Mint mondta, az MDF a benzinárak drasztikus emelkedése miatt javasolja azt, hogy az üzemanyagárak meghatározásakor a jövedéki adó kerüljön ki az általános forgalmi adó számítási alapjából. A szabályozás ilyen jellegű módosítása komoly terheket venne le az autósok válláról, anélkül, hogy komolyabb kiesést okozna a költségvetés bevételi oldalán – tette hozzá.
Megjegyezte: a benzin és a gázolaj literenként 103,5, illetve 90 forintos jövedéki adójából származó 21, illetve 18 forintos áfa jelenleg az autósok pénztárcáját terheli; az MDF javaslata ennyivel csökkentené az üzemanyagárakat literenként.
Az MDF számításai szerint a benzin hazai éves forgalma 1,6 milliárd liter, így a 2008. januári, 285 forintos átlagos benzinárral számolva a központi költségvetés éves áfa-bevétele 78 milliárd forint. Az MDF javaslatának elfogadása, a jelenlegi 312 forintos literárral számolva, mindössze 14 milliárd forint bevételkiesést jelentene, viszont annál komolyabb mértékben csökkentené a fuvarozók és az autósok egyre elviselhetetlenebb terheit – írták.
Mint a közleményükben olvasható, hasonló a helyzet a gázolajjal is, melynek hazai éves forgalma 1,5 milliárd liter, amely a központi költségvetésnek 80 milliárd forint áfa-bevételt jelent.
Amennyiben az MDF javaslatát elfogadják, a következő félévben, a jelenlegi 333 forintos literárral számolva, csupán 12 milliárd forinttal kevesebb bevétele lesz a költségvetésnek – áll az anyagban.
Herényi Károly szerint a költségvetés bevételkiesését pótolja, hogy a növekvő üzemanyagárak megjelennek az élelmiszerek árában, hiszen a termelők és a szállítók nem tehetnek mást, mint azt, hogy megnövekedett költségeiket továbbhárítják a fogyasztókra.
