Belföld

Mephisto: mindenképp történelmi előadás lesz

Mephisto a Nemzetiben (Mephisto a Nemzetiben)
Mephisto a Nemzetiben (Mephisto a Nemzetiben)

A ma esti Mephisto-előadás nemcsak Alföldi Róbert utolsó rendezése a Nemzeti Színházban, hanem egyben az épület 5000. előadása is.

„Örömmel és büszkeséggel tudatjuk, hogy a holnap esti Mephisto-bemutató a 2002-ben megnyitott új Nemzeti Színház történetének 5000. előadása. Köszönjük minden alkotónak, közreműködőnek, munkatársnak és a közönségnek!” – olvasható a színház honlapján a pénteki bemutatóról.

Korábban Alföldi Róbert az Élet és Irodalomnak kifejtette, hogy a Mephistóval nem elköszönni akar. Azt sem szeretné, ha a szereplőkben konkrét személyekre ismerne a közönség, és az egészet aktuálpolitikailag lehetne értelmezni. Mint mondta, arra vállalkozik, hogy bemutassa, hova vezet, ha a politika belemászik a művészek életébe, és rossz választásra kényszeríti őket.

Az előadást pénteken mutatják be, és mindössze tízszer láthatja a közönség. (A jegyek természetesen rég elfogytak.)

A Klaus Mann Mephisto című regényéből adaptált darab (amelynek Szabó István által feldolgozott filmes változatát Oscar-díjjal jutalmazták) szimbolikussá vált. A Nemzeti Színház Alföldi-korszakának ez az utolsó saját bemutatója (ezen kívül lesz még egy vendégelőadás Bodó Viktoréktól), amelyet az új igazgató, Vidnyánszky Attila levetetett volna a műsorról, hiszen a szereplőgárda fele távozni kíván. Végül Alföldi, mondván, hogy szerepelt a műsortervben, nem engedett a kérésnek.


Nézze meg az előadást képekben, kattintson!
Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

A darab főszereplője Stohl András, aki Hendrik Höfgent – a tehetséges színészt, aki a művészi karrierje miatt a nácik udvari művésze lesz – alakítja. A hvg.hu-nak Stohl így nyilatkozott: „Készül egy előadás, amit egy leköszönő igazgató rendez, én pedig egy távozó színész vagyok. Feltehetnénk ezen a ponton azt a kérdést is, hogy mi lett volna, ha nekem fontosabb, hogy a Nemzetiben maradjak, amire egyébként megvolt az esély, de le kell, hogy lombozzak mindenkit: ha maradnék Attila igazgatása alatt, ugyanúgy hajtanék, mint ahogy Alföldi színházában hajtottam.”

A karakterét pedig így írta le: „Hendrik a történet elején kifejezetten baloldali, forradalmi színházat szeretne csinálni, és amikor kimenekül Párizsba, nagyon fél, hogy ezért otthon majd előveszik. (…) Így, ha Hendrikről beszélünk, nem olyan egyszerű a dolog, hogy hazajön, és sztár lesz, hanem visszatér, szembe kell köpnie magát és az elveket, amiket vallott, ha egyáltalán őszintén vallotta őket. Hazatér, és ő lesz a rendszer über-vezető színésze. A végén László Zsolt, mint a hatalom legfontosabb képviselője mondja el azt a mondatot, hogy nemcsak a színház, hanem az egész német kultúra vezetőjévé nevez ki. A karrier óriási, a kérdés az, hogy belül kicsoda Hendrik.”

A pénteki bemutatót óriási várakozás előzi meg, ami túlmutat magán a darabon. Kérdés, mennyire fog tudni megfelelni ennek a fokozott érdeklődésnek. Ezt tíz nézőtérnyi szerencsés színházrajongó a következő hetekben fogja tudni eldönteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik