kommentárjait. Egyebek közt arról írt akkor (április 14-én, az International Herald Tribune-ben, azaz lapjának nemzetközi “leányvállalatában”), hogy a tovább élő szaddámi szemlélet ellenében az arab észjárás változása a tét.

Könyvében épp’ a szemléletmód az egyik központi kérdés. Heti kommentárjaiból azért állított össze könyvet, hogy megértse és megvilágítsa, mi is történt 2001. szeptember 11-én. A minden heti, 2001. szeptember 13-a és 2002. július 3-a közt publikált cikkekhez hozzáfűzött néhányat az előzményekből, tehát a korábban írt, de tárgyuk miatt ide tartozó krónikákból, valamint részleteket naplójából. A “napló” voltaképpen a cikkek anyagának jegyzőkönyve, afféle első változat, kitérőkkel és egyéb kérdésekkel. Anyagának feldolgozásában támaszkodik orientalista stúdiumaira (Brandeis, Oxford) s a NYT bejrúti (1981-1982), majd jeruzsálemi (1984-1988) tudósítójaként szerzett, és könyvben is bemutatott tapasztalataira. (From Beirut to Jerusalem, 1989.)

Töprengéseinek folytatásához most a fél világot beutazta, Indonéziától kezdve Pakisztánon, Afganisztánon át egészen Belgiumig. Szenvedélyes cikkekben fejtegeti, hogy a berlini falomlás után másféle falnak ütközünk. Ez a fal emberi fejekben épült, balítéletekből, s Amerikát választja el az arab-muzulmán világtól. 2002 márciusában jegyzi fel: a ledőlt berlini fal mögött az amerikai eszmék s elgondolások iránt fogékony milliók voltak. Az avíttan újmódi és másféle falnak viszont úgy ütközik neki, hogy csak meglepődni tud a Gallup egyik közvélemény-kutatási eredményén. Kilenc mohamedán országban végzett felmérései alapján közölte az intézet: a mohamedánok 61 százalékának meggyőződése, hogy a toronymerényletekben egyetlen arab sem vett részt. Amerikáról 53 százalékuknak van mélységesen lesújtó véleménye. A helyek, országok ismeretében meglepő, hogy a két százalékos arány nem magasabb – állapítja meg Friedman.

A merényletek elkövetőinek életrajza mintha ugyanaz a történet volna: arab középosztályból származó fiatalember tanulmányait folytatni Európába jön, peremre szorítottnak érzi magát, szélsőséges iszlám körökben lel támaszt. Mintegy megtér saját hitéhez, mely addig másként volt az övé.




 Legfontosabb paraméterek

 Thomas L. Friedman: Longitudes and Attitudes. .• Exploring the World After September 11.; Farrar, Straus and Giroux

Igazából neototalitárius ideológia az, amihez tanulmányai közben megtér – idézi a Freedom House emberjogi szervezet elnökét Friedman. S történeti analógiái közt említi ezt is: “Eichmann-nal Izrael végzett. A nácizmussal viszont maga a modern Németország, amikor megalkotta, s a gyakorlatba ültette a világ egyik legdemokratikusabb alkotmányát.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik